|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag ska köpa nya sommardäck i dim 225/45-17, och min första och (nästan) enda prioritet är att däcken är rejält tysta. Problemet är att detta ofta inte är något som tillmäts någon större vikt i däcktester, utan där är det centrala om däcket vattenplanar i 89,3 km/h eller 87,8 km/h. Dessutom är ju bullerupplevelsen av ett däck ofta inget som låter sig mätas på ett enkelt sätt, mer än ett test visar ju att ett däck där man mäter upp ett buller i eller utanför bilen som är på si och så många decibel mer än ett annat däck ändå kan upplevas tystare av de som sitter i bilen. Jag undrar nu därför helt kort vilket som är det tystaste däcket ni någonsin kört på? Regnegenskaper, sidgrepp, förslitning etc är helt ointressant. Så som jag kör mina 4000 mil per år är komfort (vilket i mitt tycke är lika med största möjliga tyssssstnad) det enda viktiga, inte när däcket släpper eller vattenplanar eller när det måste bytas ut. Erfarenheter av däck som särskilt marknadsförs som extremt tysta välkomnas särskilt, t.ex. Yokohama dB eller vad de nu heter. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kolla Däckonlines sida finns testrutor för de flesta däck som finns att tillgå. Dunlop Sp9090 verkar vara ett av de tystaste med 1,4 i värde i kupen. Mina Conti sportcontact 2 har värde 2,4 och är inte alls störande. Uniroyal Rainsport har 2,2 Sedan finns det ju monster som ligger uppåt 4,5 och då måste det låta rejält.???:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Mina Conti SportContact (dock 1) har också ett värde på 2,4 men för ett herrans liv, tycker verkligen att det är för hög ljudninvå på dom. /Erik |
|
|
Tystaste jag kört på är Toyo Proxies, nu jämför jag 255/40-17. Bullrigast var Michelin Pilot Sport. Viktigaste värdet man aldrig testar tycker jag är slitstyrkan. På samma bil med samma körstil och samma däcksdimension och hastighetskod tog Semperit slut efter 2800 mil och Michelin slut efter 7800 mil. Detta säger säker inget om Michelin vs. Semperit som märken, men väl om skillande mellan modeller på däck. Hade jag valt andra modeller av Michelin och Sempeit hade det kanske varit tvärs om, men hur ska man veta det i däcksbutiken???? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Då kan man ju fråga sig vilket värde testet har när Toyo proxies har ett bullervärde på 3,4 och Janne tycker de är tysta?? Några yokohama ligger på 4,6 måste vara en rejäl skillnad på Dunlop sp9090 med 1,4. De flesta däck av högre kvalitet ligger ju mellan 2-2,4 med några undantag. ///MVH Hasso Länk |
|
Är nog lite vanskligt att bara titta på testvärdena från Däckonline, eftersom det är olika dimensioner och olika testbilar. Destuom bör man tänka på att tyska vägar generellt är mycket slätare än våra svenska! Ljuden kan ju dessutom komma lite olika vägar in i bilen, via luften eller via chassit..... Själv tycker jag att mina däck (Conti sportcontact 1) är relativt tysta! Sedan brukar det nästan alltid vara så att gamla hårda och slitna däck bullrar mer än nya mjuka däck. Därför brukar jag alltid tycka att "Oj,. vad tysta de nya däcken är i förhållande till de gamla!" Mvh |
|
|
Hej, Mina Kumho ectas 225/45/17 är tysta, Åkte i kompisens M3 med 235/40-17 Michelin, det va inte samma ljudnnivå... MVH |
|
|
Kolla mönstret på däcken, de flesta däck med häftigt V mönster bullrar bra, medan däck med spår i rullriktningen brukar vara tystare. Jämför t.ex. mönstret på Continental sport contact 225/45 ZR17 och Dunlop SP Sport 9000, så förstår du vad jag menar. Båda däcken finns hos dackonline.se Sen finns det ju givetvis en hel massa andra parametrar som påverkar ljudet hos ett däck, tyvärr är det svårt att kolla detta innan däcket är monterat på bilen. Det absolut tystaste däcket jag kört på var Good Year Eagle NCT, helt otroligt tyst, med underbart grepp, tyvärr så tillverkas det inte längre. Dock tycker jag det borde vara så att om du kliver in hos en seriös däckhandlare och frågar efter ett tyst däck, och han rekommenderar ett däck som visar sig bullra mycket, så skall det inte vara något problem att få byta. