AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.067

Lustgas bra eller dåligt? sabbar det motorn?... intresserad av mhstyling-kitet

Sida 1 av 2
Da
19
Dandundy
Bmw 325i -92
Hur funkar detta? (Länk 50hk lustgassystem. Komplett med alla monteringsdetaljer. Instruktioner och monteringanvisning medföljer.&mar=BMW&mod=E36). Är det ngt man vågar sätta i sin nyinförskaffade 328 -96? Har hört att lustgas sabbar motorn, hur är det med detta, är det ngt att satsa på eller sleter det bara på motorn o ger problem? ngn som vet hur det ligger till?.
Visa användare
662
Nisse Järnet
E30 M50 turbo 764whp
E30ix M50 turbo 4wd 800hk
Sabbar och sabbar, klart det sliter mer än original, men nog håller det om det är rätt bestyckat.

----------------
Kör också båge! www.sporthoj.com
Bmw ludde
Pesonligen tycker jag det är grymt onödigt med ett sådant system, men de klart tiderna på strippen blir la bättre.
Da
19
Dandundy
Bmw 325i -92
Ok, Kompressor då? vilka säljer sånt? och är det bättre?.
www.esstuning.com

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Bättre och bättre... beror ju helt på vad användningsområdet ska vara. En kompressor laddar ju "hela tiden" (om du inte konstant kör på låga varv förstås =), så den extra kraften finns ju där varje gång du tar ut bilen på en sväng. Lustgasen aktiverar du ju endast vid fullgasaccelerationer, vilket inte är en körstil som jag använder jätteofta. Ska du köra på strippen kan lustgas vara bra, samt vid eventuella rödljusrace kanske... Som sagt, helt beroende på användningsområde som jag ser det.

//Koffe
NX är lite billigare har jag sett och då får du även 75hk nippel..

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Koffe: Vad är det som säger att en kompressor inte jobbar på lågvarv? Det är ju det som är det fina med en kompressor, att du just får kraften i överladdningen från i princip tomgång. En turbo däremot har en viss fördröjning beroende på utformning storlek osv!

/Johan

Länk
Hur en kompressor laddar beror ju naturligtvis på vilken typ det är. En skruv (Autorotor, Lysholm) tx laddar ju grymt redan på låga varv men en centrifugalare (Powerdyne, Vortech, mfl) laddar ju lite på låga och mer o mer ju högre man varvar. Alltså behåller man lite "sugkaraktär" med en centrifugalkompressor.
En sådan skonar ju motorn också på lägre varv, och det är ju inte alltid man vill åka runt o tokvarva konstant.......
Skillnaden med en kompressor emot Turbo är ju att man slipper oftast den sk "Turbolagen" eller ketchupeffekten. En kompressor är ju på sätt och vis också mer driftsäker. Den drivs ju via en rem, så bara motorn snurrar så snurrar ju även kompressorn.
Nackdelar med kompressor kan ju vara att det oftast blir lite dyrare att installera. En turboinstallation kan ju om man vill bli riktigt billig. I många fall så har inte heller en kompressor riktigt samma verkningsgrad som en Turbo kan ha.
Ess kör ju med Powerdyne och Vortech. Finns faktiskt andra märken än just dessa att tillgå, som dessutom har HÖGRE verkn.grad..... Kimmo.
Ko
663
Koffe
320iC -93
Jo, jag satt faktiskt å funderade om jag skulle ha med den där parentesen eller inte... Men eftersom ESS kom upp i inlägget ovan så antog jag att det var centrifugalkompressor som var alternativet... Fel av mig =)

Stryk det inom parentes i mitt inlägg ovan helt enkelt... så slipper vi missförstånd.

//Koffe
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Men om man tänker på laglighetsaspekten eller besiktningen? Kompressor är dyrast men verkar va lätt att dölja vid besiktning, Turbo är billigare, men är svårast att dölja, lustig gas är nog det diskretaste, dock inte laglisgaste för gatubruk, lustigt nog...;)

BMW 4ever
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Från lustgas till kompressor...

Ingen som har lust att utveckla lustgastråden lite?
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Lustgas är klart det lättaste och billigaste (per hästkraft sett) alternativet som är lätt att montera och ta bort...
Det sägs att man får räkna med ca 1000kr per hästkraft vid trim, lustgas ger verkligen "snabba hästar" billigt för en kort stund, men är inte billigast på långt sikt såklart...

Börjar man med "bara" 50hk så skonar man motorn och det räcker lite längre. Och man märker skillnaden även vid bara 50hk...

BMW 4EVER!
__
Länk
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Tycker att jämförelsen mellan lustgas och kompressor är ointressant. Vill man ha mer kraft i några sekunder i stöten (10-15 sekunder totalt klarar väl en normal tub innan trycket blir för klent?) för att åka strippen är ju gas jävligt bra, men personligen skulle jag aldrig se det som ett alternativ på gatan. Möjligen är jag för bekväm, men jag vill ha mos varje gång jag trycker på pedalen och inte bara några fåtal sekunder då och då.

Min bil: Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
jag har gått i lustgas tankar en längre tid nu. och då pratar jag om 100hk el. 150 kit.

jag har hört lite olika teorier om lustgas. vissa säger att det inte e bra andra säger att det inte skadar alls. och då pratar jag om bara motor. förutsättningen e ju att resten ska hålla också. vilket jag antar att det gör när vi pratar bmw :)

Kan jag få ett riktigt svar utav någon som kört med lustgas en längre tid..?

Mvh Jojje
jag som Jojje81 är också i lustgas tankarna. Vill också veta hur det e med någon som har kört å itne bara spekulationer::)

En annan sak ni säger att en tub räcker i 10-15 sekunder.
vart fyller man tuben å vad kostar det?
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Nog är det väl bra mycket mer än 10-15 sekunder totalt mellan påfyllningarna? Annars är lustgas det dyraste alternativet då det kostar runt 1000-lappen per påfyllning? Då hade det ju kostat 4-5 lakan i veckan om man verkligen SNÅLKÖR med gasen?
Klart som f*n att lustgasen sliter på motorn.

Vad tror ni händer med förbränningstemperaturen när man matar in rent syre.??.

Dessutom behöver man gärna en spänstigare koppling då man får en rejäl ökning av vridet.
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Har för mig att du klarar ett vettigt tryck i 10-15 sekunder med en normal tub. Utan tryck, inget pulver :) Jag är långt ifrån expert inom detta såklart. Gasen är ju inte avsett att användas jämt, så ska man åka runt varje dag och rödljusracea så får man nog fylla ganska ofta. Finns det ingen här förresten som faktiskt kan nått om gas och använder det så vi slipper gissa:)

Min bil: Länk
Oljekyld
hah ahåller med.... vi kan ju sitta här å anta massa saker;)

Min tanke med gasen e att använda den när det behövs:P haha
typ när det int eräcker till eller när man vill dra ifrån någon.. man behöver ju inte vinna gämt:P Räcker att man vet att man hade tagit snubben

men en större tub räcker väll längre...och kan man itne typ koppla in två tuber så den tar från bägge med samma antal hästar men varar längre?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fanns en bra artikel i Bilsport för några år sen som avhandlade just lustgas. Kommer inte ihåg texten exakt, men kontentan var åtminstone att lustgasen sliter inte mer på motorn än vad något annat trim med motsvarande hk-antal gör. Och den något förhöjda förbränningstemperaturen tas ut av att lustgasen kyler välldigt effektivt.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.