|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Har fått priser på 150/däck för 18" i Sthlm för krängning och balansering. Sedan att det tar max 30 minuter i arbetstid att göra har väl inte med saken att göra. Tycker det är helt OK om de kan göra sitt jobb och man är med under balansering och ser till att de ställer känsligheten på max (3-5g/upplösning + att de har en maskin som spottar ut en "remsa") Det finns enligt rykten också maskiner med en hel massa fälgutseenden inlagda så att man kan ställa in så att vikterna göms bakom ekrarna om man har en fälg med luftig design och inte vill ha fula balansvikter synliga. Vad kostar en bra balanseringsmaskin? Jag kan då inte köpa en själv och ha i garaget ;) |
|
|
CoolblueM3Coupe: Lite komiskt är det att jag fick ett pris klart högre i stan för att bara skifta däck, detta med tanke på att vi har liknade bilar. Jag antar du oxså har som jag x-antal låsmuttrar på fälgarna vilket gör jobbet något dyrare inbillar jag mig i alla fall. |
|
|
starre: Detta var i&försig min E36 M3 cab men det spelar ju ingen roll (och då ett drygt år sedan). På dom fälgarna hade jag bara en uppsättning. På E46.an är det *många* låsmuttrar. Kan tänka mig att de pressar upp priset lite, fick bra tips på däckfirman som ligger i Fyndbörsgaraget de balanserar med däcken på bilen, har inte gjort det själv där dock. Vad fick du för pris då? Hade de jackat upp till 200/st eller? |
|
| Är 220kr per däck dyrt? de tar ju c:a 120/däck bara för att ta loss dem från bilen och balansera dem. Låter som ett fullt normalt pris, då du antagligen fick kvitto på jobbet. Det går inte att jämföra med de 350-500 kr som anges här då de antagligen inte fick kvitto på jobbet. Betänk att 25% är moms, sen går en hel del i arb.givar avgifter och liknande. Det som är kvar som skall betala lokal, försäkringar maskiner, lön m.m. | |
|
Det är inte dyrt i stockholm för en bra balansering och skifte påläggning. Jag har fåt pris på 1000kr för omläggning av en 18"are, skifte till sommarhjul med balansering och tvätt/lagring. asken |
|
|
CoolblueM3Coupe: ja nästan+700kr(Bmw Solna) för skiftet och konstigt nog sitter vinterdäcken på fortfarande......trots allt är det i alla fall 17tummare som sitter på. |
|
|
Asken: Det lät grymnt bra:)) |
|
| Har jobbat som säljare på gummiverkstad i 6år.880kr är ockerpris. Montering o balansering ska inte kosta mer än 5-600kr för alla 4,ink mont på bil.1 van gubbe klarar detta jobbet på 15-20min helt själv.Detta är priset hos de flesta i GBG i alla fall. | |
|
Tycker inte det är så blodigt..blåst eller?? Så länge det finns dumt folk som betalar så mycket för en sån lätt sak så är det ju klart att dom passar på......... |
|
|
Kan bara tillägga att jag var på VIANOR i Västerås för 2 veckor sedan som utförde följande: 8st sommardäck av (samtliga alufälgar) 4st sommardäck på (alu fälgar) 0 balansering inkl.gömda vikter på sommardäcken PRIS: 500kr Tack för det. Dey gäller att göra upp priset innan! ;-) Länk MVH/Andrè |
|
max f |
jag skulle vilja säga att två timmar verkar väldigt lång tid på en verkstad så räknar man med att det tar 5min per hjul på och av med muttersnurra 6-7 utan sen kränka av och på + fylla i luft 10min däck om det ska bli sjysst 3-4 min för en sjysst balansering. sen brukar det vara två som gör jobbet så det blir klart snabbt. men är det bra gjort och servicen är bra så är det värt 880kr tycker jag, dom ska ju finnas kvar i flera år om man är nöjd med firman. |
| Om man bor i storstaden lär man sig förmodligen att acceptera höga priser och det är förståeligt med tanke på de dyra hyrorna osv, men man borde ju iallafall förstå själv vad som är dyrt och inte..i detta fallet är detta för högt pris oavsett om verkstäderna måste ta ut det eller inte och ligger ovanför acceptansnivån, jag får ju i mitt fall tag på tex 13"fälgar med däck runt om för dessa pengar...så valet blir ju enkelt...men 880kr ska inte accepteras. | |
|
880:-??? Det var ocker, stöld och andra passande ord. Hos en däckhandlare här i Umeå betalade jag 50:-/däck (byte från dåliga till lite mindre dåliga). |
|
|
Jag undrar om priset hade blivit annorlunda om jag hade fråga före, men eftersom framvagnsinställninge kostade 850:- trodde jag inte för mitt liv att krängningen av gummina skulle kosta mer. Jag har mailat denna tråd till Däckdepån i Järfälla nu, blir intressant och se om de svarar. |
|
eing9911 |
Har du feta lågprofil däck? När jag bytte mina däck förra sommaren (235 och 255/40-17) så var det inte så många som hade maskiner för att byta dessa. Vianor här uppe i Östersund var en firma av få som kunde byta dem och de var billigast och tog 700:- för jobbet så 880:- låter väl inte helt orimligt. MVH Henrik |
|
Jag betalade 500 för en omläggning av 4 hjul inkl. nya gummiventiler hos Mika på däckcentrum i Gislaved. 17" Aluminiumfälgar med dolda vikter. Det är billigt i förhållande till större verkstäder i större städer, med de har väl helt andra lokalkostnader etc. Det finns dock en nyöppnad bilverkstad här som tar 75 kr per hjul men då byter han inte gummiventilerna och så plockar dom begagnade vikter ur soptunnan som de med hjälp av en avbitare anpassar till lämplig storlek. Det är värt någon hundralapp extra att gå till en seriös verkstad då däcken är en säkerhetsdetalj. Gå in på http:www.drf.net och välj närmaste däckverkstad, så kommer du till en proffesionell verkstad. Ben... |
|
|
Kan man vägra att betala? Jag hade en liknande incident när jag ville ha en styrled bytt på en fiesta. Verkstan sa 300kr när jag lämnade in den men ville ha 1200kr när jobbet var klart med motiveringen att det hade rostat fast. vad kan man göra vis sådana tillfällen? kan man vägra betala? |
|
|
Du får nog ta och betala och försöka få tillbaka pengarna senare. Dock är det svårt när det rör sig om mindre än 1000kr. /T.P. Länk |
|
|
Nej, de kan inte öka priset hur mycket som helst (tror det är max 10%) på ett i förhand givet pris. Om de skall överskrida det givna priset med mer än dessa procent, måste de först få ditt klartecken! Står någonstans i konsumenrköplagen! Mvh |
|
| Johan B har rätt här, överenskommet pris får ej överskrivad med mer än 10% utan kundens godkännande. Att den rostat fast kunde de ju gissat sig till, på en 12 år gammal bil brukar sådana saker sitta ganska hårt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.