AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.511

Chipptrim=bortkastade pengar

Sida 3 av 6
Det som skulle vara intressant är inte vilken maxeffekt som ett chip ger, utan hur dess effektkurva ser ut. En hög effektsiffra är inte allt, som många tror.
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Hehe, vilken följetong detta blev, tycker väl att folk får göra som dom vill, chippa, montera turbo,montera kompressor. Det som är synd är att många som monterar chip inte blir nöjda, själv skulle jag åka tillbaka till trimfirman om jag inte var nöjd, men det är jag det. Det bästa är ju att mappa bilen i en rullande landsväg, dyrt men då får man ju ut optimalt iaf. Förutsatt att man åker till nå´n som kan sin sak.

Krama varandra i trafiken

Ha de

MVH
Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes (nu på min oxå :))
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Johan B

Du har säkert helt rätt som du säger att det knappt gör nå´n skillnad på nyare BMW motorer. Det jag menar är att på vissa motorer kan det göra skillnad. Det har ju du oxå skrivit i tidigare inlägg.

MVH
Mr Skidmark

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag håller med dig Mr Skidmark, folk får göra vad de vill!
Men jag tycker att man bör vara medveten om nackdelarna/uteblivna fördelar med vissa produkter. Marknadsföringen av vissa trimprodukter är under all kritik, Sverker från "PLUS" skulle få "system owerload" om han visste omfattningen... :oDDD

Personligen tycker jag att det är bättre att folk lägger pengarna på något som faktiskt ger något tillbaka (fast om placeboeffekten säger att man fått mer effekt, kan det iofs räcka....).

Kram! :o)))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Hehe Johan B
Håller helt och fullt med dig. Sverker skulle dra hela chiptrimmningsbranschen(svårt ord;)) i soptunnan om han fick bestämma.Skulle hellre lägga mina pengar på ett M5 (M) paket front och bakstötfångare ;)

Ha de

MVH
Mr Skidmark

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Men det finns bilar som et chip ger effekt på. Jag är en trogen läsare av bilsport. Och där så testade dom, mätte bilens effekt på rullande landsväg. Före och efter chiptrim. Och det var på en Opel Kadett GSI 16V. Helt vanlig sugmotor. Och det gav effekt. Men det är olika på olika bilar.

MVH Morgan.

Länk
Ja
760
JanF
530i-93
-Johan B
"Vissa andra bilfabrikat (ett vanligt exempel brukar vara Toyota Supra)har uruselt utformade luftboxar/filter och de kan därför reagera mycket positivt på ett sportluftfilter...."

Alla har ju olika ramar. Men när man provar på rullande landväg brukar orginalfilter och IC räcka till 500-550hk i Supran, nu är det ju många som vill ha ännu mer effekt, men att kalla 500-550hk i orginalboxen "uruselt" är kanske att kasta sten i glashus....

Men nu var det inte det jag ville diskutera, Ville bara påminna om att strömningen i filtret är inte allt. Många bilar kan vinna på ett sportfilter. MEN KOM IHÅG VAR NI TAR LUFTEN FRÅN. Att kasta dit ett nytt filter som ger +5 hk så länge det är kallt i motorutrymmet är inte mycket ide om man i stället förlorar 3hk p.g.a att luften man drar från motorutrymmet är varm.

Ett bra sportluftfilter måste kompeteras så att det drar in kall luft på samma sätt som orginalburkarna alltid gör. Annars blir det som mopedtrimning inbland verkar, bara det låter mer så känns det som det går fortare.

Denna effekten kan vara svår att mäta, på med sportfilter, ut och kör en kall dag och allt är bättre, sedan en dag när du står med varm motor vid rödljuset och skall iväg så får motorn 80-90 gradig syrefattigt varm motorrumsluft, inte så bra, Men det är klart det låter ju i alla fall...
Ja
760
JanF
530i-93
"Carpimp"

Som jag skrev i mitt inlägg så är det ju bara laddtryck/tändpunkt/bränsle som man kan manipuera i chippet. Utan turbo blir det bara tändpunkt/bränsle kvar.

Effektvinsten med ett annat chip blir alltså lika stor som marginalen man kan plocka bort med magrare blandning och tidigare tändning.

En lågt trimmad motor kan ha optimala tändpunkter och bränslekurvor och ingen vinst kan göras.

En hårt trimmad motor kan ha ett orginalchipp som sänker tändning och fetar blandningen för att den inte ska gå sönder vid fullast, här kan man göra stor vinst på effekten genom att använda ett chip utan dessa "säkerhetsbälten"
Om man bortser från den tveksamma effekthöjningen vad
säger ni om det man ofta hör att chipptrimning sänker
bränsleförbrukningen. Skulle det göra det på min 535-89
t ex? Vore ju skönt att minska lite på den =)

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jan F, okey jag skall omformulera mig!

Toyota suprorna har en mycket dåligt utformad luftburk i förhållande till övriga motorn!
Den är helt klart en "svag länk" redan i originalutförande.
Förklaringen som jag har fått är att man ändå har en strypning i Japan som gör att man inte behöver bättre luftflöde.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Har någon varit på ett chipföretag som har garanterade före o efter siffror........

