AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.497

Bra växelspaksknopp?

Sida 1 av 2
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Har aldrig i hela mitt liv köpt en växelspaksknopp till en bil. Nu har jag bytt från trä till aluminium interiör på min bil, och då skär det sig ganska kraftigt med en trä knopp.

Jag ville få tag på en i matt aluminium och skinn.

Nån som har erfarenhet av detta? Vill ju gärna att den ska sitta som den ska och inte sticka en halvmeter upp, eller vrida sig medans man växlar.

*hatar trä interiör*

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Länk
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Köpte en sån här till min sambo i julklapp:

Länk
Grymt skön och väldigt snygg!!

Liknande fast i kolfiber/carbon:
Länk
Inte heller så tokig!!
/Kidde

"Ny" Beemer inhandlad 29/3-03
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Kidde: Mums!
Sitter den bra? Inget problem med att den snurrar eller lossnar?

Mvh
Hosse

Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hosse: Du kan hitta snygga knoppar hos din BMW-handlare...finns mer orgknoppar än man tror... alumnium (matt krom el polerad aluminuim),läder med kromring,läder med kromrand osv...
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Petri: Tack!
Jag ska checka det. Jag har väldigt länge sökt en tillbehörskatalog på nätet, men fortfarande inte hittat nå. Allra helst med artikkelnummer och pris. Har du sett nån?

På förhand tack!

Mvh
Hosse

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk
Länk

Där är två online-handlare med BMW-originaltillbehör. Dock inte Svenska/Norska, men du kan se en del av artiklarna i alla fall.

Som Petri påtalar, finns det rätt många olika varianter inom BMW:s originalsortiment.
Växelspaksknopparna brukar ligga på ca 400-1000 Sek beroende på urförande (de dyraste "standardknopparna" brukar vara de med lyse i!).

Mvh
Ki
620
Kidde
Hosse:
Sitter perfekt!! Sitter med 3 st små insex-skruvar under den nedre hylsan på knoppen. Lite svårt att förklara, men det är busenklet att sätta dit, jag lovar!! Gör ett försök iaf:
Under själva knoppen sitter en gängad hylsa med MOMO instansat. Den skruvar du väck och trär den över spaken först (på rätt håll är en föutsättning). Sen följer det med gummi-hättor att sätta längs upp på spaken (finns 5 eller 6 olika så någon passar på spaken i din Beemer). Sen trycker du dit knoppen på plats. Skruvar fast de 3 insex-skruvarna lite i taget på varje (korsdra), så knoppen hamnar rakt. Därefter för du upp MOMO-hylsan och skruvar på den. Klart! Skulle det vara kinkigt att få dit hylsan, så är det bara att lossa på insex-skruvarna och dra åt dem lite mer på annat sätt. Att få knoppen rak är ganska viktigt för att hylsan ska gå att få dit så smidigt som möjligt...
/Kidde

"Ny" Beemer inhandlad 29/3-03
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Kidde: Tack!
Hittade massa fina Momo knoppar här nu. Åker och handlar om en timme:-)

Länk

Mvh
Hosse

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bmw 25 11 9 416 257 - matt krom, 850 SEK.

Enda nackdelen är att den blir så in i h****vete kall när det är kall väderlek. Allra helst när jag var i Åre på nyår och det var -32 några dagar. All heder åt den som vågat slicka på den då :)))
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Anders S; Lol
Ja, jag gillar bilen min, men inte på det sättet:-)

Jag tror jag går för Momo iallafall. Dom har några riktigt fina.

Johan B; Tack för länkarna! Dom har jag letat länge efter.

Mvh
Hosse

Länk
Ki
620
Kidde
Vad blev det för knopp Hosse?? *nyfiken*
/Kidde

Äkta körglädje finner man i en BMW...
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
med risk för att blir "nörd" placerad så kan jag rekomendera att der finns en stilren knopp på biltema i alu... billig är den också...

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Att skriva är silver, att "söka" är guld!
Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Kidde: Hej. Det blem en Momo. Det var inte den vackraste eller skönaste faktiskt, men nu när jag fått "aluminium" lister i bilen passade det exakt med färgen så jagh slog till.

Har tagit bilder på allt, men inte lagdt upp det än. Kommer snart!

bmw_m6; Sant, det fanns flera från CD cardic, Biltema osv, men det känns som väldigt dårlig kvalitet. Momo hade aluminium, skinn och stål i såna, så det kändes mer kvalitet.

Mvh
Hosse

Länk
Ja
760
JanF
530i-93
Visst är aluminium snyggt, men huh, det är ju obekvämare än till och med bakelit. På 530an jag köpte av dig Kidde sitter någon "dymanic racing", kanske inte världens snyggaste, men den är helt i läder och otroligt bekväm, i Supran sitter också helläder. Stolar, ratt och spak i läder är en komfort som är svår att byta bort.

Skulle aldrig byta bort lädret mot obekväm aluminium bara för imagen. Men det är klart ni kör kanske alltid med hjälm, asbest-kalsonger och racinghandskar :-)
Ki
620
Kidde
Janne: LOL!!!!
Jag satte i den knoppen du har. Den gamla original var inte så fin. I 535:an har jag aluminium... Den som satt i var sönder, men när pengar finns ska jag köpa en annan knopp istället.

Hosse:
Ska bli intressant med bilder. Är nyfiken på vilken du köpte!!
/Kidde

Äkta körglädje finner man i en BMW...
Ja
760
JanF
530i-93
Då får man tacka för det utmärkts valet, bra att du valde en helt i läder, jag brukar ju alltid köra utan handskar oavsett temperatur och då kan metall bli lite kallt....
Neostar
Någon som har någon aning om var man kan köpa aluminium knoppar för en AUTOMAT växel låda.

Bilen är en E36:a, automatlåda!!!

Har letat som en GALNING men hittar inte!!! :/
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Neostar, kan inte lova något men kolla på Länk , de brukar ha det mesta i kitschväg :-)

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Kidde; Här ligger bilderna nu; Länk
Du måste klicka dig in på BMW 323 CabII så ser du bilderna.

Det är aluminium, men det som är på toppen är lackerat, så det är inte så kallt som man kan tänka sig.. Jag tycker det passar perfekt i färgen iallafall.

PS: Du måste bara se på dom bilderna på "Overkill" oxå. Skrattar ihjäl mig:-)DS

Mvh
Hosse

Länk
Hosse:
Länk
:))))
Undrar om "overkill" ägaren har några framtida planer på att sätta dit raketer i hålen i vingen? :)
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
WilleW; Lol, ja han är klar för "takeoff"!

Mvh
Hosse

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.