|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Det är inte bra när en ny modell lanseras och till och med anhängarna av märket säger saker i stil med: "ge den en chans", "Man vänjer sig", "...acceptera eller rent av gilla den..." När E34 och E39 lanserades var majoriteten rörande överens om att det var vackra bilar som presenterades. Nu har vindarna vänt och BMW lever för tillfället på gamla meriter. De flesta bilintresserade jag har varit i kontakt med tycker E65 är ful. Nya femman finns det av förklarliga skäl inte så mycket åskter kring, då den inte presenterats live än. Personligen tror jag BMW kommer förlora många kunder på den nya femman. E65:an rabatteras i USA med $7000 för att kunder skall lockas köpa bilen. Detta redan första produktionsåret. Skandal! Betänk även att E65:an är designad av en amerikan för att passa den amerkanska marknaden... I dagsläget visar de franska tillverkarna spännande designstudier. Alfa Romeo blir allt snyggare. Konceptbilen Brera är bland det vackrare jag sett på många år. Mercedes har lyckats med hela sitt modellprogram. Jaguar, Audi, Volvo och även SAAB har riktigt snygga modeller på programmet. Och så var det BMW... märkesfanatiker finns det alltid och jag kan garantera att det finns individer som kan försvara BMW:s design till döddagar. Jag har försökt se skönheten i de nya BMW-modellerna men det går inte. Ännu värre blir det om en sjuserie parkeras jämte Mercedes S-klass, Audi A8 och nya Jaguar XJ... BMW:n ser bedrövlig ut i sällskapet. |
|
Predator |
Synd att det finns så många bakåtsträvare! |
jocker18@home.se |
asså, hur faan kan man påstå att det är "den fulaste jag sett"??? Tycker ni mazda 121 är snyggare lr? ge upp.... så jävligt kan det inte vara, även om jag tyckte den va snygg WmB SoundZ |
|
jag säger bara tillvänjning...nya bilar från BMW idag kräver tillvänjning. Jag såg igår för första gången Z4 i verkligheten och den är defintivt snyggare i verkligheten och jag är säker på att det blir likadant med nya 5-serien...jag minns när jag såg E36 för första gången,jag gillade den inte alls men idag är åtminstone coupeerna helrätta... Men jag tycker fortf att E34 är världens snyggaste 4-dörrars sedan... :) |
|
|
Jag tycker att den nya femman är jätteful Att integrera stötfångarna i karossen gör ju att den ser mera slätstruken ut. Sedan tycker jag att de höga plåtsidorna längs dörrarna gör att bilen får lite skåpbilskaraktär. Det enda någotsånär sportiga utseendet på bilen finns nu endast precis rakt framifrån. mvh Spider Bmw är rätt okey!! |
|
|
Predator: Vet inte om även jag ingår i den kollektiva massa som Du betecknar "bakåtsträvare"? Om så är fallet vill jag noga poängtera att så är inte fallet. Jag uppskattar variation och förändringar. Alfa Romeo, SAAB, Volvo, Peugeot, Renault, Audi och Mercedes är exempel på några bilmärken som förändrat sina bilars design radikalt under de senare åren. Alla till det bättre. BMW däremot har en utveckling som går i rakt motsatt riktning till de övriga, ovan nämnda, märkena. Jag har bestämt mig för att köpa en bil av annat fabrikat nästa gång jag byter bil på grund av BMW:s numera ofördelaktiga design. Design har alltid varit ett av BMW:s kärnvärden vilket gör att detta är tragiskt. |
|
|
Smaken är som baken. Jag tror många kommer att få äta upp sina hårda ord angående designen då de sett bilen lite mer i verkligheten. En bra musikskiva är sällan bra vid första lyssningen, men växer med tiden. Så skall en bra design vara också tycker jag. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Jag skrev det här om e65 för några månad sedan här på forumet men jag tycker det passar in på e60 också: Jag tror det ligger till så här med BMW nya design linje: Alla bilar börjar se exakt lika ut nu och fungerar på samma sätt och är lika bra, så stor skillnad är det inte på ex en Audi A8 och en e38, Vw bygger lyxbilar som nästan slår BMW, (iaf enligt nollan på Aftonho**n). Vad ska BMW göra för att skilja sig ifrån mängden? Bygga samma typ av bilar som de alltid gjort? Detta funkar liksom inte alla bilmärken verkar sträva efter att nå upp till BMW "klass", vad gör BMW, jo de bryter sitt mönster helt och hållet grymt järv design bort med instrumentpanel lutad mot förare. Nu står alla andra bilfabrikat med kopior på BMW's 90-tals bilar och BMW seglar förbi och bygger bilar som kommar att passa in hur bra som helst på 2000-talet. Ta Audi ex, jämför gamla A8 och ny A8 båda är grymt snygga, men är de spännande? Efter att ha tittat på den i ca 10 sekunder så ser jag hur bilen ser ut, medans en ny 7-serie kan man titta på i flera timmar och hela tiden hitta nya vinklar och linjer. Ta sedan nya Mercedes bilar hur snygga som helst, men lite samma sak där, designerna är så fega, känns lite som alla skit-musik som finns nu, passar till den stora massan som inte orkar tänka. BMW har alltid gått sin egen väg och inte simmat med det stora stimmet, så gör de även nu! |
|
