AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.319

M3 helförsäkring = 40000 kr!?

Sida 1 av 2
Ett kärt gammalt ämne; hur ska en bilälskande herre i sina bästa år (28) ha råd med att försäkra en bil med stor motor? Alla fakta talar emot mig, jag bor mitt i Sveriges största stad, är som tidigare nämnt ganska ung och parkerar dessutom på gatan (vill inte betala 1500 kr/mån för garageplats). Jag har kollat upp försäkringar hos alla stora bolag och den billigaste helförsäkringen skulle gå på 40'/år! Detta är helt enkelt försäkringsbolagens sätt att säga att de inte vill ha mig som kund. Efter en del funderingar i detta ämne ser jag bara dessa utvägar:

1. Bli en Svensson:
Flytta till villa med garage i förort => något mindre försäkring men antagligen fortfarande >25'/år

2. Bli entusiast:
Tjata till mig en entusiastförsäkring men då finns krav på eget garage, andrabil o s v så det faller bort

3. Bli realist:
Strunta i en M3:a och köpa en bil jag har råd att försäkra d v s en E46 320 el likn

4. Bli kriminell:
Ställa bilen på farsan och komma undan med ca 8-10'/år

5. Gå och dö:
Inse att jag inte har råd med en M3:a och dö av sorg :(

Jag har haft körkort i snart 10 år och försöker alltid köra ansvarsfullt med respekt för mina medtrafikanter. Det känns rent ut sagt för j%&/vligt att jag inte ska kunna köra något roligare än en diesel! Det enda rimliga alternativet ser ut att bli nr 4 men div moraliska betänkligheter får mig att tveka. Vill därför ha den allmänna BMWPower-opinionens ställning till detta. Jag vet att jag riskerar att bli utan ersättning om något händer men det får jag i värsta fall ta om jag betalar 10' ist f 40'/år. Finns det någon annan risk? Kan man åka dit ordentligt på försäkringsbedrägeri med grova böter och andra möjliga straff som följd?

Är tacksam för åsikter och erfarenheter i detta ämne!

Jens
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Vet inte hur lagen är på det område. Men, du glömde nr 6:
Hitta en jobb med bättre lön..
Nej , bara skojar ;) Holder med dig at det är för jävligt at man aldrig skall ha råd med at försäkra en M3. Men, du sejer inget om det är en 88 mod eller 03.. Det här blir å gamla, men vad med halvförsäkring.. ?? Det är en hyfsat risk som inte jag ville ta om jag bott i centrala stockholm (snorungar som repar upp bilen tex).. du sejer jo "jag riskerar att bli utan ersättning om något händer ".. Har tyvärr inget gott svar på din fråga
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag får nog säga 4!

Eivind;
Du har en poäng med alternativ nr 6 men även om jag skulle tjäna mer än jag gör idag är det tveksamt om jag skulle vilja lägga 3-4'/månad i bara försäkring...

Den M3 jag pratar om är en E36 årsmodell 95-96. En sen 3.0:a eller tidig 3.2:a alltså... glömde skriva det.

Halvförsäkring funkar kanske men det blir ändå 20-25'/år och då får jag ju själv stå för alla smågrejer som stulna backspeglar, repor m m.

deejaywasp;
Precis vad jag ville höra =)

Jens
MrMarsupialami:

Har du tittat på en 330D den ska går mkt bra dock inte som en M3 men mkt bra för att vara diesel, då dessa verkar ligga lägre i Försäkrings klassen.

I annat fall får du nog bita i det sura äpplet som vi andra och betala vad det kostar dvs alt 1
starre;
precis som Eivind påpekade så glömde jag säga att det är en E36 M3 jag är ute efter, därför känns det prismässiga språnget till en 330D för stort. Bra förslag dock =)

Jag går i hus-funderingar så det alternativet är inte helt omöjligt. Är det någon som vet vilken förort till Stockholm som klassas som mest "lågrisk" av försäkringsbolagen? =)

Jens
MrMarsupialami:

Borde det inte vara ju längre ut du kommer från stan desto lägre premie??Och sen finns det som alltid högrisk områden, men dessa känner du säkert redan till:))

Om du får tag på en lista från FB så kan du e-posta över listan till mig/Tack

Ps.Borde inte en M3E36 4dr vara något billigare?
Jo, fast man vill ju inte hamna för långt från stan heller... jag vet nog vilka områden som är MEST högrisk men hur graderingen ser ut efter det har jag ingen aning om. En lista från FB var en bra idé, ska kolla om man kan få en sån.

