|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Jag var på Stockholms bilsalong i helgen, och passade på att snacka lite med Herr Dhalbäck him self. Jag frågade lite om trimning, oktantal på bensin osv. och det här sa han. Chipptrimning av sugmotorer är en total bluff! Eftersom motorerna idag har så exakt styrning av bränsle/luft/gnista och hela tiden ändrar på dessa parametrar, så ger en chipptrimning absolut ingenting. Detta gäller förstås inte överladdade motorer. Det enklaste sättet att trimma en sugmotor var att tanka 98 oktanig bensin! Det skulle ge ca 3-5kW (pga högre kompression). Det näst enklaste var att få in mera luft till motorn, och att sedan bli av med avgaserna så fort som möjligt. (t.ex. race katalysator) Skillnaden i bensinförbrukning mellan 95 och 98 oktan var ca 5-10%!! Det förklarade han med att när en motor går på 95 oktanig bensin, så självantänds bensinen lättare än 98 oktanig. Detta ledde till okontrollerade explosioner och hög värmeutveckling som kunde skada motor. Men eftersom en modern motor har knacksensorer så försöker den hela tiden ha koll på dessa miniexplosioner. Det första som händer är att det sprutas in en lite dusch bensin för att kyla ner bränsle/luft blandningen. Andra steget var att ändra tändningen. Det är dessa kontinuerliga duschar som resulterar i en högre bränsleförbrukning. Detta är uppgifter från en av världens ledande motortrimmare (iofs. på DKW) men han har nog en poäng. Mina egna erfarenheter är likadan. Jag hade för några år sen en 328i som jag tog bort katalysatorn på. Så när vi va på semester, i Tyskland, tankades endast super plus bleifrei. Jävlar vad bilen gick!! Mvh Marin | |
ant |
att enbart tanka 98 oktanig bensin kommer väl ändå inte höja kompressionen på något sätt? jag har kört med 98oktan länge nu och någon skillnad i förbrukning märker jag inte. visst kan man ana en svag effektvinst men inga 3-5 kW. jag har även knacksensor i min motor. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Hahaha! Och hur ofta stämmer det som Dahlbäck då? _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Fel formulering av mig. Kompressionen är den samma, men tändningen ändras. //Marin |
|
|
glömde visst att skriva "säger" mellan Dahlbäck och då! =) _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Är det bara att tanka i 98 och köra eller? /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Ett litet tillägg kan göras. De chip som trots allt ger ett litet effekttillskott på sugmotorer gör ofta detta genom att pytsa i mer soppa och ignorera avgasreningen. Så visst kan man få någon häst till men risken ökar att katten mular... |
|
| Jag tvivlar på att M50 motorerna har helt optimal bränsle- och tändningsstyrning. De utan vanos har inte ens nån knacksensor. Vad trimchipptillverkarna kan göra är att knappa in på säkerhetsmarginalerna och på så sätt vinna lite effekt. | |
|
Jag säger inte att jag är bättre, men jag skulle aldrig i livet lyssna på Herr Dahlbäck. Vi kan ta hans "Golf" som exempel. Den har ju påstådda 850hk ungefär. Jag har flera gånger sett honom åka på stryk at 470hk ford sierror, en röd amazon med 500hk. Min helt egna åsikt är att Herr Dahlbäck kör med ponnyhästar i sina trimkit. Och jag skulle då inte heller lyssna på vad han säger om motorer. Men som sagt. Det är endast vad jag anser. MVH Morgan. Länk |
|
|
Glömde en grej. Jag har varit med om att moderna bilar utan överladdning har blivit märkvärt piggare med enbart ett chip. Ibland även bränslesnålare. Men jag tror att det beror helt på vad det är för bil. MVH Morgan. Länk |
|
|
Jag får ansluta mig till skaran som inte skulle lita allt för mycket på vad denne Dahlbäck har att säga. Absolut inget illa menat mot dig Marin, du vidarbefodrar bara vad du fått höra. Sen är det upp till var och en att bedöma sanningshalten...... Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
För min del så köper jag att 98 oktan i vissa fall kan fungera bättre än 95 på moderna bilar då motorelektroniken ställer tändningen efter det högre knackningsmotståndet. Men att köra en äldre bil avsedd för 95 på 98 tror jag inte är lönt. |
|
|
Herr Dahlbäck menade nog inte högre kompression utan att vikten blir högre på massan som komprimeras. Slarvigt uttryckt. Då mängden bränsle och/eller luft som samsas på samma volym blir större vid 98 än 95. Sen tror jag att han är otroligt duktig men kanske snyggar till kanterna i sin beskrivningar. Har svårt att tro att man kommer så långt som han gjort utan att ha någon kunskap i ämnet. Även fast jag inte gillar DKW:er "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