Inte jag iallafall!!

Mycke vill ha mer...
Asken (AutoPower)
Mr Skidmark: Ju mer effekt per liter man plockar ur en maskin desto viktigare är det att luften är korreklt renad och kyld för att kunna syresätta bränsle/ syreblandingen. Det jag menar är tex en M3 med ett öppet filter utan filterhus suger in mer varm( frmaför allt) och skitig luft än en bil med originalfilter. Visst ser det snyggt ut och låter, beroende på vem man frågar bra eller dåligt. Slutsatsen jag dragit att den enda gången det lönar sig att byta filter är vid kraftig trimning( konventionell eller överladdning) annars är det bortkastat. Det är som trimchip man köper sig en känsla eller ett ljud.
Asken
Asken, du svarade inte på min fråga. Jag chippade M3:an, har jag då, enligt dig köpt en känsla och 0 (noll) i effektvinst?

BMW M3 *Flight instructions not included*
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag bara hänvisar till bilsports Kadett. Där hade dom bromsat före och efter och dom fick mer effekt. Jag skiter fullständigt i om det är mer osäkert med ett chip. Trimmar man en bil så håller den aldrig lika bra som original. Det tycker jag är en bra tumregel. Jag har jobbat ett tag på en trimfirma. Och jag har varit med om bilar som fått mer effekt av ett chip. Men gillar man inte chip, så kan man ju köpa nå annat. Så enkelt är det. Men att säga att "chip ger INGEN effekt på en sugmotor" tycker jag är fel. Det ger lite på vissa, inget på andra o s v.

MVH Morgan.

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MR VAnos: Ursäkta jag missade din fråga, var en rätt lång tråd jag inte följt hela. En M3 som chippas anser ajg vara en blåsning jag. En mappning tex ger ju bevisligen effekt. Varje bil är och beter sig olika. Jag själv har chippat min 540 och köpte en känsla och 0 i effektvinst. En bekant till mig gjorde likadant med sin M# E36. Båda bilarna är numer avchippade. Ta gärna och effektmät din bil i en rullande landsväg. Jag är öppet för argument men känslan av att bilen går bättre har jag int e funnit någon som kan bevisa i siffror likt kilen säger.
Mvh
Asken
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Asken
Då är jag med på vad du menar, typ samma som jag skrev i ett tidigare inlägg(med luften alltså), viktigt med rätt lufttemp/luftfuktighet, därav kan man med fördel dra fram en slang/luffarturbo till lämplig plats i fronten på bilen. Ansluta den till en t ex egentillverkad burk i motorutrymmet som man avgränsar från motorns temperatur, vilket gör att man får in kall och frisk luft till openairfiltret som man monterat i den egentillverkade burken. Detta är många som gjort inom racingen och det fungerar faktiskt bra. Sedan måste man ju köra bilen i rullande landsväg om man vill kunna se nå´n riktig skillnad. Mer trimmade bilar gör det säkert större skillnad på som du säger Asken.

Ha de

MVH
Mr Skidmark

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag undrar hur trimchip företagen får tag på programkoden!!
Fast iofs misstänker jag att de inte gör nästan några nya program utan flashar bilen med ett orginalprogram som är gjort för en annan marknad där avgas kraven inte är lika stränga.
Vissa bilmodeller finns ju faktiskt med olika hästkrafts antal trots exakt samma hårdvara.
Jag skulle aldrig chiptrimma en nyare bil (01 eller senare) men till dem finns ju nästan ingen annan mjukvara...

Lars ---programmerare åt ett bilelektronik företag
Asken: En kille som har en M3 E36 (3.2 modellen dock) bromsade den efter chippning och den hade fått fler hästar (kommer inte ihåg hur många men det är ointressant i detta fall). Bumper här på forumet nämnde också det (vet ej om det är samma kille vi pratar om) och han kanske t.o.m såg papperet??
En sak måste jag hålla med dig om, det är svårt att märka någon skillnad genom känslan. Men min klocka ljuger inte :-)
Nåja, chippning kanske fungerar mindre bra på vissa bilar (även av samma modell). Hur som helst, jag återkommer när jag har bromsat bilen!

BMW M3 *Flight instructions not included*
till er som tycker att chip inte ger någon extra effekt: Brorsans 525 24v-91 tåååring är chippad, det märks. Provade den före och efter, han berättade förstås ingenting om chippet innan jag provade den efteråt. Drog på rätt kraftigt i vanlig ordning som jag brukar göra då jag provar den, märkte ingen större skillnad på ljudet. satans va bra den gick tänkte jag, efter provturen berättade han att den var chippad och då fick jag svart på vitt, chipning på rätt motorer ger effekt (i detta fall en m50b25 utan vanos), effekten låg visst på 215 kusar med chippet mot 192 hästar org.

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Enligt BMWpowers repotage så blir det ju en viss skillnad: Länk

/T.P.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.