AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.007

lacka bromsok ?

Sida 1 av 2
mi
51
michalo
320i -01
jag tänkte lacka mina bromsok...
tänkte bara höra om man kan göra det själv och i så fall vad ska man tänka på?

Tack på förhand *peace*
Du bör nog tänka på att använda en värmebeständig färg...å så får du ju maskera noga.

//Danne
mi
51
michalo
320i -01
ok tack,, men vad e det jag ska maskera ordentligt? insidan eller? jag e helt ovetande...
bmw320cab
Tjeanre.. Det finns speciel färg att köpa men säger bara detta "KÖP INTE DEN"..

Gjorde själv det misstaget med min första bil kostade 395kr på HCJ(Göteborg)

Nu har jag bytt bil ett antal gånger och på dom bilarna har jag köpt Vanlig Hammarlack på ex Göfab kostar 79kr för en burk som räcker till alla 4 oken..

Bara att måla .. :) Blir snyggt som F-N om du har feta fälgar..

Se bara till så att det det är OKET som blir lackat...Du bör nog ta loss oket....sen är det bara att börja lacka ,allt på oket tål färg. Inte så jävla snyggt när det kommer färg på slangar å dyligt! .

Ok-färg finns på Mekonomen...

Hoppas du förstår...

//Danne
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Du gör det lättare för dig om du penslar istället för att spraya. Har själv nymålade ok och det blev skitbra!

__
Länk
Visa användare
13
kaiser-Zone
328i cupe 97 indivedual
hej ja håller me killarna här hammar lack e bäst för jobbet
Men tänk på att borsta bort all skit å rost innan du "penslar" på
me en stål borste :)
lycka till

Ones a BMW,allways a BMW.....
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
grenrörs färg funkar bra....om du är ute efter bättre värme avledningsförmåga ta då mattsvart färg.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
mi
51
michalo
320i -01
Tack så mycket,, skitschyssta tips =)...
jag ska antingen ta gul eller röd färg, har inte bestämt mig än...
men ja behöver alltså inte Grunda med nåt,,, aja, tack igen...

*peace*
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Hmm Jag har hört någon stans att hammarlack inte är så bra för att de inte tål så hög värme som de kan bli på brommsoken.
Hej.

Mitt tips:

Vill du vara riktigt seriös samt få en yta som är lätt att göra ren så ska du göra så här:
Skruva av däcken.
Ta en sliptrissa på borrmaskin och slipa av oken tills de är helt plåtrena och framförallt blanka och inte skrovliga (för att underlätta framtida tvätt).

Tvätta oken med thinner.

Åk till en biltillbehörsfirma och köp värmebeständig bromsoksfärg som kostar ca. 89 kr (den är mycket bra och billig räcker till 4 ok om man snålar)
Lacka oken, fast maskera av alla gummidetaljer, hjulhus, bromsskivor och sådant du inte vill ha färg på.

Du har nu bromsok som ser orginallackerade ut även på mycket nära håll.
Om oken är skrovliga så blir de mycket svårare att hålla rena och fräscha än om de är jämna och lena.
Såhär gjorde jag på min bil och resultatet blev förstklassigt om jag får säga det själv. :-)

Mvh /Carl
pe
20
perlil
320i -00
Hejsan!

Jag har inte haft några problem ännu med Hammarlack.

Jag körde enligt Carl´s recept med sliptrissa o borrfluga som förarbete. Däremot ingen maskering utan mindre pensel och lite åt gången istället.
Har kört i drygt en månad nu och har inte upplevt några problem, har dock inte kört så hårt än pga allt smågrus som ligger kvar på våra vägar sen vintern.
Allt som allt tog det cirka 6-7 tim... inkl. lunch mitt i. Kan konstatera att det är värt slitet när man ser resultatet efteråt.
Polarn´s minst sagt "glesa" 18" kräver denna behandlig för att man skall kunna njuta av fälgarna till fullo. Han nämnde dock att han tyckte det luktade lite nymålat härom dagen, efter en aggresiv runda.

WIKING
Plocka bort oken och lämna dom för glasblästring se bara till att plugga hålet för oljeslangen så det inte kommer in glaskulor
i oket, lämna det sedan till ett ytbehandlings företag
och gulförzinka eller blåkromatera oken håller i flera år och lätta att hålla rena. Detta gäller givetvis inte aluminiumok.

KÖHLER 2,5
Inte bilr väl oken någo varma. Det är väl bara bromskivorna, eller har jag fel?

______
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
js_snicke:
Jag vet hur du själv kan få svaret på din fråga.... ;)

__
Länk
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
"Inte blir väl oken något varma. Det är väl bara bromskivorna, eller har jag fel?" Oken kan bli så pass varma att bromsvätskan börjar koka...bla därför man målar oken i någon färg som har hög avledande förmåga tex matt svart...eller använder vattenkylda bromsok.

MVH
Pelle
bmwcs/SYD 4605
Länk
mi
51
michalo
320i -01
tack =)

nästa helg ska jag måla *peace*
Jag använde svart hammarlack...den släta modellen som finns nu...alltså utan hammarslagen i färgen.

Blev bra som f-n..

Lycka till.

He de // Bengan

Länk

ta vanlig okfärg som finns på Mekonomen å OK, men som tidigare sagt, slipa port all rostå smuts innan du sprayarpå,,, men jag hittade ingen färg med pensel så jag fick spraya ut fären i en bick pac glass låda sedan doppa penseln å kladda på,,, det blir super, sitter å håller över vinterns salt åxå..

"OM MAN SMÄLLER BLIR DE LÄRO-PENGAR Å STENSKOTT"
Bmw ludde
Snälla, ta inte gul.

Schnell, Kompetent,
Zuverlässig.
mi
51
michalo
320i -01
nä det blev röd =)

*peace*

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.