AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.505

Chipptrim=bortkastade pengar

Sida 2 av 6
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Hehe Asken

Bättre med kompressor!! ;)

MVH
Mr Skidmark

SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR
Billigare Angel Eyes (nu på min oxå :))
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Förtydligande: Jag håller med Dahlbäck när han säger att chiptrimning inte är speciellt effekthöjande på en sugmotor. I övrigt instämmer jag med Mr Skidmark!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
THX nofx16 :)

MVH
Mr Skidmark

Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Rätta mig om jag har inte har fel (som Rolf Zetterlund sa...) men är det inte Dahlbäck som säljer den där cyklonprylen som ska snurra runt i insuget o höja effekten? Den verkar ju inte alltför vetenskaplig. En pragmatiker som jag bryr sig inte så mycket om chipsteorierna utan testar själv, och funkar det så funkar det, vilket det har gjort på mina chippade sugmotorbilar. Däremot har jag inte testat cyklonen...
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Jag tror att Green Cotton (Bildelsimporten) började med denna tingest, men deras snurrar inte utan ser till att luften snurrar istället, kan faktiskt tänka mig att detta till viss del fungerar. Prova själv med t ex en flaska Ramlösa, ta tid genom att hälla rakt ur den, prova sedan att röra flaskan med cirkelrörelser när du häller ur den, det går faktiskt fortare. Har själv jobbat på restaurang där allt ska gå så snabbt som möjligt, där gjorde vi icke vetenskapliga test på detta och det går faktiskt snabbare att röra flaskan med cirkelrörelser när man tömmer den. Kanske en dum jämförelse, men ändock en jämförelse.

MVH
Mr Skidmark

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Mr Skidmark!
Så dum var inte jämförelsen, men det är skillnad på vätska och gas/luft !

BMW M3 *Flight instructions not included*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jan F, håller med i allt som du skriver utom att 98oktan innehåller mer energi!

Energiinnehållet i 95 och 98 oktan är i det närmaste identiskt.

Däremot gör omställningen av tändningen att förbränningen blir mer effektiv och fullständig i motorn med 98 oktan. (modern motor med knacksensorer)
Det som händer är helt enkelt att motorn kan utnyttja bränslet effektivare med högre oktantal. (högre verkningsgrad = dvs mindre "energispill")

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ett öppet filter på en omatad eller otrimmad motor(utan mekaniska förändringar) förstör mer n gör nytt.a Jag medger att jag varit dum i huvudet som en gång i världen chippade min 540, undras hur många som kan erkänna det:)
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Braxen

Har du helt rätt i.

MVH
Mr Skidmark

Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Asken

Kan du vidareutveckla det du säger. Som jag skriver i tidigare inlägg är det många som åker Racing/Rally som får tydliga effektvinster av öppna filter, även sk luffarturbo (jag är en av dom). Har vi alla fel menar du?

MVH
Mr Skidmark

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mr Skidmark, det är som sagt stor skillnad i hur vätska och gaser beter sig. Sedan är det så att om du skakar en flaska med kolsyrad vätska i så skapas det ett övertryck i flaskan....
Även med en icke kolsyrad vätska kan det gå snabbare om man snurrar på flaskan, men det beror troligen på att du då evakuerar vätskan snabbare från mynningen eftersom du skvätter den åt alla håll. Dessutom kan luft lättare komma in i flaskan och motverka det vakum som annar uppstår när vätskan lämnar det täta utrymet i flaskan. Vakumet motarbetar ju vätskans väg ut ur flaskan genom att vilja dra tillbaka den...
Som sagt, flera olika faktorer gör att jämförelsen haltar.

Att sätta en Cyklon (en fast monterad propellerformad tingest som skall få insugningsluften att rotera), eller vad den nu hette, skapar naturligtvis ett motstånd i insugningsröret. (som samma försäljare påtalar att det är viktigt att man minimerar genom att sätta dit ett sportluftfilter.....öhh logiskt????)
Dessutom kan ej noga beräknad turbolens i insugningsluften faktisk göra att fyllningsgraden i cylindrarna minskar, dvs motverkar produkten sitt uttalade syfte.....

