|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Micro säljer en polermaskin, Pro Flex för 998kr, som i princip är identisk med en dyr proffsmaskin för 7500kr. 1600 st kommer till Sverige och är kanske något för oss amatörer vad gäller polering? Proffsmaskinen heter Smartab Smarttool, se tex: Länk. Flera nöjda köpare har skrivit in på andra forum, och jag köpte idag (testkört med bra resultat) - så kanske detta kan vara av intresse för någon här? MVH/PTR | |
| Man ser den direkt på förstasidan på: Länk | |
-BeeMWe- |
Jag funderar själv på den. Den ser identisk ut med den jag brukar använda på fd jobbet. Vet dock inte skillnader i styrka etc. Brukade använda den till polering och vaxning. Mycket bra sak. |
|
Detta är en exakt kopia av Smartab´s egna modell som kostar 4500:- inte 7500:-. Företaget som tillverkar dessa kopior är stämda av Smartab. Det enda som skiljer dessa maskiner åt är höljet. En kompis farsa har precis köpt "originalet" och den är grymt bra! Så att köpa en sån här kopia är nog inte så dumt. Det skiljer i och för sig några kronor på polerplattorna. Micro tar ca 60:- styck för sina medans Smartab tar 18:-. Länk |
|
|
jag köpte en bra polermaskin på mekonomen men du vet om man ska få det riktigt bra så är det mer värt att lägga det på en firma som gör det till en.. jag ska lämna in min m3a nu för de blev ej helt perfekt.. No Fear Racing |
|
|
Gutte, är 4500 kr ett pris för en privatperson? Jag såg uppgiften 6000 + moms rekommenderat pris i ett annat forum. Har någon erfarenhet av Biltemas polerdynor? De kostar från 19 kr. Enligt uppgift är det Smartabs dynor som Micro säljer - så priskillnaden beror kanske på var/hur man köper dem? HenkeM3: De flesta billiga maskiner är av roterande typ och många kör med lammulsshätta. Min erfarenhet är att man kan få bort djupa repor bra, men att polerrosor lätt uppstår. Maskinen jag pratar gäller motsatsen - den oscillerar och med skumgummidynorna är den snarare optimerad för lättare polering (för lättare repad och oxiderad lack eller för att ta bort polerrosor) och vaxning. Vore kul att höra vad proffsen här säger om detta! |
|
|
Ett tydligt exempel på Svenska återförsäljares ockerpriser. Micro tar 998:- Vad kan dom ha köpt in dom för? 300:-? Fasen vad lurade alla kunder har blivit om dom köpt orginalet för 5-7000:- |
|
| Menar naturligtvis inte att micro´s pris är ett ockerpris, men det förstod ni nog redan. | |
|
Man kan köpa hur många fina polermaskiner som helst men att handa ha en polermaskin och inte polera/ bränna hål på lacken det är en konst som tar många år att lära sig..... asken |
|
|
PTR: Nej det var priset till en kille som har registrerat företag. Till privatpersoner kostar den kanske 6000:- + moms. Länk |
|
|
Angående dynorna kan nog inte privatpersoner köpa dom genom Smartab. Eller har jag fel? Länk |
|
|
Asken, hur tränar man upp sig under dessa år? Man vill ju inte behöva sabba x antal bilar :o) Om man använder en oscillerande maskin och enbart kör lackrengöring för risigare lacker och polish för något bättre så bör väl risken vara liten om man ser till att vara försiktig vid hörn, kanter och inte kör för länge på samma ställe, eller? Har du några mer praktiska tips om vad man skall göra/inte göra för att lyckas i början? MVH/PTR |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag letar proffspolermaskin för fullt, eftersom jag har en 23-fotsbåt stående som sak vårrustas inom en månad. Att betala någon för att rubba och vaxa den kostar troligen mer än en polermaskin, så därför tänkte jag köpa en och polera själv. Den som diskuteras verkar ju verkligen prisvärd, men den har ju inte variabelt varvtal! Går den verkligen att använda till både polering och vaxning då? Finns det andra tips på prisvärda polermaskiner (proffsvarianter)? Mvh Johan |
-BeeMWe- |
Fungerar både med polering och vaxning. Dock föreslår jag en starkare maskin till rubbing(mer och djupare repor). |
|
Den förevisade maskinen duger endast till för påläggning av vax och finare polish. För rubbning och riktigt polering bör en roterande flexmaskin med variabelt varvtal användas tillsammans med en styv skumgummirondell. En oscillerande maskin är "steg 2" maskin. PTR, man gör ett antal misstag( har hänt författaren un der dennes tid som bilrekondare) då lär man sig. Jag hävdar fortfarande att för 90% av alla bilägare lönar det sig att lämna in bilen för en rejäl maskinpolering var 18-24:e månad eoch sedan hålla efter vaxningen själv det kostnadseffektivaste alternativet. Att maskinpolera en bil spegelblankt är som sagt ett hantverk... Johan, köp en flexmaskin tex Länk eller Länk är mer lämpat för det ändamålet. Var man finner billigast fflexmaskiner det är ite min avdelning... Mvh Asken |
|
| Den maskin på micro jag tittade på satt den ena rondellen ca 1cm längre ut än den andra. Låghalt sas. Ska det vara så? Varför i så fall? | |
|
"Ställer sig bakom Asken och nickar instämmande" Skalman |
|
|
O/T men båtar har en HELT annat tjocklek på lacken mot vad fordon har. Dvs man kan polera med grov rubbing utan att köra igenom lacken lätt. Dessutom är det otroligt lätt att få polerrrosor, kvarvarande oxider och gud vet vad när man polerar själv. Jag talar självupplevda saker nu... Ändrar desutom mina 90% till 97,5% av alla så stämmer dett nog överens:) Mvh Asken Som inte har något mer att tillföra denna tråden nu |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
så sant, så sant. jag har "polerat" en enda bil själv (första och sista), 3 brännskador på huven samt polerrosor över hela sidorna talar sitt tydliga språk. jag var ändå jätteförsiktig.... så numera lämnar jag bort polering och liknande, men båten är som sagt en annan sak. där kan man fläka på rätt bra, bilar skulle också ha gelcoat ytterst! men däremot borde man väl klara av att vaxa bilen med en flexmaskin? det kan väl inte vara någon fara, eller? mvh Johan |
|
Johan! Var det innan hassos polerkurs? :) |
|
|
Johan// Ett båtpoleringstips från ett småbåtsvarv (arbetskamrats måg) som enligt uppgift (arbetskamraten...) fungerar utmärkt. Gäller för oxiderad lack på plastbåt. Polera med autosol och vatten. Använd en halvhård polerskiva monterad på en stark vinkelslip. Efter denna behandlig är det "bara" att gno på vanlig vax med en enkel 250 kronors maskin. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.