|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej köpte ett så kallat openair i helgentill min m3 3,0 säljaren sa att det skulle kunna ge lite mer effekt men framför allt skulle det bli ett skönt ljud i kärran, monterade dit det på kvällen o nu tycker jag att bilen går sämre framför allt på höga varv, dessutom så har oil tempen ökat med ca 5-10 grader,vad gör jag,tar bort det igen?eller....det följde med ett litet filter till vevhusventilationen,, får inte det tillräkligt med kall luft.. taksam för svar MVH RObban 270kmh | |
|
Vad var det för filter som du monterade dit? Har du skärmat av från motorn? Niklas Olsson, BMW M3-94 |
|
|
filtret var ett JR kit en alu plåt sitter mellan motorn o filtret MVH RObban 270kmh |
|
Lasseman3 |
----OT----- Robban: Har du info om din 2002:a som är till salu? Maila gärna över info och bilder! Mvh /Lasse |
|
robban bagio: Kan bara hålla med. Jag köpte ett öppet filter till M5:an nu i vår, och upplevde samma sak, bilen låter högt och går sämre. Det räcker inte med en plåt som skärmar av luften, den suger varmt ändå. Bytte tillbaka till original luftburk, men med ett K&N filter i. Nu tar den frisk kall luft utanför motorrummet som den ska. Jag tycker iaf att det resulterar i en jämnare gång, samt bättre kraft på mellan och toppvarv. |
|
| Bättre kraft med originlalburken alltså, uttryckte mig lite underligt. | |
|
Dra ett till rör från grillen eller nåt så får den lite mer kall luft... Niklas Olsson, BMW M3-94 |
|
|
när motorn e kall så går bilen grymt bra måste gå att skärma av bättre kan man dra ett rör mellan luftmängds mätaren o filtret o sätta filtret typ nere bakom dimljuset där borde det vara mycket svalare luft MVH RObban 270kmh |
|
| Det är inte heller en optimal lösning. Eftersom luftens väg till motorn då blir mycket lång. Hoppas du inte kör för hårt när bilen är kall? | |
|
ok filtret direkt på luft mätaren alltså får hem o snickra alu plåt i stället. aldrig över 4000rpm före 50grader oiltemp Robban 270kmh |
|
|
Jag skulle nog rekommendera aldrig 4000rpm innan 70grader som det står i manualen. Själv varvar jag inte ur innan oljetempen är 80grader /Wille |
|
|
i tyska manualen m3 93 står det 50grader, men det är som du säger jag brukar hålla mej till ca 80grader RObban 270kmh |
|
|
Sorry det är jag som är hjärndöd idag. 50 grader står det, 80-120 arbetstemp. /Wille |
|
|
Robban Bagio: Du nollställlde väll luftmängds mätaren efter du hadde bytt till open air filter? |
|
|
fick med samma dåliga resultat. sport filter i orginal burken e det bästa, så vidare man inte vill lägga ner massa kr som jag tänkte: köpa airbox blir extremt mycket fetare ljud en vr6:orna och det ger 20-30 hk när alt e mappat ock klart............men det kostar ju en del |
|
| Hur nollställer man luftmängdsmätaren? Måste man gära det när man byter till öppet filter, och varför? | |
|
Vad jag har hört om M-bilar så brukar inte open air funka uta ett nytt chip. På M5 E-34 går det inte bra. Jag satte open air på min gamla bil 530 V8-93 med mycket gott resultat. Men M-bilarna är nog optimerade för original burk. Tobbe |Oo=00=oO| |
|
|
Deejaywasp: måste man nollställa luft mätaren ? o i såna fall hur gör man det? man e ju främst ute efter ett sjyst ljud i bilen effekten räcker ju ändå men man vill inte att bilen ska gå sämre med openair... har hört att det fins nått som kallas twisterfilter,ska kyla luften något, |
|
|
Oj oj gjorde du inte det så kan jag förstå att den gick dåligt... Det ändå du behöver göra är att plocka bort minus polen på batteriet i 30 min (för att vara på den säkra sidan att den verkligen nollställs) och sedan sätta dit det öppnafiltret (lämpligt att göra det under tiden du väntar) starta sedan bilen och låt den gå på tomgång i 10 minuter,(RÖR INTE GASEN) kör sedan en lugn runda på ett par kilometer utan att gasa/varva överdrivet. Vips så var det klart. |
|
|
OBS har du CODE funktion på stereon måste du ha koden tillgänglig eftersom du kommer att få slå in den när du har haft bort batteriet. Lycka till! |
|
|
OK tackar vi för hjälpen ,det har stor betydelse alltså, ska prova det så kanske den rockar igen men jag måste skärma bättre ifrån motorn iaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.