|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
hellonasty |
Borde inte nån kunna konstruera nån pryl som skapar ett grymt vakuum-undertryck i avgassystemet så avgaserna sugs ut fort som f-n? |
|
Är inte det headers? //Marin |
|
|
"Chipsning av sugmotorer suger rejält " ...lol fullträff!! Ägna en dag åt att dammsuga, tvätta, putsa och feja på bilen. But sedan olja samt filter - då ska du se att bilen går som en klocka, säkert minst 10hk (känslomässiga) extra!!! :-) |
|
rax |
Det gäller att chippa på rätt sätt! Länk |
|
chipning är inte någon bluff!.... läste nånstans i bland dessa inlägg att på vissa bilar funkar det och vissa inte...! det handlar om att många nya bilar och en hel del äldre turbobilar har elektroniskt styrd turbo dvs när man chipar bilen så höjs turbotrycket soppamängden och tändning justeras! men själv har jag en nissan200 sx som inte har elektroninsk laddtrycksstyrning, så när jag chipade bilen så hände ingenting föutom att jag justerade tändningen och höjde soppa mängden + att jag fick bort laddtryckspärren. så när jag boostade på så blev det en jäkla skillnad!. även på sugmotorer går det att optimera soppa,tändning,luftmängd med ett chip så jag tänker iaf chippa min bmw! |
|
|
Om chips fungerar på sugmotorer, varför finns det då inte verifierade effektprov på före o efter effekt. På dagens elektronik späckade bilar är det helt förkastligt att "chippa" enligt en verkstad som försökt flera ggr o sedan bromsat, först får de en liten effekt ökning som efter 3-4 veckor är helt borta.... Hur det är på äldre motor utan så mycket elektronik vet jag ej. Länk |
|
|
Teknikens Värld hade ett test i slutet på 90-talet (96-97 tror jag). De besökte då JWR-Racing (Jürgen Weise) i Stockholm och lät honom optimera två bilar, en sug och en turbomotor. Bilarna kördes sedan till Rototest i Rönninge för effekt/förbruknings mätning. Possitiva resultat vart det även för sugmotorn ivf. Så visst går det att optimera, men en sugmotor skall man ju inte vara allt för optimistisk med när det gäller effekt ökningen. Skall försöka att leta rätt på lite siffror om jag hittar tidningen. Mvh. Patric BMWCS #4598 Min E32/38:a Länk |
|
| Det låter lite som en skröna det där med gamla 900:or... Det har aldrig funnits från fabrik, däremot är det många som laborerat med olika former av vattensprut på turbobilarna. En annan variant är att ha vattensprut på intercoolern för att ytterligare kyla ner insugsluften genom att man sprutar kallvatten på själva IC:n. I övrigt håller jag med om att det känns lite löjligt med chip på en sugmotor, samt sportluftfilter. Själv har jag sportavgassystem, men mest för ljudet och utseendet. Tror inte alls det ger någon extra effekt överhuvudtaget. Men det finns undantag, tidiga Volvo 850GLT hade problemet att många bilar inte gav utlovade 170hkr, då tog Volvo fram nån ny mjukvara så att motorerna gav 170. Sen tror jag det var BSR som moddade den mjukvaran lite så att den gav ännu lite mera effekt. Likadant med nyare GLT-motorn på 170hkr är det i princip samma motor som 140hkr:s varianten. Då kan man chippa 140:an till ca 170hästar. | |
| kilen: vem har sagt att man behöver chippa för att få högre effekt, man kan ju faktiskt chippa för att få ner bränsleförbrukningen i och med bättre förbränning... | |
|
kilen: Länk |
|
|
Varför slösa pengar på trimchip som ger några ynka extra kusar(på sugmotorer), då man kan få 75 st väldresserade bruntar för under 10pistoler? Länk (klicka tuning och sedan "NX" loggan) |
|
|
Kilen , jag har chippat min med bänkning före och efter , innan chippningen så bäkades den på 167Hk o efter åt på 198Hk så visst kan man få hästar det mesta bror nog på vem som gör det glömde tillägga att det sitter på en fullflödessystem o openairfilter på bilen . kolla under trimning efter BÄSTA varv tal för växling där har jag lagt in bänknings resultaten Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Men vad gav enbart fullflöde o luftfilter då.. Länk |
|
|
Återigen: Det finns inga riktiga före OCH efter tester på enbart chip som håller... Jag har frågat ett flertal firmor om de vill montera i min bil mot att de står för alla kostnader att återställa allt om det inte håller vad de lovar. Ingen vill göra detta, det säger väl vad de handlar om: lurendrejeri! OBS: jag skulle bli jätteglad om jag har fel.... Länk |
|
|
Kom ihåg att det är skillnad mellan chipning och mappning... Den nytta jag ser chipning gör är att ändra varvstoppet ungeför, medans med mappning kan du få en mer optimerad tändkurva, som troligtvis ger någon häst här och var, men sånt tar tid. Helt klart om man byter kammar, avgassystem osv på bilen att man ska mappa för att få motorn optimerad till de nya delarna, för annars ger dom inte alls lika mycke som dom gör med mappningen. |
|
| en anledning till att många chips trimmar kan ju iofs vara så att man får bort den jobbiga bränsla avstängningen när man släpper gasen..:D | |
| Kan bara hålla med härkigt med mjuk avstängning av bränslet=inga ryck låg bensinförbrukning inget fel heller | |
| Härligt ska det vara inte härkigt | |
| Härligt ska det vara inte härkigt | |
|
Första inlägget med negativ klang av chiptrim jag läser!? Utan att trampa någon på tårna. Har inte bara hört av flera att vridet ökar, minskar bränsleförbrukningen också! Tror inte på Grizzly om att den kastar mer soppa in. I det flesta fallen ändras ventiltiderna vilket ökar/minskar komp.typ ökar fyllnadsgraden men då mer syre. Som kanske alla vet så kan inte bilen vara optimerad för alla klimat standard. Sen gällande 95okt alt. 98 svårt att känna skillnad. Men 98 är juh mer lättflycktigt dvs. antänder vid lägre komp.Men jag tänkte köpa chip/m.m. till min 328i fast enligt det flesta här så är det onödigt satsade pengar!? Ha det bra alla! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.