| Det är sant att BMW inte har "simmat med det stora stimmet" men nu simmar de dock åt fel håll. Om andra försöker nå fatt BMW beträffande design behöver man väl inte vända på skutan och förända sin egen, kännspaka design till något som den gamla kundkretsen blir tårögda av att se. Hela livet har jag dyrkat BMW pga. att deras bilar har varit de snyggaste, tuffaste i mina ögon, fantastiska maskiner och köregenskaper är naturligtvis också en orsak. Tekniken förbättras säkerligen ytterligare i de nya modellerna men vem bryr sig, för mig är utseendet ändo viktigast vilket betyder att om denna hopplösa trend inom BMW fortsätter vilket den tyvärr kommer att göra, kan jag aldrig någonsin tänka mig att äga en sprillans ny bimmer. Tur i oturen finns det ju fortfarande biltillverkare som förstår att inte skrämma bort sina kunder med nån sorts jävla monsterdesign!! | |
|
GRYMT besviken på BMW. Va fan har dom gjort. Visst kommer man vänja sig vid bilen men den kommer aldrig att bli snygg, aldrig! Det här är ju inte vad man hade förväntat sig direkt. Visst när e39;an kom hade man ju lite svårt att vänja sig, och nu är det en väldigt attraktiv bil, men hur i h-lvete ska man vänja sig vid BMW;s nya monster. Ta bort njurarna och dubbelljusena och säg att det där är en bmw. Man hade ju såna förväntningar på den här bilen och trodde aldrig att dom skulle göra samma misstag som med nya 7-serien. Men ack så fel man kan ha. Det börjar likna den japanska marknaden, de nya modellerna har inga drag eller likheter med tidigare modeller. danielb: Visst har BMW brytit mönstret, dom har ju anställt en japanisnpirerad amerikan som chefsdesigner... |
|
| Peca: Du kan få vilken bil som helst att se snygg ut med rätt fälgar, det är inte vad det handlar om just nu. Denna tråd handlar om BMW´s framtid! Designen är inte längre självklar, utan verkar mest vara en design gimmick i samma stil som vissa japanska/amerikanska bilmärken visar upp. Visst detta kan hålla kortsiktigt, men poängen måste ju ändå vara att göra en bil som klarar sig igenom nya trender och abnormiteter. Jag tror att BMW kommer att få en helt ny kundkrets där man tycker att bilen utstrålar aggressivitet mm och försäljningen kan också mkt väl öka. Men tyvärr verkar detta bara vara en flört med rika amerikaner som vill ha ngt kul för stunden. En BMW´s design skall vara tidslös,proper,sportig. En studie i kortsiktig design passar inte mig iaf. | |
|
scandinaviandrivers: Missuppfattade tråden då jag trodde det handlade om hur man uppfattade nya 5-serien...men diskussionen börjar bli intressant. Om det handlar om BMWs framtid så tror jag inte man behöver oroa sig. Vore kul om du kunde precisera dig lite kring vad som är kortsiktiga designlösningar och gimmick i nya bilen! Tycker designen är sober, clean och utan speciellt mycket detaljer att tycka något om. Det enda är blinkersen fram som likt E65 är placerat ovanför framlyktorna...hemska tanke. Kan tycka att E65:an var provokativ i designen när den kom och har fortfarande lite svårt för den. E60 är i mina ögon betydligt mer slätstruken och inte alls lika revolutionerande designmässigt som E65. Däremot ser jag många linjer från E39 så att bilarna är släkt är helt uppenbart...även utan njurar. Njurarnas utformning är i princip samma som på Z4 så att det finns en linje i de nya modellerna är tydligt. Tycker att man mer än många andra vågat ta en design som skiljer sig från mängden. Många bilar och märken är väldigt lika idag...det som skiljer är just grill och ljusarrangemangen. |
|
|
Magnus G, Det var inte denna misstänkta "M5 trailer" du såg månne?? Länk Njut av livet -- det går inte i repris. |
|
| Efter att jag har studerat bilderna flera gånger så måste jag nog vika mig,den e inte så ful som jag tyckte i början.Ska bli kul å se den i verkligheten å då ändrar nog dom flesta kritiker uppfattning om bilen,som sagt ge bilen en chans | |
|
Jag tycker redan att den är snygg! Riktigt snygg. Lysena gör bilen rätt grym faktiskt. |
|
|
Nej!! Jag kommer inte ändra uppfattning. När E65 kom så var den bara större i verkligheten inte snyggare än på bild. E39 designades väl inte av Bangle? Om han gjorde det så måste han råkat ut för en kraftig hjärnblödning sen dess. |
|
| jag sällar mig till skaran som dömde ut den först, men som faktiskt har ändrat uppfattning efter ha tittat på fler bilder. Inte kärlek vid första ögonkastet men.... | |
|
Om 10 år så kommer nog många säga "jävlar vilka sköna linjer den har" :) /Erik |
|
|
Bangle har inte designat E39 däremot Z4,Z8 E46 och X5. Vad annser ni annars om BMW:s I-Drive system, rent skräp eller ett mästervärk. |
|
wowe |
Jag har tidigare i en annan dömt ut den totalt men ändrat uppfatning efter ha sett den på tv och på bmw.de. Bilen är grymm . Många kommer nog att få äta upp sinna ord. Jag är nog en av dem. Visst är det stor skilnad på att jämföra e34 och e60 och säga fan vad full den är.Men jämför istället med e39 så inser man fort vilken skönhet den är.Jag kommer defenitivt att köpa en 530 eller 545 när den kommer! Och angående z4 så är den otroligt snygg i verkligheten jämfört med bilderna. BMW 4EVER |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.