|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick barn nyligen och har ägnat kvällen åt att läsa gamla trådar om airbagurkoppling. Vi har nämligen redan en tulting på ett drygt år, och två där bak blir trångt. Min bil är importerad vilket medför att BMW tar ca 2000 för urkoppling, plus att jag gärna vill ha bagen tillbaka om ett par år. Vår barnstol nyttjar eget bälte så längden på passagerarsidans originalbälte spelar ingen roll. Därför vill jag fråga: * Är det någon som vet vilket motstånd man kan ersätta airbagen med, så att resten av systemet ändå fungerar? *Om ingen vet ovanstående; hur ser kontakten ut, är det många poler, och vilka bleck mäter man i så fall aktuellt motstånd över? *Någon som gjort detta tidigare och fått det att fungera och kan bidra med några tips? MVH Kajo Vorsprang dürch Wirkungsgrad. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW avaktiverar airbagen bara mjukvarumässigt samt tar bort kabeln till tändpaketet vad jag förstått. För egen del skulla jag aldrig låta varken laddning eller baggen sitta kvar i bilen och det är nog så du vill ha det kan jag tänka mig. Hoppas nån annan har koll på mottåndsvärde,ska kolla lite i bekantskapskretsen. ///MVH Hasso Länk |
| På vår E39 bytte BMW även bältet fram till ett stramare. Tydligen ska det vara ett mer eftergivligt bälte tillsammans med airbagen. | |
|
Jo, jag har också fått uppfattningen att det sitter ett lite mer elastiskt bälte om man har kudde, samt kortare. Det gör dock inget, eftersom vi tänker ha barnstol och inget annat där under den tid vi är utan airbag. Och nej, inte sjutton vill jag ha den där manicken kvar även om den är urkopplad. Hörde mig för lite hos BMW, och det verkar som om de kopplar ur den mjukvarumässigt, men bara för att "tala om" det så att resten av systemet kan fungera ändå. De plockar dessutom bort den för förvaring - i en kasun! Inte vill jag ha sånt bakom mitt barns huvud inte. Kajo Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
När jag kopplade ur min airbag på BMW i karlskrona tog dom bara 500:- Jag tror att dom ändrade något i databoxen för dom var tvungna att beställa några koden från Tyskland. Dom sa att det var lika säkert som att montera bort den. KÄRLEK KOSTAR! |
|
|
Om det nu är lika säkert att koppla ur den, varför kräver då lagen att de urtagna förvaras i kasun (=bombrum)? Men Claesse, fick du också skriva under en massa papper när du kopplade ur din? Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Hej Jag har hjälpt till att ta bort airbagen på passagerarsidan på 2 bilar. Den ena är en Chevrolet Impala -96 och en Opel Astra -98. På bägge bilarna gick det att ersätta airbagen med ett motstånd på 1,8-2,2 Ohm. Vi använde ett motstånd på ca 2-3Watt. Har för mig att motståndet kostar ca 20:- på Elfa.Då slocknar airbaglampan. Jag vet inte om det är samma på BMW. Det är väl bara att testa. Peter |
|
|
Tack för svaren! Peter, kommer du ihåg hur kontakten såg ut, var det många poler, eller bara en tvåpolig? Om det var många, hur vet man vilken som skall byglas? Vill helst inte testa mig fram, utan göra rätt direkt, då jag är osäker på om varningslampan förblir tänd om man gör fel. Kajo Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Jag har för mig att det bara var 2 trådar i kontakten och vi satte motståndet direkt i kontakten. I kabeln som gick till airbagen fanns det ett bleck i kontakten som kortslöt trådarna. Troligtvis är det för att airbagen inte skall kunna lösa ut av misstag, t.ex. statisk elektricitet. Vi monterade bort hela airbagen från bilen för att vara på den säkra sidan. Kom ihåg att koppla bort batteriet i bilen innan du börjar jobba med "bagen". På bilarna som jag var med och fixade så slocknade airbag-lampan direkt när vi hittade rätt motstånd, men jag tror att om airbaglampan på BMW börjar att lysa så måste den återställas på BMW verkstad. Peter |
|
|