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Tackar för all input. Nu ytterligare en fråga: De däck som nu sitter på, och som skall bytas ut, är alltså 225/45/17 runt om. De är rätt kantiga, ser liksom fyrkantiga ut "i profil", och jag har läst på forumet att sådana däck spårar mer än sådana med rundare skuldra. Sen är de ju rätt slitna åxå, vilket antagligen inte gör saken bättre. Saken är den att jag hade glömt bort hur illa den spårar med 225/45/17 jämfört med vinterdäcken, som är 195/65/15, och undrar nu om man kan/får gå ner till 215 fram, och isåfall vilken profil man då måste ha för att rullomkretsen inte ska förändras för mycket. Blir 45-profil för litet? Enligt instruxboken är inga 215-dimensioner ok, varför det är på det viset fattar jag inte? 225/45/17 är dock ok. |
|
| Jag kör på Toyo Proxies och tycker dom är väldigt tysta mot andra jag kört så bullervärdet på 3,4 är väldigt konstigt ??? | |
|
På Supran hade jag Pilot Sport 255/40/17, blev till sist så trött på ljudet att jag köpte dämpmatta för att montera under "vintervilan". Passade också på att sätta på nya däck innan avställningen, blev Toyo Proxies 255/40/17, helt plötsligt blev det tyst i bilen, så nu ligger dämpmattan kvar i garaget oanvänd, att det blev Proxies var bl.a för att det rekommenderades som marknadens tystaste. Kanske 3.4 är poäng på en 5 gradig skala där 5.0 är tystast :-) |
|
| Körde tidigare på Michelin 225x55x16 la på nya Kumho Ectas 712 i veckan och dom är betydligt tystare. På förra bilen hade jag också Kumho 712 men 215x45x17 även dom var tysta. Köper man Kumho får man ett bra allround däck till bra pris. Men skall man köra bana letar man efter helt andra egenskaper samt ett helt annat pris. | |
|
Tyska ADAC och Autobild håller ju på med sådana tester hela tiden. Men jag tror att det vanligaste är att man mäter det yttre ljudet från däcket. Bra däck enligt detta kriterium (Autobild 2001) är Continental SportContact2. Mina egna Michelin Premacy har rätt bra betyg och låter rätt hyggliga i mina öron. |
|
| Jag hittar inte några testresultat på däckonlines sida....var finns dom? | |
|
Flåklypa, du får klicka upp ett specifikt däck och till de flesta däcken kan man klicka sig vidare till testresultat. Mvh |
|
|
Mr shhh, 215 bredd var lite svårt att få till rätt rullomkrets på, men 205/50 R17 har 0.8 cm längre rullomkrets, och fungerar alldeles utmärkt. Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Nu har jag gjort slag i saken. Köpte idag 4 Yokohama AVS dB, efter att ha lusläst tireracks sidor med massor av ägarutlåtanden om däcket. (På däcktest.com fanns bara två recensioner, en positiv och en negativ, hur mycket klokare var man efter det?) Det man kunde utläsa av tireracks recensioner var att de var riktigt sagolikt tysta i början, men att de tyvärr slets rätt fort och att däckljudet ökade med förslitningen, framförallt på tyngre bilar. Får väl ta den smällen. hellre kvalitet före kvantitet... Snacka om beslutsvåndor. Valde 225/45 runtom, eftersom dels däcken ifråga inte verkar alltför spårkänsliga enligt recensionerna dels steget 205 fram - 225 bak verkar lite stort, i alla fall mentalt...:-) Totalt 6 513 kr inkl. moms o frakt till min lokala gummiverkstad, köpte på däckonline, sen tillkommer monteringen vilken brukar ligga på 300 svart och 600 vitt. Här kommer alltså skattemoralen in i bilden. Ska bli riktigt spännande att köra dessa däck, den saken är klar. |
|
|
Allt är relativt. Vill inte hålla med om att man kan tala om "tysta" däck map 17' och 40 - 45 profil. Tysthet hade jag på mina 16' 65 profil (ballongdäck på MBn) Det är en svår kompromiss:väghållning (torrt/vått), ljudvolym, friktion, mönster och hållbarhet. :) |
|
| Mr Shhh: återkom gärna med synpunkter sedan när du åkt på dina nya däck ett tag! ... :) | |
|
Är det någon som har erfanhet av Falken 451? Mvh Abbe Länk |
|
|
Hej! Farsan kör på Federal S-595 tror jag däcket hette. Det är väldigt tyst och komfortabelt trots dim 225/45R17 och verkar vara hyfsad prestanda om man vill rejsa. Detta enligt mitt tycke. Smaken är som baken och alla söker olika prestanda på däck. Däcken är köppta i ett packet, men för pris gå in på www.molway.com Beemer-Tompa *PLATTAN I MATTAN* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.