AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
14.308

Solfilm ej godkänd av SBP

Sida 1 av 4
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Har en väldigt ljus film på framrutorna, fick underkänt av SBP. Kan man kräva att dom ska mäta ljusinsläppet på rutorna? Det ska tydligen vara 70% ljusinsläpp och det tror jag mina framrutor ger. Nån som vet?
X-
375
X-ray
325i -87
efter vad jag har hört så kan man kräva att dom ska mäta ljusinsläppet. Som alla dom "erfarna" BWMpower-surfarna säger jag: sök efter inlägg! =) Jag tycker iaf att dom borde mäta på rutorna. Ska köpa återanvändbara solfilm o sätta på framrutorna jag. 300cm för 40 spänn på biltema, bara ta av o sätta på efter behov =)

I'll Rather Be Dead And Cool, Than Alive And Uncool!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Du har inte 100% på en ofilmad ruta. Därför dämpar de allra flesta filmer mer än till 70%. Mät upp genomsläppet själv och ombesiktiga med papprena i handen.
Det finns trådar om detta sök så hittar du info, jesperado har svarat på dessa och han jobbar som besiktningstekniker så han har svar på hur och vad som gäller.
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Fick också underkänt på att parkeringsljusen var gula. Jag visste inte att det var olagligt? Gula halvljus är ju godkänt?

Killen som besiktigade min bil var inte särskilt snäll. Undrar om han led av avundsjuka eller nåt annan personlig störning.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du kan överklaga beslutet och få frågan utredd. Visar det sig att underkännandet var felaktigt får du alla din omkostnader ersatta av Bilprovningen. Visar det sig däremot att underkännandet var rättfärdigat får du stå för samtliga omkostnader. Det enklaste i ditt fall är att få det uppmätt hos en tredje part innan du går vidare.
Tillåtna färger på främre positionslyktor är vitt eller gult (observera då att orange och gult inte är samma sak).

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Jasså? Ja mina är ju mer oranga.. Man lär sig nåt nytt varje dag..
Ba
27
Bagarillo
635 csi
316 i
Hej det gamla tricket hissa ner rutorna och ta bort säkringen då???? Funkar inte det längre?? Det är ju inte lag på sidorutor!!!!
Ba
27
Bagarillo
635 csi
316 i
he he, nu har jag kollat gamla inlägg. Intressant var att så länge man har nervevat så är det inte olagligt, alltså att hävda att man alltid kör nervevat...........
Ke
59
Kempa
M5 -91
Jag kollade med VV vad som gällde när jag fick 2:a på mina rutor.
De sa på VV att du in´gentligen inte ens skulle kunna sätta "gladpack" på rutorna utan att det hamnade utanför gränserna.

Det är dock på gång med mätinstrument till alla SBP, idag är det bara några få som har det.

Surt som fan, bara att plocka bort en helt perfekt toning.
Nästa år blir det nog "ner-vevat och säkringen i fickan" tricket.

/// Riktiga motorer suger ///
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är otillåtet att tona en främre sidoruta till under 70% ljusgenomsläpp, oavsett i vilket läge du har rutan när du kör!

Jeppe

Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Om jag vill ha solfilm på en glasruta inne i dörren så hindrar jag knappast ljusinsläppet!
Ba
27
Bagarillo
635 csi
316 i
..... man kan ju hävda att man inte vill ha insyn i bilen när den är parkerad!!!! pga dyr stereo el nåt.......
Jag älskar att jävlas med töntiga regelverk!!!!!
Dr
403
Dr Stein
525 TD -95
Såg en X5:a idag med blå film/toning runt om. Är det standard? Man ser ju knappt in i bilen dagtid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bagarillo, det är just därför som det inte är tillåtet med för mörka rutor fram på bilen!
Reglerna syftar till att man alltid skall kunna söka ögonkontakt med föraren av bilen. Det är alltså inte i första hand för att man tror att föraren skall se för dåligt med mörka rutor!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det står i lagen att främre sidorutor skall ha ett ljusgenomsläpp på minst 70%. Det står ingenting om detta gäller en upp-eller nedhissad ruta. Ska man börja dra i reglerna får man göra detta på rätt sätt...
Att minska ljusgenomsläppet på en parkerad bil är givetvis tillåtet, men så fort den ska köras på allmän väg är det minst 70% genomsläpp som gäller igen.

Jeppe

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
vad jag fick höra av besiktningen så får man inte alls ha solfilm på framrutorna. hur ljus toningen än är så spelar det ingen roll..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är felaktigt. Man får göra i stort sett vad man vill med rutan förutsatt att ljusgenomsläppet är minst 70% när man är färdig.
Att det sen i stort sett inte finns någon film som ger mer än 70% genomsläpp är ju en annan sak...

Jeppe

Ba
27
Bagarillo
635 csi
316 i
hmmmmm, om det är för ögonkontaktens skull så borde ju solbrillor också förbjudas..........
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Solbrillor är förbjudna under "fel" omständigheter. Trots solglasögon ser du vilket håll föraren tittar, i stort sett i samma utsträckning som vid användande av vanliga glasögon.

Jeppe

Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
ner med rutorna!!! ta plexi glas från en reklamskylt elle dylikt
fram med tejpen o tejpa!!! vid bes. hävdar du bara att de va inbrott i bilen vilket ledde till trasiga framrutor! :-) ha hört ska funka!
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
helt hypotetisk fråga. Om man lämnar rutorna hemma så borde man ju kunna ha dom hur tonade som helst och få igenom bilen (-94) i besiktningen? (-94 är väl inte helbilsgodkänd?) men detta går inte på tex en -98 lr -04?

rätta mig om jag rört ihop ngt=)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.