AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.606

Tysta däck?

Sida 2 av 3
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

Ett tips, vrid på trevlig musik till lämplig volym, eller köp dig ett sportsystem så skall du se att vägljudet kommer att vara dit minsta bekymer. Jag kör alltid med musik på och jag tänker knappt på vägljudet, kan bero på att jag har ganska hög volym på stereon, och låter snudd på en subaru impreza med det nya avgsystemet. Jag måste hissa ner rutan för att höra ett svagt fraskande ljud av dubbdäcken.

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tystare än Michelin TRX får man leta efter, synd att det är "mongodimension bara" samt att däcken kostar multum.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Det där med andra ljud som maskerar oljud är visserligen ett beprövat och stundtals trevligt trick, men det finns en hake.

Jag kör rätt ofta kollegor och kunder, och dels vill man kunna prata med dem, inte riktigt läge för Anarchy in the UK på maxvolym då, och dels vill man inte gärna få kommentaren från dessa Toyota- Mazda -o vad det nu är-ägare att jösses vad bilen låter, har du inte fått av dubbdäcken ännu?
Ingen av de rätt många e46-or jag har kört har varit nån trevlig upplevelse ljudmässigt. Men de går att förbättra...
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Har nu åkt på mina Yokohama AVS dB ett tag, rena drömmen faktiskt. Bra respons, inga spårtendenser, bra grepp, lite halvluriga men förutsägbara i regn men framförallt tysta. Däckkillen skakade dock på huvudet när han (med visst besvär) monterade dem, han menade att däcksidorna var alldeles för hårda för att de ska kunna vara tysta/komfortabla, och rekommenderade NCT5 istället, trots att han sålde Yokohama, men jag är nöjd. (Kan vara så att han hade velat sälja däcken själv?)

Visst låter det lite på taskig asfalt, men ändå inte mycket för att vara den däckdimensionen som det är. På bra asfalt är de rent ljuvliga. Jag får återkomma efter ytterligare en tid.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Har hört att yokohama avs skall vara det tystaste däcket på
marknaden, själv så sitter det pirelli p-zero och de är lagom tysta tycker jag...
Använder Toyo o de e rätt tysta, fast jag har ju nästan altid musik på så . :)

Mvh/Soki

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I ärlighetens namn upplevs nästan vilket däck som helst som tyst när det är nytt, när man jämför det med gamla, hårda och slitna däck.

Ser fram mot fortsatt rapportering om ljudvolymen på AVS-däcken!

Mvh
ma
7
martin_t
320iA Sedan -99
Någon skrev "Det tystaste däcket jag kört på var Good Year Eagle NCT, helt otroligt tyst, med underbart grepp, tyvärr så tillverkas det inte längre."

Jag håller helt med och har i alla fall lyckats beställa 4 NCT5 för leverans 22/5 på BMW. Körde Michelin Pilot 195/65/15 förut, bytte till NCT5 205/50/17. Bilen blev tystare! Men stötigare...

Martin
----------------------
Martin Thorén Bilanalys
BMW content provider
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Finns det mer erfarenheter av Yokohama AVS dB i år?
Har i vilket fall beställt sådana i dimensionen 235/45-17 till min E39.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Mina Bridgestone Potenza poole pos. är ju relativt tysta men tänker man på att man för det mesta hör bara KN så är däck inte så bullrande :) Där emot tycker jag att de bridgestone inte var prisvärda för de var ganska lätt att slita de och de håll inte lovat miltal ens i närheten

Obladna!
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Ang Yokohama högfartsdäck
Har haft yokohama som första set när jag byte från 16 till 18" och mr. shhh sa att de var hårda. Det var det mjukaste däckset jag någonsin hade. Anledningen att de inte låter är ju att de är en ut av de mjukaste däck på marknaden och slitage är enorm oxå. Det är sant att de är tysta faktist!
Undrar om good year f1 är de bra Någon som har erfarenhet

Obladna!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Så slitstyrkan är mindre bra då eller?
Är kombinationen tyst och bra livslängd orealistisk?

----
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Så slitstyrkan är mindre bra då eller?
Är kombinationen tyst och bra livslängd orealistisk?

----
----
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Jag hade Toyo Proxes på min M3.a och tycker dom lät rätt mycket om man jämnför mot Good Year Eagle F1 och Pirelli P6000 som jag har kört med också....Kan rekomendera Pirelli däcken då dessa är tysta enligt mig(har dessa på min 540ia -97).

BMW CS Nr:05043
Mvh Ricke
Visa användare
250
LepriconXL
528i Touring 98
Magnus M
Inte så orealistisk men just Yokohama sonderkörde jag så fort!
Kan faktist bero oxå på hela vagninställningen sedan tryck(bar) att man ska vara noga helt enkelt. Jag fick inte nått bra erfarenhet ut av yoko.

Obladna!
Lepricon: Slitage mässigt så ligger GYF1 GS-D3 bra till, de har värdet 280 i UTQG (uniform tire quality grade)
Lika bra som Contisport 2, som är erkänt slitstarkt.

Jag har läst väldigt mycket tester, och själv valde jag GYF1 GS-D3
för att de i princip alltid placerar sig överst eller 2:a i tester av högprestandadäck.

Sök först, fråga sen, Bitte!
Länk
mipa
Har just satt på Pirelli P7 i originaldimension, och har aldrig hört så lite av ngt däck, och jag har haft de flesta fabrikat... Trots dubbelglas hörs fartvinden mer än däcken...

MIP
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Kan bara hålla med, använder Yokohama decibel (205/55 -R16) runt om och tycker de är fantastiskt tysta med mycket bra styrrespons och känsla rent allmänt.
Kan dock hålla med om att de slits lite mer än andra mer ljudliga däck men det är det definitivt värt med tanke på vad man får för pengarna tycker jag.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Känner mig lite rådvill just nu... får kolla lite på gummiverkstaden imorrn. Michelin Primacy kanske är ett alternativ men de är ju dyra... med är de så slitstarka som det påstås?
Hu... det är inte lätt att välja rätt.

----
----
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Några däck blir bullrigt när man har kört en halv sesong på dom, har jag hört. Så det är inte alltid lätt att välja utifrån däcktestar (nya däck). Min däckÅF sa att Dunlop sp9000 blev mycket mer bullriga efter ett tag. Mönsteret har ju rätt stor betydning för stöynivån också. Ju mer mönster som "samlar upp" luft (bra våttgräpp), ju mer vägljud.

Det viktigaste är nog vilken bil man kör med när det gjelder däck erfarenheter. Säger 50% att däcket t.ex är bullriga, mens 50% säger att dom är rätt tysta, så hör på dom som har lik bil som dig själv (eller alternativt nestan lik bil?).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.