AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.420

Avundsjuke och status fråga om E32 och E38...

Sida 1 av 2
don_salvatore87
Okej, nu ser jag att det smartaste man kan göra är att köpa en E38 begagnad för att folk tror att man är rik ;)
Men hur ligger det till med e32 som är snäppet äldre och har en äldre men ståtligare design,
Väker den samma förundran och avundsjuka hos andra människor som kollar på när dom själva kör en Vo*vo V70 för 300.000 kr??????
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Stora bilmodeller av äldre snitt brukar bli uppfattade efter sitt skick. Ett välskött exemplar uppfattas vanligen av icke insatta, fortfarande som en fin och dyr bil. Är bilen ett lik, kan ju vem som helst se att det rör sig om en "tajkonmerca"
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
En fin, välvårdad E32 får gärna folk att titta lite extra, helt klart. Det hände mig följande att några bilintresserade killar frågade ut mig lite om min bil, vad det var för motor, hur gammal den var osv. Tills sist frågade de mig vad jag hade betalt. Billigt, svarade jag. Jaså, tom. under 150.000 kr, undrade dom då!

Ändå ganska bra att folk tror att en 7-serie från 1991 kostar långt över 100.000 kr.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
jag åker runt i en E32a just nu, är väl inte riktigt samma som en E38a men tjejerna tittar lite grann ändå..det står ju trots allt Bmw på huven :)
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Håller med! När man köpt en gammal 730 för 25000 tror folk att man är något slags rikemansbarn som har råd med en bil
för 200.000:-! Bilen utstrålar ju likförbannat en del av vad den en gång var, och det är väl det folk ser...
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Måste bara tillägga att de flesta höjer inte på ögonbryna över en ny S 80 tex men står det en fin E-32 på garageuppfarten så tror folk att man vunnit på lotto! I många fall är det nog så.
det är ju oxå den äldre mannen som kollar, han vet ju vad det är för slags bil och kommer säkert ihåg dagar som han gick och dreglade på E32an när dom var nya, men ungdommar tror jag ej bryr sig så mycket. För att få tex dina kompisar att bli lite avundsjuka så får du väl låta dom provåka lite så märker dom vilken härlig bil det är. Har faktiskt bättre komfort än många nya bilar idag, går riktigt sköntmjukt och låter inte speciellt mycket.
Ralph
Måste bara instämma med alla här. Jag har också en jävligt snygg 735a som alla tittar på när jag kör, men det är bara roligt när man vet att man har en snygg bil, som folk tittar på. Instämmer helt med m-julle och J.L, jag har upplevt samma sak många gånger att ibland får man snälla blickar och ibland dåliga, men sånt är livet. 7-serien forever.
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Roligast är de människor som kommer fram till en och pratar, vissa har ägt eller äger en själva och det är kul att man i annars så tråkiga sverige vågar ta kontakt med helt okända människor och prata om något intressant.

Sist jag pratade med en sa han att vi/de som äger en 7-serie (e32) brukade heja på varann i trafik, vet ej om detta förekommer ofta men det skulle ju vara trevligt!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Är det inte så att bilen uttrycker livsstilen, oavsett pris så inger en E32/E38 en stor portion stil, speciellt om den är i original- utförande och välputsad. Den livsstilen som betecknar bilen uppvisar ofta en person med kvalitet, livsglädje, framgång i sitt liv vilket kanske gör andra "traktorförare" och andra ej nämnda märkeskategorier till avundsjuka stackare som bara längtar och drömmer om att också någon gång i sitt liv få "smaka på gräset på andra sidan som är så mycket grönare"