Vill faktiskt helst ha en Limo så jag hoppas ju att de är något billigare. Har inte gjort en försäkrings-förfrågan på en sån än så jag vet inte om det är så, kanske Gustav eller någon annan med Limo-erfarenhet, kan svara på?

Jens
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Gissa anledningen till varför jag sålde min M3:a...

Finns ett alternativ till;

Trafikförsäkring. Kör med bara trafik. Kör försiktigt o be till han där uppe att ingen vandaliserar bilen. För att klara detta, så köp ett RIKTIGT larm med GSM-modul. Ha gärna 2 larm och massa andra säkerhetslösningar till tex speglar, front mm.

/Edvard
BMW CS # 4503
bumper:

Är inte det lite väl vågat....frågan blir då hur mycket trafik försäkringens premien blir? Och hur ställer sig FB till detta?
bumper;
Ett kreativt förslag men det betyder att man inte får en spänn om bilen blir stulen eller totalkvaddad. Om den står på farsan så finns det åtminstone en chans att man får ersättning.

Ju mer jag tänker på det, desto mer omöjligt känns det. Får nog vänta till villa och garage införskaffats och se vad försäkringen hamnar på då.

Tack för svaren!

Jens
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Limmon har samma försäkringsklass så priset blir samma men problemet är väl att Bolagen anser att det är högrisk med yngre ägare och storstad. Har man hem eller villaförsäkring i samma bolag går premien ner rejält.

---------BMW ///M3----------
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Vad du än gör betala inte 40'/år i försäkring. Det är vansinnigt.

Kolla upp vad andra motorstarka bilar skulle kosta att försäkra tex M Coupé, BMW 330 eller någon rolig porsche.

Ett annat alternativ kan ju vara att köpa en 328 och toktrimma den :)

Är du helt såld på en M3:a tycker jag du ska skaffa garage, trafikfösräkring och ett bra larm.

/Anders
Köp en Lotus V8 biturbo (7500:-/helår hos LF) och kör ifrån allt ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Purple: Något dyrare dock :)

Det är inte mycket att göra åt än att glömma e36 M3 sålänge du bor i stockholm. Alternativet är att ställa bilen på någon annan. Har du en sambo så är det ett rimligt alternativ som nog även försäkringsbolaget köper.

Purple; Skulle gärna ha en Lotus V8 biturbo om den kostade 7500/helår!! =)

acey; Jag har provat att ställa bilen på frugan, det var då jag kom ner till 40', om den stod på mig så kostade det 57'....

Ska försöka använda alla kontakter jag har i försäkringsbranschen och hålla tummarna! Vill så gärna köra M3 i sommar!

Jens
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jens,
avn (Anders) sa en bra grej. Kolla på en M-coupe istället.

Skillnaden för mig som är 28 år och bor i villa var enorm. Medan en M3-96 skulle kosta 30' om året var premien för en M-coupe 10´. Värt att fundera på för den som vill ha en snabb bimmer utan att lägga alla pengar man har på försäkring. :)

Sen är ju en M-coupe bland det coolaste man kan åka, tycker jag iaf.... :)

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Alternativ 1 faller också bort, testat den... de vill iaf ha 2800kr/mån av mig för en sån bil trots förort, garage, villa, samlade försäkringar, högsta självrisk m.m. Samma ålder....
Anders S; jag håller med om att det är ett bra förslag. Har själv tagit några offerter på försäkringar för M coupe och blivit förvånad över skillnaden. Tycker personligen att det är den BMWn som har mest attityd, i modern tid åtminstone! Tyvärr så är inte min fru lika entusiastisk, hon tycker också att den är läcker men att den saknar utrymme för tillökning... =)

Varför måste just M3:an vara så dyr... :(

Jens
´Hubbe325; Kan tänka mig det... jag förstår faktiskt inte varför M3 är så dyr, det är ju en någorlunda praktisk bil och andra bilar, t ex M coupe känns ju mer ungdomliga och busiga. Den måste ha en otroligt snedfördelad statistik hos försäkringsbolagen vilket drabbar oss vanliga....

Jens
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det har väl krashats en och annan m3:a....
Mcoupen är lite för dyr för de flesta ungdomar och har väl bättre antal osmällda per försäkrade....
Det är hur som helst jätte tråkigt och som du säger så blir inte Z3M ett alternativ eftersom den saknar 2 platser, det hade räckt med ett nödsäte som man kunde sätta barnstolen i så hade det varit ok....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.