Sedan ska man inte stirra sig blind på toppeffekt! Ett trimchip höjer effekten och kraften redan från lågvarv och uppåt! Att man sedan även flyttar varvstoppet kan göra underverk på en del bilar! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! Länk |
|
|
Speddy, Vet du bad kompression är? |
|
| Bra stavat av mig, NOT! :o | |
| Jo.... | |
Paap Reeder |
Hej! Håller helt med Dahlbäck och Marin. Bortser man från själva effekten av flyttat varvstopp så kan jag inte finna ngn som helst skillnad i drag mellan std chipet och trimchipet från Motor Nord när jag "spettar på med min M 535:a". Byta box går i en handvändning och ...... jag har testat mycket. Burnen blir längre med trimchipet men det beror på + 1000 rpm ?i flyttat varvstopp. Skall till nästa körning på Tullinge försöka få till en lasermätare så att man på ort och ställe kan avliva den s k "trimchipskrönan". MVH /// Paap R |
|
Dahlbäck är ju i alla fall duktig på en sak: att ta betalt. Dom flesta trimsatserna köper han ju faktiskt direkt av MTM i Tyskland. Personligen tror jag inte att han kommit så långt utan MTM och duktiga personer i hans närhet. Menar han verkligen att alla bilar som går på 95okt bensin skulle bli för varma och pga okontrollerade explosioner skada motorn....???...??? Detta innebär alltså att kanske(bara en siffra)90% av dagens bilar körs runt med motorskador??? Konstigt att biltillverkarna godkänner 95okt bensin till deras motorer. Detta är inget mot dig Marin, ta INTE åt dig. Var bara tvungen att avreagera mig lite, tycker att Dahlbäck fått alldeles för mycket beröm för saker som han själv inte tillverkar.Däremot håller jag fullständigt med om att motorn får "andas" bättre med hjälp av t ex open airfilter och racekat.Det gör det faktiskt en del på effekten, två av dom enklaste/billigaste knepen att trimma en Gr N bil inom racing & rally. Tack för ordet MVH Mr Skidmark SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes (nu på min oxå :)) |
|
|
Måste lägga mig i lite.... Det finns tre sätt att höja effekten om man bara får ändra chip och inte fysiskt motorn, som tex annat avgassystem. Detta kan ändras i chippet: 1. Högre turbotryck -> Chippet öppnar wastegaten senare helt enkelt. Funkar ju bara på turbobilar med elektronisk wastegate. Kan ge massor med mer effekt om man vågar tumma på säkerheten, wastegaten finns ju av den anlednigen att man inte skall överladd för mycket. 2. Magrare blandning, ja ni läste rätt, ofta fetar orginalchippet upp vid fulllast för att inte det ska bli så vamt att saker smälter i motorn. En magrare från blandning från trimchippet ökar effekten men också temperaturen. Ofta är temperaturen inte något problem utan turbo, så det är inte säker att det går att göra så mycket här, en sugbil har ofta rätt mager blandning orginal, men några hk kan det bli och lite lägre förbrukning, men de är ofta marginellt. 3. Tidigare tändning, samma sak här, risken för spikning eller knackning ökar och det kan man motverka med högre oktantal. Även här kan man kanske vinna något litet, Tex genom att höja tändningen lite och tvinga ägaren att köra på 98. Att bränslet skulle pytsas in i omgångar stämmer inte, på dieslar och ny direktisnprutade mnotorer som the Mitsubisis kan man gör det. På normala bensismotorer sitter spridarna i insugsröret och all isnprutning är klar då ventilen stängs. Chiptrimning på sugmotorn ger inland några få extra hk, ibland inget, det beror på om det finns några marginaer att ta på i orginalchippet eller om det är optimalt från början. Att en bil drar minder på 98 än 95 beror på två saker, A. Tändingen går att ställa lite tidigare = mer effektiv cyckel i och med att den blir längre. Det kräver att man har knacksensor + Att chippprgrammet är tillräcklligt "aggresivt" för att dra upp tädninegn vid 98 oktan B. Högre energiinnehåll i 98. Det märkes genom att lambdasonden registrerar en fetare blandning och kan reglera ned bränslemängden vid 98. |
|
|
Detta bekräftar bara det jag sagt 10 ggr. Chipsning av sugmotorer suger rejält och är en snabb peng för den verkstad som utför det på att köpa en känsla.... Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.