En trimningsfirma som har denna produkt i sitt sortiment är inget annat än bondfångare i mina ögon!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mr Skidmark, eftersom BMW:s moderna motorer har så väldimensionerade luftburkar redan i standardutförande kommer effektvinsten att vara minimal med ett sportluftfilter.
Det är inte luftburken/filtret som är den "svagaste länken".

Om man kör en kraftigt trimmad motor, kan det däremot vara så att luftfiltret har blivit svagaste länken i motorn, och då kan det vara försvarbart att byta till ett sportfilter.
(Om man är beredd att acceptera det ökade motorslitaget som det medför, då det släpper igenom mer men framförallt större smutspartiklar!)

Vissa andra bilfabrikat (ett vanligt exempel brukar vara Toyota Supra)har uruselt utformade luftboxar/filter och de kan därför reagera mycket positivt på ett sportluftfilter....

Mvh

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
av egen erfarenhet kan jag också säga att Chiptrimning ger absolut ingenting i mitt fall så drog den bara mer bensin o ingen skillnad på draget , Bortkastade Pengar med andra ord hade jag fått välja så hade jag nog haft bilen i original skick i dagens läge med gjort är gjort som sagt .

Keep Your Distance This is a BMW ;)
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
glömde tillägga att i vissa fall så säger folk att man ska både ha sportsystem o filter för att chippet ska funka som bäst o jag hade alla tre utan resultat så det var bara ta tag i det o byta kammar osv :))

Keep Your Distance This is a BMW ;)
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Johan B
Jag förstår vad du menar ang jmf vätska/luft. Däremot (igen inga vetenskapliga bevis) ang Green Cottons luftfilter med "fläktvingarna" var det flera i vår klass i racingen som provade detta med gott resultat bl a en BMW 320. Det är ju även så att man måste ta lufttemp/luftfuktighet i beräkningarna när man testar filtren i förhållande till varandra vilket gör ett fälttest väldigt osäkert. Kan tillägga att jag själv inte provat med "vingfiltret´" men alltid åkt med ett koniskt open airfilter typ motorcykelfilter fast mycket större och tycker mig uppleva märkbar skillnad men i samband med racekat.

MVH
Mr Skidmark

Axel
M50 har knackningssensor även utan vanos.
Med 98oktan hökar inte kompet men indirekt förbränningstrycket där av mer effekt och eller lägre bränsleförbrukning.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Läs Jan F:s inlägg. Där berör han på ett korrekt, men enkelt sätt vilka parametrar som ett chip arbetar med. Lysande!

Däremot visste jag inte att det är högre energiinehåll i 98 oktan. Bensin en färskvara, så jag tankar alltid på bensinstationer med hög omsättning, vilket kanske också kan ge någon promille i effekt :-)

Den största effekten man får med chiptrimning av sugmotorer är nog den psykologiska effekten ändå.
Visa användare
157
Mr Skidmark
318dAT-09 M
Vi ska kanske inte blanda ihop sportluftfilter och open airfilter, sportluftfilter sätter man ju i original luftburk, open airfilter sätter man med egen slang till spjällhuset eller om det sitter luftmängmätare före, kan även programmeras bort om man vill det. Jag vet att detta är en BMW sida men jag trodde att vi pratade lite generellt ang luftfilter, kan tillägga att jag åkt (skäms lite) suzuki swift (piskade Dahlbäcks Babyquattro på Kinnekulle med ca 1sek enligt tidtagning) och har nu en (skäms ännu mer) ford puma racingbil, båda gr n vilket gör att vi inte får göra annat än blueprinta motorn. Alltså ej byta kammar/stakar/vev/kolvar mm.

MVH
Mr Skidmark

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mr. Skidmark, tvivlar inte på att de bilar som du har vinner mycket på ett riktigt optimerat filter! :o)

Men om vi pratar moderna BMW, finns det inte mycket att hämta genom att minska motståndet i filtret.

Läste bland annat ett oberoende test där man mätte motoreffekten i en i övrigt otrimmad BMW-motor med standardfilter, sportluftfilter (open air) och sedan helt utan luftfilter.
Resultatet var att alla mätningar visade på samma effekt i alla tre fallen!!! (skillnaderna låg inom felmarginalen för mätningen)

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.