|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Satte på sommarhjulen med Yokohama AVS dB 235/45-17 idag. Har inte hunnit köra mycket med den... bara någon kilometer men det jag upptäckt är att de inte alls är så tysta på grov asfalt. Men om man däremot kör på finare asfalt är de nästan kusligt tysta! Återkommer med mer utförlig rapport om några hundra mil. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
En teori som jag har är att bullret är av två slag, luftburna vibrationer och stomburna vibrationer. Det buller som uppstår i kontaktytan mellan däck och asfalt, och som fortplantas som ljudvågor i luften, är ganska karaktäristikt för ett specifikt däck. Det är främst det som går att mäta. Det andra bullret, vibrationer som fortplantas genom hjulupphängningar och kaross, är svårare att bedöma. Det handlar antagligen en hel del om hur olika däck och bilar passar i hop. Så länge asfalten är slät dominerar det luftburna ljudet, men på grov asfalt uppstår mer av dessa vibrationer som leds in i kupén via bilens komponenter. Risken är väl att ett däck med lägre profil, som därmed har styvare stomme, och ett chassi med hårdare bussningar, fjädringskomponenter m m leder mer vibrationer från vägbanan till de åkandes öron. Något som jag märkt på mina Good Year Eagle F1 GSD3 (225/45-17 fram 245/40-17 bak) är att det kan löna sig att variera lufttrycket. Någon tiondel upp eller ner kan ge märkbar skillnad. Troligen handlar det om någon resonans som bör undvikas, och det kan vara just därför som lufttrycksvariationer kan vara värda att experimentera med. Luft är ju dessutom gratis. Sedan får ju givetvis det vägas mot effekterna på köregenskaper m m. En anna sak man bör göra, om man vill laborera med lufttrycket, är att skaffa en egen lufttrycksmätare. De som finns hos bensinstationerna är inte så exakta. Har man en egen mätare så använder man ju i alla fall samma mätare hela tiden. Även om den inte är exakt så blir ju mätningarna i alla fall konsekventa. Som sagt, detta är bara en teori. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ingen dum teori tycker jag. Om man kikar på ett däcksmönster, så brukar det vara osymetriskt skuret, dvs 3 smala, 2 breda, 2smala 1 bred osv, Det är för att det inte ska bli "rullande resonans" som det blir om klackarna vore symetriska runt om, osymetrin ska då "bryta" den resonans. En gummigubbe förklarade detta någon gång för länge sedan när jag frågade varför däcken såg ut som dom gjorde ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso är en klok man, stämmer bra med de olikformade sidoklackarna. Resonanser skulle vara förödande med punktslitage osv om man råkar ligga på samma hastighet länge. Själva huvudmönstret betyder mycket också för ljudet, och bredden inte minst. Pilformade mönster av olika slag må vara snygga men de är mera ljudliga än de mera längsgående mönstertyperna. Varma/kalla däck (gör flera tiondelar på trycket), graden av slitage och ålder (hårdhet) gör också en del på ljudnivån. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.