AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.859

Eftermontering elhissar E34

Sida 1 av 2
Någon som vet om det finns kablar framdragna och hur mycket det kan kosta?

bmwcs 4363
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Kablar finns framdraget i min bil i alla fall . Men svårighetsgraden vet jag inte !

MVH Tony -Phiber- BMW 525i
I en nyare E34 är det iallafall fördraget. Lossa konsollen mellan framstolarna (4 skruv), dra den bakåt, och fiska sen fram 2 kabelstycken precis under där knapparna ska sitta. Då vet du iallafall om det är fördraget eller ej!
Jögge
Tjenare!
Jag var ute å kollade i min bil efter kablage, och hittade de två konakter som behövs!
min fråga e vad man behöver för delar till dörrarna!
jag tänkte bara setta i fram dörrarna!
ludde
Jag har själv satt dit elhissar i mina framdörrar på en E-34 88 o då var kablarna fram dragna till mittkonsolen och sen endast till dörr karmen (stor kontakt don)där högtalarna sitter ungefär så jag mätte på kontakten och fick fram att det var dom två tjocka kablarna som det var. så jag skarvade dom och la dom i samma damask som dom andra kablarna som går till
dörren lite pussel men sedan klart. fungerar perfect

Ludde
Jögge
aha ok! men vad behöver jag köpa,,, elhissmotorn, behöver jag nya festen???vad kan delarna kosta ungefär??
Elhissmotor/-mekanism och kabelstam i dörr. Kabelstamen går asså ända till dörrstolpen, skruva i mekanismen och plugga sen i kontaktstycket "bara".
Och antagligen så behöver du byta relämodul och grundmodul under baksätet.
Kosta? Nån tusenlapp på skroten kanske?
Jögge
tjenis! var kopplar jag kablarna som ska ut till dörrarna, de finns ju inga kablar som går in i dörren!?
ludde
jag kanske förklarade mig dåligt så ja försöker igen.
från mittkonsollen går kablarna till dörrstolpen vid högtalarna. så man måste plocka bort panelen där och sen måste man dela på kontakten som sitter i dörrstolpen. lite klurigt för damasken är i vägen. sen förlänger man kablarna, dom två tjockaste till dörren. det man behöver är:elhissmotor tillsammans med vajern som går till där "veven" satt. lång kabel minst 2*1mm.
och små fingrar. fungerar perfect för mig låter d krångligt?

Ludde
Vajer????
Jögge
Tja! De ska nog lösa sig, ska köra till skroten imorgon å kolla priser!
Tack för tipsen änsålänge!!!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
BERÄTTA HUR DET GICK ! Är själv lite sugen på att montera hissar fram . Problem , priser och tips mm.

MVH Tony -Phiber- Bmw 525i
Jögge
Tjena!!! Nu har jag varit och handlat mina delar. Nu e de bara monteringen kvar!!!, fy FAN vad svårt det verkar vara! började skruva ner damasken! nu har jag bara ett stort problem hur delar jag konakten i dörr-stolpen??????
Hoppas på svar snarast!!!

Grejorna jag köpte idag gick på 1500:- på skroten å då va de hissar å mekanism till framdörrarna + hissknapparna!
Håller på med precis samma sak, men känner inte igen mig alls i din beskrivning?!?

Till mina hissar har jag ny kabelstam i dörrarna (som jag skrev ovan), med en kontakt i änden - den kontakt som trycks i dörrstolpen. Jag gjorde det och sen funkade det bara (efter att ha bytt RM & GM).
Jögge
Till dessa hissar finns inte någon kabelstam, endast två korta sladdar från motorn och två korta sladdar från gränsläget (brytaren på hissanordningen) med var sin kontakt på. Måste med andra ord dela på kontakten i dörrstolpen för att dra nya sladdar till dessa kontakter i och med att de är för korta.
Hur delade (fick du loss) kontakten i dörrstolpen???
P.S Vad är RM & GM? D.S.
RM=Relämodul, GM=Grundmodul, RM+GM=de 2 boxarna under baksätet. Jag fick byta dessa för att få elhissfunktionalitet (fattades en hel del i boxarna som jag hade innan).
Kan du inte åka tillbaks till skroten och få kabelstammen oxå? Och göra det riktigt när du ändå är i farten liksom..?
Är du med på hur ändlägesgivarna ska sitta? Inte jag, så berätta gärna.
Jögge
Tjenis!men om du byttade kabelstam så vet du väl hur man tar loss den gammla från dörrstolpen!
svara snabbt om du kan!
vill fixa de så fort som möjligt!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Tjena alla hissbyggare!!!

Hur ser det ut om man ska eftermontera i bakdörrarna? Jag har hissar fram i min E34 -93.
Finns det kablar framdraget dit med då?

Rickard
Tarzan: Ja, framdraget!
Jögge: Tar loss den gamla från dörrstolpen? Jaa... kontaktstycket/muffen sitter med 2 bult och sen en låsanordning. Försökte maila dig i ämnet, men din mailadress verkar inte finnas (enl. Swipnet).
Hehe, själv har jag inte kommit längre än att jacka i kabelstammarna i dörrstolparna och kört hissarna upp och ner lösa på garagegolvet!
Jögge
Jag har lossat gummi muffen men sen kan jag inte få loss kontakten ifrån dörr-stolpen!
hur gör jag???
Jögge
Hi! nu funkar min E-mail så nu kan du maila!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.