AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
14.313

Solfilm ej godkänd av SBP

Sida 2 av 4
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Bakke: Det där medför en anmärkning på otillåten ändring av sidorutan. Den ska vara av laminerat eller härdat glas.

300+: Det finns inte krav på befintlighet av sidorutor i någon bil.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Kan Jeppe dra helbilsgodkänd lite kortfattat? =)
Vad får man ändra och vilket år inträdde det?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Tyvärr inte, det är lite för omfattande. Jag föredrar att hålla mig till vad som gäller vid en kontrollbesiktning, då finns det inget krav på främre sidorutor.
Det finns heller inget lagkrav gällande befintlighet på annat än vindruta, oavsett om bilen är helfordonsgodkänd eller inte.

Jeppe

Jesperado: Får man ha tonade rutor i sej?? Alltså ingen film eller annat alltså rutor som e tonade från tillverkningen..
Och om det nu är olagligt att tona rutor, hur kan då nya bilar idag bli godkända med det? Man kan ju beställa det när man köper en splitter ny bil!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är tillåtet att tona i princip hur man vill, t.ex. med färg eller film.
Förutsättningen är att lagkraven uppfylls, det får inte medföra störande reflexer (typ spegelfilm) eller att ljusgenomsläppet understiger 70% för främre sidorutor och 75% för vindruta.

Kraven på ljusgenomsläpp gör att det i princip inte går att tona rutan med film, det räcker oftast med en helt transparent film för att ljusgenomsläppet ska bli för lågt.

Jag har mätt rätt många rutor för att få lite referensmaterial. En helt normal sidoruta har ett ljusgenomsläpp runt 70-80% (moderna rutor 70-75% och lite äldre 75-80%), och en "originaltonad" ruta har runt 65-75%.
En ruta som är tonad med väldigt ljus film (precis så det ser tonat ut) brukar ha runt 50%...

Jeppe

Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
plexiglas funkar hos oss iaf...men de där ä väl från bes man hur humör han är på...ibland verkar de va lite väl o ibland lite väl slarvig...
Visa användare
37
zeusl
325i -92
hade tonig på mina framrutor på min gamla celica... blev stoppad av polis och fick ta bort en på plats... d va lite halvdrygt men emn, d va bara hem o sätta på nytt... sen brydde dem sig aldrig mer. men jag fick ju iaf ta bort den på bilprovningen...

på nästan alla bilar så är framrutorna tonade till 70% därör kan man inte tona dem själv. om man tar ner rutan en bit o kollar mot himlen så ser man klart skillnaden...

vill man ha tonat ändå så kan man köpa billig solfilm på t.ex biltema. sätta på den o du kan köra i ett år... sen bara tt riva bort d

__
Zeus Larsson
Länk
Ba
144
Bakke
Bmw 318is -88 sv-ägd
Bmw 318i -02 sv-ägd
ja...o hur exakt snyggt bli det då??? som arslet på poven!
funkar kanske på en gammal pilsner epa!
Visa användare
37
zeusl
325i -92
ingen skillnad på solfilm för 30:- o för 200:- om du inte är ute efter proffs grejer som ska sitta i massor med år... biltemas funkar fint om du bara ska den i max ett år... men vill du lägga 200:- så gör det, d är ju inte så mkt på et år... jag gjorde så.. däremot så är mekonomens lite svår att få bort... blir klister kvar... blev d inte från biltemas därav tyckte jag den va bättre...

__
Zeus Larsson
Länk
extra dörrar är väl enkelt?
SA
15
SAuna
525i -88 (högerstyrd)
De allra flesta rutor är redan tonade från fabrik, så gäller många av dagens framrutor (streamers och annat), det är därför man inte kan sätta på någon toning på rutorna.

War is about peace, and to get peace you have to kill a lot of people.
535power
hej allohp ja har en granne som e polis och han säger attt man inte får tona fram sido rutorna nått kannske högst 5% pga att alla andra i trafiken ska kunna se ditt ansiktsutruk och så får man inte heller ha silvertonade rutor pga att de kan blenda men de e dåligt att köper du en ny lexus och säger till att du vill ha silvertonade rutor som tillval på en nya bil e de lagligt för att den kommer så från fabrik
och dom här blå rutorna som så många bilar har de är för att minska solens starka strålning som av bländning och den blåa e ingen toningsfilm utan glaset är så
an
93
anders&Eva328iT
530i Touring -08
120i 5-d -06
Jesperado,

Beröm till dig som klart och tydligt informerar fakta. Sedan finns det ju också myckete fantasi på olika möjligheter, men fakta förklaras på föredömligt sätt av dig, Jesperado.

Beröm

Anders&Eva
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
535power: Vill först bara gratulera dig till en väääldigt lång mening, snyggt jobbat.
Jag hoppas verkligen att du antingen missförstått vad din granne har sagt, eller att han bara utger sig för att vara polis utan att egentligen vara det. Hans beskrivning av gällande regler har väldigt lite med sanningen att göra, skrämmande lite om han är polis.

Kraven på ljusgenomsläpp anges solklart av lagen, det står INTE "kanske högst 5%". Vidare skiljer man inte alls på originalmonterad utrustning och eftermonterad utrustning.
Några "blåa" rutor känner jag inte till, det tror jag inte jag har sett...?

Det enda han egentligen har rätt i är att det är otillåtet med "spegelfilm" eller annan film som kan ge störande reflexer...

Jeppe

535power
han är riktig polis han har id för de han kommer hem me pois motorcykel och allt de va va han sa men han är lite konstig så man ska igentligen snacka me dom som har hand om lagen
Hej! Det är ju bara att läsa vägverkets bestämmelser ang.siktfält
och ljusgenomsläpp.Jag förstår inta att detta kan var oklart.Men däremot håller jag med om att toning av rutona är fint,sedan hur långt var och en vill gå är ju en enskilld risk för att öka häfigheten.Erik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
535power: Jag tycker inte du ska ta emot fler råd angående lagar och regler av honom, han verkar ha mycket dålig koll.
Hade jag träffat honom personligen hade jag bett honom antingen läsa genom regleverket en gång till eller söka sig ett annat jobb. Som polis kan man naturligtvis inte veta allt, men vet man inte kan man hålla tyst...

Jeppe

535power
jo en enn sak e bra han sa till mejj att man får ha blått neon på när man kör om ljus källan inte syns så då gör ja blir ja stoppad så säger ja bara hans namn och att han sa att man fick så då kan ja inte få böter då e de dåligt eftersom en polis sa att man fick men ja tycker han e kocko
535power: Nu börjar det bli riktigt roligt med din "mentor". Lite svårt att följa ditt inlägg, prova gärna med shift och punkttangenten, men jag tror jag tolkat rätt. Du menar alltså att det är OK med tända blåa lysrör och om man blir stoppad så kan man bara kontra med namnet på någon polis man känner så slipper man böter??

FP
535power
ja har hört från vissa ställen att de e olagligt me blått neon på när man kör.
så då fågade ja min granne som då är polis om den saken.
Då sa han: man får ha neon på när man kör bara man inte kan se ljus källan, alltså man får bara se de blåa på marken då är det OK. Men om jag då skulle bli stoppad när ja har neonet på så säger jag bara, nä jag snacka med min granne och han sa att det är OK han heter .............. och då vet dom vem de är om inte kan dom lätt kolla upp att han är polis och då har han som är polis sakt fel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.