"Det finns inget läckrare än när man känner hur det rister till i karossen hos den bil man kör om"
Ralph
Frifart, jag kunde inte ha sagt det bättre, och mer diskret.
Håller 100% med dig.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag måste då säga att min fina org 730 -93 inte väcker speciellt mycket uppmärksamhet här i Mora, jämfört mot min Lincoln TC -93 då. Men det tycker jag är bra jag köpte ju E32 för att vara lite lugnare när jag parkerat bilen (Lexus syndromet), men när jag kör den kunna ha fina komforten ändå. Jag tror att folk på landet är mer insatta vad bilar är värda ex att man får 4st E32 -93 mot en Volvo xc -01. Men de flesta här tycker dock att man får mycket bil för pengarna när man väljer en E32.
Håller med frifart, bilen svallrar faktist mycketom vem man är (för det mesta) :)
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tack för erat stöd, det finns ju alltid bilar som utstrålar mer "klass" eller hur man skall formulera det, men få som
utstrålar så mycket klass per satsad krona och där kommer just E32 och E38 in som klassvinnare :-) På något sätt kan man döma på förhand i många fall vem som är ägaren till en just välputsad original vagn i 7-serien som råkar stå och glänsa någon stans och när denne kommer har man sällan haft fel i sina spekulationer, varför?..jag vet iallafall.
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag ägde tidigare Volvo s80 T6-99 och en Volvo C70 T5 och när jag bytte ner mig (billigare bil) till en BMW 740 så trodde dom flesta att jag köp en dyrare bil. Komforten i BMW är bättre än vad det var i S80 och C70. Den ända bil jag har haft som var skönare att åka i var Cadillac STS men då var det inte lika roligt att svänga:)
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Frifart, och alla andra BMW tokar:
Har ni tänkt på att det finns människor som anser att dom uppnått livskvalité på många andra vis, och skiter fullständigt i vad dom har för bil?? Ni låter minst sagt insnöade och besatta!
Hoppas innerligt att inte jag blir som er bara för att jag nyligen köpt en bil som jag personligen tycker ger en oerhörd åk/kör-kvalité!
Scheckheft
Hej, varför man äger en BMW E 32, E 38 kan ha många olika orsaker. Att utifrån bilägandet dra slutsatser hur man är som person är direkt löjligt. Folk borde sluta med detta. Senast i höstas, precis innan riksdagsvalet, sa en bekant till mig att han trodde att jag skulle rösta på moderaterna. Varför? "Du kör ju en BMW!" Då förklarade jag för honom både mina politiska åsikter och mitt bilägande.
Mitt bilägande är mitt hobby men säger ingenting om mig som person.
Livskvalité för mig är inte att äga en E 38, det är inget mål i sig. Att ha en BMW - hobby, det är avkoppling och det är "virtuell gemenskap" här på BMWPower.
Livskvalité däremot har jag med min familj och mina vänner. De vet också vem jag är. Och det är gott nog.

/Scheckheft
att möta en fint skött bil bevisar väl i fler än hälften av fallen att ägaren är en ordentlig person, det trorjallafall...så är det väl för att man är ute efter kvaliteten, har man råd att prioritera sin bil högt så skvallrar väl det lite om att man inte är jättefattig? Själv så köpte jag en rätt dyr bil för min ålder men det var för att jag har inga andra prioriteringar just nu som tex familj, bostad mmHar du allt d där så har man väl pengar annars får man ju inte det att gå runt. Ni allahar väl varit små nångång kommer säkert ihåg när kompisen hade den häftiga nyafotbollen som alla ville vara med att sparka, så där tror jag funkar med bil oxå. har man en fin bil så finns det altid de som försöker utnyttja en för de, de kanske låter larvigt,omoget osv men det är faktist så. Tro inte fel av mig nu som ville ha en bil jag köpte den för att jag gillar långfärdskörning och INTE för uppmärksamhet el för att burna omkring i stan med. Ville jag det skulle jag köpt mig en 328a cab.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Johan_S självklart har JAG det iallafall, men till saken hör att det är lätt att vara nöjd med det "lilla" dvs det man inte vet om lider man inte av..alltså går det utmärkt att skaffa sig livskvalitet på andra håll och kanter. Men till saken hör att om man skall prata bilar så har jag testat de flesta bilmärkena och dess olika modeller såvär gamla som nya (alltså vad det gäller någorlunda vanliga standard bilar) och jag tror inte någon kan mäta sig med BMW beroende på vad man får för pengarna..tänker på inköpspriset nu. JAg påstår att de som äger "slitochslängbilar" av slätstrukna märken förstår helt enkelt inte bättre och har aldrig erfarit den härliga känslan av att färdas och äga någonting underbart och förstår man inte bättre utan ser bilen som en "gräsklippare" som bara skall göra sitt jobb dvs ta dig från punkt A till B så kan de gott sitta och skaka i sina surholkar. Besatt är jag definitivt inte, däremot har jag känslan av att du är själv lite rädd för att trilla dit. Men som sagt jag förstår dem som skiter i vad de kör för bil och speciellt varför de kör vad de kör, jag gillar inte picasso heller, varför??? förmodligen förstår jag mig inte på den konsten och då skall jag inte heller köpa sådan men jag låter andra njuta av den naturligtvis.
Ralph
Precis som du säger Frifart. Håller med. Vissa vet inte vad som är poängen här.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
"Det man inte vet lider man inte av" - Hur lät inte det då?
Nåja, jag tyckte bara att ditt inlägg lät aningen knasigt, i övrigt så delar jag din och de flesta andras på detta forums intresse och "nöjdhet" över dessa bilar... men i vissa fall har det en tendens till att gå "överstyr" för en del. Kan dock villigt erkänna att bilen utgör en hyffsat stor del av min egen livskvalité, och att jag känner en slags njutning varje gång jag ser på den och färdas i den...
MEN man får ju inte för den skull glömma bort att många, många andra struntar fullständigt i vad dom har för bil. Många bryr sig sällan om materiella ting över huvud taget, medan andra kanske har en jättefet båt och en Volvo 240 att dra (sjösätta) den med?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.