|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja är det någon som kör med double Clutching? Alltså man trycker in kopplingen drar ur växeln, släpper kopplingen, trycker in kopplingen igen och lägger i nästa växel (högre).. Växelådorna är ju så bra nu för tiden så det ska ej behövas.. men intressant att lära sig mer om denan metod tycker jag.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! | |
|
Du menar gammalt hederligt dubbeltramp det kan man få göra även i dag prova en gammal volvo fh12a med 100tus på mät,kan bli en rolig brottningsmatch. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Varför behövde man "dubbeltrampa"?? Är inte så gammal, så att jag var med på den tiden..=) Mvh |
|
|
Synkringar saknades.Finns även ganska misshandlade i dag oxo. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
| Jaha, ok. | |
|
En gammal 02a med klassiskt nervxl till 2an är ju inte heller fel? Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
...och på gamla, tröga lastbilslådor. Ibland i lumpen fick man göra sådant när man körde de äldsta 939:orna. Dreven i växellådan skall spinna upp till rätt varvtal för att växeln skall gå. Glöm det om du har en bil som är under 30 år och under 30 ton. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Kan väl nämna att det går utmärkt att köra bilen utan att koppla,har betat alla 16 utan att använda kpl utom vid start.Motorvarv anpassas efter hastighet o vxl.PS provas på egen risk. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
HAr en instruktionsvideo där en snubbe visar hur man gör på en ny M5:a,,, Han verkar kunna sina saker.. /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
trucker: Så sant. Det är sådant man har försvarets lastbilar till. Man måste ju lära sig någon gång. :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Körde 80 mil utan koppling (med en volvo V70R) och släp på :) Går hur fint som helst efter lite träning.. Men sparar man på synkningarna om man dubbeltrampar? /Jimmy Länk Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU! |
|
|
Hur växlar man om man inte kopplar?? Det här var ju intressant.=) Mvh |
|
|
ille: Ganska lätt. Du känner när du kan "smeka" ur växeln från läget. Håll konstantgas (precis så att bilen tappar aningen aningen med fart) och se om det går att dra ur växel försiktigt. Du lär dig hur mycket du behöver trampa. Lägg sedan varvräknaren där nästa växel förväntas gå i och försök smeka i den i läget försiktigt. Man lär sig. Tro mig. På gamla lastbilsväxellådor (kanske också vissa personbilar med RIKTIGT trög låda?) så hör du till och med när du kan lägga i växel. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Ok..men sliter inte det på lådan? | |
Aldric |
Och det är förstås så hög coolhets faktor på detta tricket att det är värt ett par raserade växellådor, tänk bara på alla brudarna ni kommer få när ni kan växla utan koppling .. =p |
|
ille: Gör du det på rätt sätt så är det ingen fara. Man skall inte slita i/ur växlarna utan som jag sa "smeka" i/ur dem. Gör man det på rätt sätt är det inte mer motstånd att lägga i växeln utan koppling än med koppling. Aldric: Säger du som ska sälja BMW:n... :/ Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Som jag sa längre upp är det inget jag rekomenderar,du spar inget på lådan eller koppling utan gör som ni alltid gjort koppla ur. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
ant |
hehe känner igen mig i ditt uttalande om försvarets lastbilar Haglund.. de gamla scania 93 vi hade fick smaka på alla de olika växlingsalternativ som erbjöds.. testade även med converter-låda gick inte alls.. Haglund vart gjorde du din värnplikt och som vad? BMW735IA: den filmen, skulle du kunna länka till den eller möjligtvis maila den till mig? ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
ant: Det var en rolig tid det. :) P93:orna fick smaka också kan jag lova. Fick en P124 320 som dragbil till min tropp dock tack och lov. :) Jag låg som Stabtroppsbefäl på Lv6 i Halmstad... De lade ju ner I16 så alla som skulle vara KB där kom till staben i luftvärnet istället om de inte ville upp till Boden och åka stridsvagn... Vad gjorde du för något och var då? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
ant |
yeah på dom bara! =) vi hade en n10:a dragbil också.. fick ge vika för några års kortad livstid i lådfa nskulle jag tro.. men kul som fasen.. jag låg på F16 i uppsala som flygfältshållare. jag plogade snö med en P92a 4,5meters plog och converter-låda med tillhörande sopblås bakom.. då kunde det gå riktigt varmt i lådan.. =) vi hade även transport i hela sverige men halmstad kom jag aldrig till, var dock på flera andra ställen. på transporten hade vi P124:or 320 aut. -96 då var det riktiga smörkörningar.. sen hade vi alla andra tänkbara fordon typ hjullastare L50 L75 L90. snöslungor modell stora både terrängbilar som var ombyggda och hjullastarslungor. vi hade Case traktorer också, de lådorna var av "slit i växel annars går det inte".. jag hade en egen väghyvel. jag var den enda som ville ta i den. så jag hade den som "projekt" hela lumpartiden. fixade upp den med sidoslunga och drog om stor del av hydrauliken på den. kul som fasen var det från början till slut faktiskt. jag är den enda i min kompiskrets som skulle kunna tänka mig att göra om lumpen.. jag hade i princip en civiltjänst i grönkläder. fick du nå ce kort? ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Härligt härligt. :) Näe jag fick inget kort för jag var inte fordonschaufför. Jag fick bara behörighet i lumpen för att jag var befäl. Jag skulle ha behörigheten för att kunna lösa av mina chaufförer tydligen men jag hade inte framförandet av fordonen som tjänst. Riktigt trist faktiskt. Hade varit trevligt med lite fler bokstäver på kortet... Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.