|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Asså min effekt kurva gick uppåt hela tiden men när den kom till 4500rpm så föll den spikrakt ner... och varvstoppen ligger på 6100 exakt... då är ju nånting galet... för jag har ju årets vrid men när man börjar närmna sig 4500 så varvar ju bilen självklart men vart är effekten ! /Mvh Göran |
|
| Wrath: Vad tror du att trimchip gör på en sugmotor? Det är nästan bara tändkurvan som är höjd över hela registret pga att orginal program är gjort för att du ska kunna åka upp på en alptopp med 91 oktan typ utan att det spikar. Kan tänka mig att dom tagit bort lite bensin också för att det ska bli lite mer effekt. Höj bräsmletrycket till 4 bar och släpp på fjädern ett eller två kugg i LMM så slipper du problem med att den går snålt. | |
| Motorn kanske började spika för att den gick leant? Svårt att säga, men effekten borde öka hela vägen till varvstopp med den kamaxeln. Trist när det inte funkar som det ska med trimmning.... | |
|
Bäckis: Vill inte låta dum i huvudet , men jag är inte så himla hemma med motortrimmning men jag lär mig eftersom ! du menar att jag ska öka bränsletrycket till 4 Bar , original "ska" det vara 3 Bar och jag vet hur jag ska kolla det men har inte orkat , därimot hur höjer man bränsletryckket ? och vad är LMM för nåt ? /Mvh Göran |
|
|
Tror inte min bränsletrycksregulator är så fräsch heller kollade på gikturbo och dom har en justerbar bränsletrycksregulator som heter "D2024 Bränsletrycksregulator 1:1 Med slanganslutningar 8mm 2 ingångar. Justerbar 2-5.5 bar." Kan det vara nånting ? med LMM:en menar du då luftmängsdsmätaren och så här ? : L-jetronic: (klicka på texten så ser du vad jag menar.) I denna luftmängdmätare finns ett svart lock. Ta bort detta lock, sitter limmat men går fint att ta bort. Där mitt emot kontakt stycket finns ett svart kugghjul som är låst av en liten spärr, böj undan denna lilla spärr och vrid " kugghjulet" medsols för mindre bränsle och motsols för mer soppa.Alltså man släpper på fjäder för luft-mängdklaffen så att klaffen går upp längre eller mindre mot stoppen i luftmängd mätaren.Den fungerar som en volymratt mer gas på motorn ger mer/mindre luft mängd i motorn som då vrider på denna luftklaff med ökat/minskat motstånd Det är mycket enkelt att se hur man går tillväga men det är mycket noga att detta lock blir tätat igen så inge luft o vatten kan komma in o "rosta upp" potiensiometern Men då är det ju bara det att det där är ju för L-Jetronic är det samma procedur på min Motornic 535:a? /Mvh Göran |
|
| Bäckis din lilla fuling skriver och frästar en så man nästan blir tvungen och försöka slänga i turbo i Bettan =) Dock slutar väl de med motor ras med min vanliga tur ... | |
| Bäckis din lilla fuling skriver och frästar en så man nästan blir tvungen och försöka slänga i turbo i Bettan =) Dock slutar väl de med motor ras med min vanliga tur ... | |
| Wrath: Det brukar näst intill aldrig vara något fel på regulatorn. Trycket höjer du genom att ta två st hylsor mellan vakumanslutningen och retur hålet och klämma ihop regulatorn lite med hjälp av ett skruvstäd. Sedan tar du bara och tar något med en tryckmätare på och provar vid vilket tryck den börjar släppa igenom luften, alt att du trycker ihop den lite i taget och monterar tillbaka och mäter bränsletrycket. Angående LMM så är det svarta lilla kugghjulet du ska flytta fjädern i. man ändrar inte max bränslet, utan bara trögheten motorn har att suga upp klaffen vilket medför att motorn får mer bränsle på lägre varv, max förblir oförändrat. Prova dig fram lite, men jag tycker att du ksa prova att bara höja till 4 bar systemtryck först. | |
|
Hmm ok ! Verkade bara lättare att byta regulator till en ställbar , men hur är det på dom ställbara , man måste ha en manometer iaf och kolla tryck medans man ställer eller står det markerat på den!? Förstod tyvärr inte hur jag ska göra om jag ska mekar med den befintliga ! :( Och du vad vet du om dom här 2 vajrarna som jag trodde var tomgånsskruvar för ett bra tag sen , man ändrar ju förvisso tomgången men då läste jag senare att dom skulle man inte pilla på om man inte visste vad man gjorde ? stämmer det ? /Mvh Göran |
|
|
Bäckis: Hur har du uppnåt 2,7 liter, med hjälp av diesel vev? Min kompis har en sådan liggande som jag funderrar att lägga ett bud på. Men jag vet inte om det är värt jobbet. Har du nån erfarenhet av diesel grenrör vid turbo bygge på M20? E21=Livets mening. |
|
|
2 vajrar?Inget jag känner till? Jag kan pressa en regulator till 4 bar åt dig om du vill ha en. 300+ frakt så kan jag skicka en till dig. Maila om du vill ha en. tarvhacka@hotmail.com Veloce: Jag har dieselvev, ja. Om jag inte skulle köpa smidda kolvar så skulle jag aldrig sätta i en dieselvev då man lär montera kortare stakar då. |
|
|
Bäckis: Låter bra det , ska mäta upp min först , då ser jag ju hur mycket tryck det är nu... kollar det i helgen ! |
|
|
Bäckis: Du har mejl ! /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.