AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.945

Spindelled, BMW orginal eller Mekonomen?

Sida 1 av 2
jo
49
jova
325i 1993
Ska byta spindellederna nästa vecka på min 325:a 93!!
Nån som har några förslag var jag ska handla spindellederna, tänkte byta båda på var länkarm!!
Plus en hjulinställnig kommer nog att behövas, vad tar dom för en hjulinställning??

325:an
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har köpt 2 st på Mekonomen och de håller fortfarande. Ett år gamla bara dock. hehe

Aldric
Mekonomen här, 2 år gamla. Funkar fortfarande.
Zl
172
Zlaatan
320 Coupé -93
Vad kostar dom da?? Var å besikta i onsdags (utan anmärkning...självklart..) dom sa att de va lite vajsing me spindellederna fram men bara jättejättejättejätteliiite..
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tror dom kostar ca 200-300 på Mekonomen. Kommer ej ihåg exakta summan. Men inte mer än 300 kr vet jag.

Du
138
Dumbo
E36 325i -92
Kolla upp va dom kostar orginal, priserna skiljer sig förvånansvärt lite!
Dessutom har jag hör att dom har förbättrat dom avsevärt jämfört me dom som satt på från början.

Tackar för mig
/Daniel
Köpte spindelleder till min 318 e36 för ett tag sen. Orginal så klart och de kostade endest 265:- st. Tycker inte jag är så dyrt så att man ens ska fundera på att köpa pirat. Men det är jag det. Sen kan de ju så klart kanske vara dyrare till en 325.

Step on it!
Om dom delarna ni köper från mekonomen heter Lemförder( eller liknande) så är enda skillnaden att på BMW orginal finns ett BMW märke instansat...
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
När det gäller liknande delar till E28:an så är dom oftast billigare om man handlar dom hos BMW. Plus att man kan använda sin BMWCS-rabatt :-)
Power_up
med dom flesta bildelar som tex mekonomen säjer kommer från somma fabriker som bmw å så.. ..
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Pirat eller orginal har disskuterats massor av gånger på forumet. Sök så finns massor av läsning.

För just denna detalj kan jag meddela att till min 325 e36 kostade denna spindelled 274:- plus montage. Summan blev 692:- på aukt. BMW-verkstad.
Hade fått tipset att det var bökigt att byta själv. Man måste ha hydraulpress mm. Om detta stämmer eller inte vet jag inget om, men jag tyckte inte det var så dyrt att få gjort så det blev den enkla vägen för mig.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
an
28
andymannen
325i -91 e36
MEKONOMENS FUNKAR BRA, KAN JU INTE GÅ ATT TILLVERKA EN SPINDELLED SÅ DÅLIGT
Power_up
säger bara ett ord.. BILTEMA
BILTEMA SUGER bytte leder på en (ej bmw) efter ca 500 mils körning var gummiskydden sönder fulla med smuts o lite glapp redan efter 500 mil ! Blev ganska trött då.

Själv bodde jag ca 500 meter från biltema i Halmstad så det blev ju ett besök om dan ungefär! Bra att de går över till Grillbestick och nallar 50% av bildelarna de sålde var fan skit. Ofta så passade inte deras skit heller eller var helt fel.

Så visst finns det skillnade mellan pirat o pirat.

Handlar mina delar hos BMW eller WIDIK. Eller AD-center om det kniper de är dyrare men de är extremt snabba och har bra service.
Power_up
jo men jag svarade ju på andymannes inlägg om att det inte går att göra så dåligt.. å då menade jag ju så klart att biltema dom kan..
Just i spindelleds fallet så ÄR mekonomen och BMW samma del dvs samma tillverkare,Däremot så är det ganska bökigt att byta själv utan rätt verktyg..
Svärd
Samma tillverkare innebär ju inte samma kvalitetskontroll eller hur!! Jag tror, och hoppas verkligen, att BMW har lite högre kvalitetskrav än Mekonomen. Själv står jag och tillverkar pumpdelar med höga kvalitetskrav och visst skulle jag kunna slipa bort märkningen på de som avviker och sälja som piratdel... Samma sak med spindelledstillverkaren juh!!

//Martin
D-diddy
orginalspindellederna ska visst vara pressade på plats,?!? är det någon som vet hur man får bort dom ??
David

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Finns avdragare just för det ändamålet att köpa på biltema. Funkar utmärkt, även fast det är Biltema som säljer dom.
Tror inte mekonomen säljer b-sorterade spindelleder...Lemförder ÄR ett mycket stort märke bland reservdelar med orginalkvalitet Eftwersom det är orginal delar utan respektive märke instansat..
Har jobbat med bilreservdelar..

Gas kan vara bra att ha till hands vid spindelleds byte för dom brukar sitta rejält..
bmwracing
Även Biltemas spindelleder/länkarmar är Lemförder. Åtminstonde dom till Audi... Bytte senast i förra veckan länkarm på en A100, länkarmen är Lemförder och dom medföljande bussningarna av fabrikat Boge.. made in germany!

/ racing
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.