|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
rocker |
Hur va det nu igen.. Har läst i något tidigare inlägg att det inte ger så mycket att porta bmw toppar då de redan har bra storlek på kanalerna.. Något kul måste ju hända eller?? Rocker |
|
Det som sades var väl att M-topparna har så bra finish att det duger gott och väl. Men din 323 topp (om det är den du menar) skulle bara må bra av en liten urgröpning/putsning, då det finns lite hästar till att klämma ut. |
|
| 325 toppen är ganska bra som den är, men det finns mer att hämta även där. 323 toppen är under all kritik och där finns stora förbättringar att göra. Kan ev porta din topp om du vil, men jag jobbar inte gratis. Bara en portning är kanske onödigt, men ihop med kam mm så kan man få en rolig motor. | |
|
va tar du för en portning bäkis? bara ett ca pris mvh erik |
|
| 323 topp är det mkt jobb på, 325 krävs mindre för att få det bra. Om du vill ha en portning så kan du maila mig på tarvhacka@hotmail.com | |
|
ja har ingen bil än (om de va mej du snackar me) ja e bara intresserad av ett ca pris för en portning mvh erik |
|
| Beror på omfattning, inte gratis. 2500-5000 kanske, beror på vad det är och hur extremt det ska bli. Kan ju modifiera med plast och resa kanalerna, men det är mest för sugmotortrimmning. | |
|
Bäckis: Kanske är en lite dum fråga. Men hur många hästar kan man vänta sig få ut ur en 2.7l m20 motor med en riktigt "värsting" topp? Mvh /uffe |
|
| Btw. Kan du fräsa i större ventiler också? | |
| Jag kan inte fixa i ventilerna, men min maskinbearbetare kan nog fixa det. En 2,7 M20 som är RÄTT MAPPAD kan man nog få ur ca 250-270 hk med rätt kam, extraktor, balanserat osv. Kanske tom mer, vet inte riktigt. Skulle vara kul att prova bygga en och bänka den hos VM sen, men det kostar en hel del pengar, och för mig ska trimmning vara kostnadseffektiv=turbo. | |
|
Bäckis: Om man portar min topp och sen mappar den tror du man kan hamna på en 240 i motorn då ? Har 292 graders kam , sportluftfilter , extraktorgrenrör , 3" hela vägen , chip Tycker inte den går så speciellt bra nu , för man måste ju i princip mappa en motronic som jag förstått om man byter kam , chippning ger typ inget... ja bra går den ju men jag har typ 200 hästar i motorn med allt de där det tycker jag är lite lite varvstoppen är på 6000rpm obs ! bilen är inte mappad /Mvh Göran |
|
|
Bäckis: Jo, men jag är allt lite svag för sugmotorer;) (Kan vara att jag inte prövat på turbo ännu). Så, när jag fått ihop mitt gamla skrälle till en fin bil utvändigt så åker nog motorn på att trimmas utan turbo. Mvh /uffe |
|
| Jag vill inte hamna i det sk. turboträsket ;) | |
| Hvor mye hk flower 325 og 323 toppene (m20)? | |
| En gång turbo alltid turbo. Man vill inte åka en sugmotor när man kört en väl fungernade turbomaskin. | |
| Backis: Hvor mye hk pallar en orginal 325 og 323 topp (m20)?? | |
| Sperstad: Förstår inte frågan? Jag vet inte hur mkt man kan få en M20 topp att flöda. | |
|
"Om man portar min topp och sen mappar den tror du man kan hamna på en 240 i motorn då ? Har 292 graders kam , sportluftfilter , extraktorgrenrör , 3" hela vägen , chip Tycker inte den går så speciellt bra nu , för man måste ju i princip mappa en motronic som jag förstått om man byter kam , chippning ger typ inget... ja bra går den ju men jag har typ 200 hästar i motorn med allt de där det tycker jag är lite lite varvstoppen är på 6000rpm" Fråga: Du har väl 204 hk orginal? Du lär ju inte fått mindre hk efter trimmningen? För att få ut MAX effekt av trimningen så bör man optimera(mappa) den, men visst får du mer effekt ändå efter trimning. Om du har chippat motorn så har du fått en något högre tändkurva och dessutom brukar varvstoppet ligga högre, kanske 7000rpm. Med en så vass kam så lär du varava mer, gärna 7500, för att det ska hända nåt riktigt roligt. Du skulle nog nöjt dig med en 280 graders. Ring Turbocenter och be om ett nytt chip med övervarvsskyddet höjt till 7500 rpm, det borde inte bli speciellt dyrt. |
|
|
Bäckis: Jo, det är säkert sant. Du bör ju veta :) Egentligen borde man bygga turbomotor. Blir väll inte så mycket dyrare ändå kanske. |
|
| En turbomaskin för ca 0,5 bar, 50% effektökning är ju nästan gratis. | |
|
Bäckis: Jag har inte trimmat bilen själv utan den var trimmad vid köp , och när jag bromsade den så hade jag 10Nm och 10hkr mer med originalchipet som i sin tur inte fungerar nu när jag försöker he tillbaka det... högre tändkurva tror jag knappast jag fick med motornords surchip... sen har jag ju sett att stiften har en tendens att bli vita , inte kritvita men tillräckligt vita för att jag ska störa mig på det , så antigen är det chipet som gör att jag får så mager förbrukning , eller något annat ! /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.