|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Sitter med nya AMS och läser ett ganska omfattande däckstest. Testet går ut på att testa en Ford Mondeo 1,8 med 6 olika 16"-däck. Likaså testar man en M3-e46 med 3 olika 18". Några roliga (eller ja intressanta) uppgifter är att det bästa 16"-däcket, Pirelli P7 monterat på Mondeon, är snabbare än M3:an med Michelin Pilot Sport på vått underlag i testbanan. Vått, torrt, bromsning etc står att läsa... Pirelli P-zero får ett mycket gott betyg i testet, dock slits det fortare än övriga. Hur som helst, ni som gillar ämnet. Köp tidningen. | |
|
Ander S. Kan det verkligen vara så....kanske är tryckfel nisse som är framme igen, då han även har varit med i TV..... |
|
Deliq |
Tror inte det är tryckfel... Det presenteras både i tabellform och i texten och gäller under de förhållanden som råder vid testtillfället. Mycket intressant läsning. M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Köp tidningen Starre, Klart man ska va kritisk och ifrågasätta vad andra kommer fram till men jag tycker artikeln är seriös och uppgifterna känns övertygande. Ingressen lyder: "Med rätt däck är en Ford Mondeo 1,8 snabbare än Bmw M3 med fel däck!" Detta påstående tas från testbanan, vått underlag. Mondeo med det bästa 16"-däcket och M3 med det (i testet för våtegenskaper) sämsta däcket. |
|
|
Ander S.: Det ska bli intressant läsning kan det inte vara så att de har olika förare i testet?:)) Har så svårt att tänka mig att resultat ska bli som det enligt tidningen blev. Dock vet jag att Mondeon med ST220 chassist är mkt väl balanserat är det möjligt att test bilen är med det chasit? Och ja jag ska nog köpa mig ett ex senare idag...... |
|
|
Starre, du verkar lite nervös att en Fårrrd har spöat en M3:a på bana! ;o)) Mvh |
|
Deliq |
>starre Varvtiderna som jämförs är satta av den engelske BTCC-föraren Phil Bennett och Mondeo'n är en helt vanlig 1,8 !!! :D I sammanfattningen skriver de så här: "den som kör sin M3:a på någonting annat än Pirelli går miste om en rejäl skopa grepp. Speciellt om vägen är blöt." M V H // Deliq "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
:)) Nej, en testförare. Phil Bennet (BTCC). |
|
|
Johan B+Deliq+Ander S.: återkommer när jag har läst testet..........:))))dvs i morgon alt sent i kväll för något skumnt bör/måste det vara....eller kan det vara möjligt det har ju skett under tidigare |
|
|
Jag har förståelse för att det finns däck som är bra mycket bättre än Michelin Pilot Sport, och då främst på regn. Allt handlar ju om kompromisser. Dock blir jag lite fundersam när Pirelli P-zero Rosso är så mycket bättre enligt testlaget både på torrt och vått, med stor marginal också. Att det skulle vara sån skillnad mellan dessa trodde jag inte. Men vem vet, nästa test kanske visar nåt annat. |
|
|
Jag förstår problemet ovan, har själv märkt av problemet om man försöker accelerera snabbt från ett rödljus om det är lite blött på vägen. Det är kombinationen av många hästar + sportknappen som gör det rätt lätt att få det att släppa lite. Men det är ju både torr/vått grepp som man behöver och jag antar att det måste vara lite av en balansakt för att få båda att funka tillfredsställande. Vad fick orginal (Michelin Pilot Sport) för omdöme eller var det inte med? |
|
|
CoolblueM3Coupe: Kör du när det är blöt ute:)) Du som har flera mil än jag i M3an trots att det finns så många säkerhets system i form antispinn etc så borde inte lite blött väglag vara något hinder mot en Ford |
|
|
M3:an testades med: Michelin Pilot Sport Continental Sp contact 1 Pirelli P-zero Rosso Placering i test för Michelin Pilot Sport: Våghållning(varvtid) torrt: 3:a (jämnt, ca 1 sek skilde mellan alla 3) Väghållning (varvtid) vått: 3:a (98 sek mot 93 sek för Pirelli) Vattenplaning: 1:a (79km/h mot 77km/h för Pirelli) Bromsning vått underlag: 3:a (37m mot Pirelli 34m, 80-10km/h)Buller: 1:a (73db mot Pirelli 74db Som Deliq sa så sammanfattande man testet: "den som kör sin M3:a på någonting annat än Pirelli går miste om en rejäl skopa grepp. Speciellt om vägen är blöt" |
|
rocketboy |
Det säger ju sig själv att en lätt bil med bra smala 16 tums hjul är snabbare en än tung bil med breda dåliga däck på en vatten täckt test slinga. Dom jämför ju inte bilarna utan däcken å kontentan blev att en ford mondeo med bra "regndäck" är snabbare runt en bana än en m3 med usla "Regndäck". Fast det är ju lite surt för han i m3 om han är på en banträff då det regnar å har dom dåliga däcken ;-) |
|
Ja, fast förvånande är det att Michelin Pilot Sport är så pass mycket sämre enligt testet. För det väl inte allmänt känt att Michelin-däcket är ett uselt regndäck, eller ? Man blir ju ledsen av testet då man åker runt på exakt samma däck/dimension, typ... :)) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Anders S" Besvikelsen över "dålig kvalitet" med ett högt pris varar för evigt" :))) ///MVH Hasso Länk |
|
hej! Hur stor är risken/möjligheten att möta en mondeo med 16tumms Pirelli P7 på en bana när det regnar tur att man kan vända och vrida på allt:)) Fråga var det SMG låda i m3an? |
|
|
hasso: Fyndigt. :) Ang. påstående: "Det säger ju sig själv att en lätt bil med bra smala 16 tums hjul är snabbare en än tung bil med breda dåliga däck på en vatten täckt test slinga." Ford Mondeo är ingen lätt bil direkt. Kan inte skilja många kilon på en sådan och en M3 E46. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Äh, knip igen nu va Hasso !!! :)) |
|
|
Starre, ingen uppgift på vilken låda den var utrustad med.. |
|
| Minns Pirellis reklam med Ben Johnsson i högklackat och devisen 'Power is nothing without control'. Så sant, så sant... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.