Mätte ni upp motståndet över airbag-enheten eller körde ni trial-and-error? Antar (hoppas) att det krävs lite mer än multimeterns ohm-meter spänning för att dra igång fyrverkeriet? Annars får man väl ta till lååånga kablar :-) Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Jag har samma problem,BMW solna var inte så hjälpsamma.(kan man ju kanske förstå) Min granne är volvomeck,enl honom ersätts airbagen på en volvo av ett motstånd på 8 ohm .Jag ska prova att byta till helgen |
|
|
Jag börlade med att koppla bort airbagen och koppla i en trimpot istället, men den var för högohmig. Jag blev "tvungen" att mäta på airbagen med lååååånga kablar. Upplösningen var lite dålig på multimetern med så lite motstånd men jag fick fram ca 2 Ohm.Efter det sökte jag fram nästan allt jag hade i motståndsväg och parallellkopplade dessa och fick fram 2 Ohm. Kopplade in den i bilen och airbaglampan slocknade. Beställde motasånd från Elfa. Denna procedur gjorde jag bara på Chevan. På Opeln kopplade vi bara in ett likadant motstånd och testade,och det funkade. Hoppas att det funkar för dig. Peter |
|
|
se här Länk Janne |
|
|
Tack för hjälpen. Jag ersatte passagerarairbagen med motstånd på 2.2 ohm,det fungerar jättebra. |
|
|
Fixat! Tack allihopa. Använde också ett 2.2 ohms motstånd, det funkar perfa. Alltså: 1. Slå av tändningen och koppla bort batteriet (till höger under baksätet). Vänta en kvart innan du börjar så alla kodensatorer och annat som kan hålla ström hunnit urladdas. 2. Bänd upp locket som sitter ovanpå instrumentpanelen på passagerarsidan. 3. Ta bort de 4 insex-bultarna som håller airbagen på plats. 4. Underifrån, uppåt vänster inifrån handskfacket, kan man lossa kablaget med kontakten. Nu kan man flytta airbagen lite åt sidan. 5. Ta isär kontakten, och bär iväg med airbagen till lämplig slutförvaring ;-). 6. Ta ur de två trådarna ur bilens kontakt, och bygla dessa med ett 2.2 ohms motstånd. Klart! Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
En sak till.... Jag ringde BMW i Solna om att koppla ur kudden och då sa dom att dom gjorde någon grej med bältet också (förutom att sätta dit ett längre). Tydligen så fungerar bältessträckaren så att när man krockar så tajtar den till bältet och sen en microsekund senare släpper efter lite för att man ska landa mjukt i kudden som nu har blåst upp. Frågan är om den här finessen med bälteshalningen kan påverka barnstolen negativt? Någon som vet? Kan man koppla ur bältessträckningen själv? /Stefan Länk |
|
|
Vet inte... Vår barnstol har egna bälten, så bilens får hänga slappt vid sidan ett par år nu. Annars kan man ju filosofera lite löst, om nu bältessträckaren skall ge en mjuklandning i en airbag, så borde väl en hel bilbarnstol dämpa lika bra? Men i de här frågorna vill man ju vara helt säker. Det verkligt intressanta är ju om BMW:s ändringar syftar till barnets eller en eventuell vuxen passagerares säkerhet. Om alla åtgärder endast syftar till vuxna passagerares säkerhet så kanske man kan strunta i det, om man vet att sätet bara kommer att upptas av en barnstol under tiden? Att BMW inte vill få en massa plumpar i säkerhetsprotokollet kan man ju förstå, så de förutsätter naturligtvis det värsta. Vorsprang dürch Wirkungsgrad. |
|
|
Hej, inte ska väl bältet hänga vid sidan när du har en barnstol monterad? På vår stol, en Britax är det en båge i framkant där det ordinarie bältet skall dras igenom som en extra säkerhet. Kanske är olika på olika stolar men det är värt att kolla i alla fall. Hälsningar Hans |
|
| Ni som har plockat ur airbagen själva...var förvarar ni den? Hos grannen? =) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Rent generellt så svävar omgivningen i större fara om airbagen sitter kvar i bilen, dvs har betydligt större chans att "explodera" av det den kan utsättas för än om den ligger på en hylla någonstans där inget kan påverka den :)) Och hur många åker omkring med en oaktiverad airbag i bilen ?? ///MVH Hasso Länk |
|
Hade samma problem och fick många olika svar. På BMW Solna mer eller mindre skrattade dom om man ville ta ur aibagen. Men på Borgs Bil plockade dom ur(350kr) airbagen om man vill för att sedan förvara den (1500/år), eller så skickar dom i väg den och smäller den. På min bil var den redan avaktiverad och bältet bytt men jag ville ha bort laddningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.