|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Faktum är att en liter 98 oktan hat LÄGRE energinnehåll än en liter 95oktan. Det beror på att 98 har en större andel oktanhöjande tillsatser. Skillnaden är dock försumbar. |
|
|
Jag fick bilen bänkad på 198 efter min chippning men märkte fortfarande ingen skillnad fastän att jag hade fått ca 28Hk mer är original Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Maxad, Det kan bero på att motorn i din bil lämnar betydligt mer hästar än vad BMW anger. Sök i ämnet så ska du finna intressant info :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
nofx16 , jag har faktiskt hängt med på de tidigare inläggen angående detta , men det roligaste är att de bänkade den innan chippningen också å då hamnade den på 167Hk , sen är det frågan om de ens chippade eller bänkade bilen nånstans o inte skrev bara ut det där pappret med nån data program ;) Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
28 hästar extar hade märkts.....om det inte var 28 trebenta åsnor :) //Marin |
|
|
Synd att det verkar finnas så lite pålitlig information om effekterna av chippning. Uppenbarligen finkar det bättre på vissa motorer och sämre på vissa och det skulle vara kul att se en lista på resultat för olika bilar. Men det måste ju skilja mycket åt mellan chiptillverkarna också. Ett chipp är ju i princip en mappning, fast skräddarsydd för motormodellen, inte för en specifik motor. Jag menar det beror väl ganska mycket på hur skicklig tillverkaren är att ta fram nya mappar. |
|
|
Marin :))) garvat ihjäl mig nu , nej men det tycker jag också att jaga borde ha känt nån skillnad , iförsig så påpekade jag det för de som gjorde jobbet då fick jag svar , a men du har det på pappret sen att du känner det eller ej kan inte jag hjälpa dig med Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Maxad, var det samma ställe som gjorde bänkningen före och efter? Var det firman som monterat chippet som gjorde bänkningarna? Det jag är ute efter är om du kan lita på effektsiffrorna från bänk-körningarna? Har du fått 28 extra hästar över hyffsat brett effektregister (så det inte är så att du har fått en effektsänkning över större varvtalsskalan och sedan fått en kraftig effekttopp), skall du defenitivt märka av 28hk! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag måste nog tyvärr påstå att de som säger att det inte blir skillnad med chip på vissa sugmotorer har FEL! Tror att det kanske inte blir det på alla bilar men jag VET att det blev det på min... sen får ni säga vad ni vill: När jag köpte min bil var den ochippad utan sport filter eller Feritta system. Farsan har en chippad 850 med Green Cotton filter i org. burkarna. Vi "kollade" lite på hur de två bilarna gick i förhållande till varandra... Det var ganska jämt i början, sen gick 850n sakta förbi. När jag chippade min bil en månad senare testade vi igen... (kl.04.00 E4) . Jag tog honom lätt. Både från start och vidare... till 200, sen la vi av. Här snackar vi inte 10 sekunders skillnad, men ett par i alla fall. Jag kan inte tänka mig ett bättre "test" utan att bänka bilen både före och efter för att se effektvinsten (om någon). Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
det var samma ställe som chippade den som bänkade den också jag kan väl tillägga att bänkningen gjordes med openair filter som jag tog bort direkt efter allt jag hade hört om den + att jag ogillade ljudet en aning vid start då den susade som en gammal bil , Johan B , tittar man på siffrorna så ser det ganska jämnt ut över hela registret men i verkligheten så känns det som att jag har tappat bottenvridet men fått litte på högre varv vid 3500 så kommer kicket tycker jag känns det som iallafall Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Maxad, Vem utförde chippningen? M |
|
|
Trimfirma i Linköping Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Någon som har erfarenhet av att bränsleförbrukningen har minskat vid chippning? (Av BMW sugmotor) Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
|
min vart högre drack 0,8 förut o nu ligger den vid 1,0 då pratar jag om blandat körning o ganska lugnt Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Fast det är väldigt svårt att avgöra bränsleförburkningen tycker jag. Det beror så väldigt på hur man kör och på hur kallt det är ute. Om man har en piggare bil så gasar man mer (ialla fall jag.. :) |
|
|
Vad jag har hört så påstår vissa att bränsleförbrukningen kan sänkas med ett par deciliter och det borde man ju märka om det stämmer. Annars kan man ju kolla på den inte så pålitliga bränslemätaren som finns i bmw bilarna. Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet! |
|
hellonasty |
Nu undrar jag lite här... Om en mappning ger "bevisad effekt" vilket de flesta här faktiskt verkar hålla med om, varför gör då inte en chippning det? Chippet borde väl vara utprovat och testat för att optimera just den motor det är avsett för precis som en mappning. Enda skillnaden borde väl vara att en mappning kan optimera denna motor med diverse modifieringar som gjorts på just den bilen men rent teoretiskt är väl en chippning en massproducerad mappning som borde ge effektökning så länge det används på en motor i samma skick som den optimerades för? Jag vet dock ingenting om dessa chiptillverkares arbetsmetoder eller vilka tester de gör osv men men... |
hellonasty |
...något ojay visst redan hade nämnt ser jag nu. |
hellonasty |
Kan inte mkt om motorer och sådant men... om det när det gäller luftfilter handlar om att få in så mkt kall frisk luft i motorn som möjligt så (hehe >=) varför inte koppla en syrgastub som tillsätter en lagom mängd syrgas i insugsröret? Eller typ skaffa ett sånt där luftsnurrfilter eller nåt och kyla det på nåt sätt med typ AC:n som man drar ner i motorrummet istället eller kanske sånt där flytande kväve? På en del äldre SAAB 900 ska det har jag hört (kanske en skröna?), finnas en liten behållare med en spridare på insugsröret som blandar en dimma av vatten i insugsluften som när den fuktiga luften förångas i motorn höjer kompressionen eller nåt... kan det vara nåt? =) |
hellonasty |
...eller om man sätter en typ vinge under framspoilern som är snett vinklad uppåt och trycker in luft i motorrummet underifrån om man har open-airfilter? >=) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.