|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
PETER.O |
Det sitter väl ingen LMM på SAAB med trionic. Peter |
| Har jag påstått det? Jag skrev att det kanske kunde vara större problem med ett styrsystem med massmätare och att SAAB hade ett avancerat styrsystem som kanske kunde vara överkänsligt. Låt nu den här totalt ointressanta tråden dö, please... | |
PETER.O |
Bäckis, det var inte dig jag svarade. |
| OK, men låt tråden självdö ändå. Den är ju sååå trist :-) | |
|
Återcirkulerande bypassventiler som används av saab audi porsche volksvagen mfl läcker alltid lite luft då det inte råder övertryck EFTER turbon. Detta lilla läckage skall tydligen ge turbon ett lite högre tomgångsvarvtal och med följd ett "snabbare" spoolupp. Dumpventil dumpar UPPMÄTT luft i atmosfären och KAN ge problem beroende på hur känsligt systemet är. En bypassventil återcirkulerar alltid luften tillbaka EFTER luftmassemätaren innan turbon. 9-5 har trionic OCH luftmassemätare så det så! M.V.H. |
|
|
Bra poäng Andreas Plars, med snabbare spoolupp. precis ett sånt svar jag letade efter när jag lade inlägget. E21=Livets mening. |
|
|
"Detta lilla läckage skall tydligen ge turbon ett lite högre tomgångsvarvtal och med följd ett "snabbare" spoolupp." Jaaaa..... det måste ju vara därför alla kör med dumpventier på sina racebilar...... Hmmm....... Har någon sett en riktig racemotor med "bypassventil" som leder tillbaka luften innan turbon????? Nej, trodde väl inte det heller.... Det argumentet håller inte riktigt, om det nu hade varit så, hade väl alla kört med den om det nu var så bra. Skit samma..... Skittråkig tråd, som tydligen inte leder någon vart. Jag lägger ner. Hej! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Bonje: Racing teamen har nog råd att byta aggregat lite oftare :) |
|
|
Bonje>> om tråden är tråkig varför svara? Bara att lägga ner då... Rallybilar kör med HELT andra inställningar och med totalt andra material och koncept på sina bilar, det går egentligen inte att jämföra med en vanlig gatbil som måste ha avgasvärden som går igenom besiktningen varje år. Dessutom kör de på MAX hela tiden och har tekniken i huvudet att hålla laddtrycket uppe, ofta har de mycket avanserade lösningar som hjälper till för att få ett snabbt spoolupp. Tex kan nämnas bensininsprutning i grenröret (eller var det vatten??) Många köper dyra flaschiga eloxerade megadumpar för att förgylla motorrummet och för att det låter grymmt, låt de göra det då! Vill man evakuera effektivare så kör man med dubbla orginal paralellt. Ska man däremot ladda riktigt mycket dvs över 1,5bar så kan det vara en idé att byta till en kolv-"dump" istället för en membrandito som sitter orginal i de flesta bilar. Allt från Skoda till Porshe har dessa Bosch tillverkade membrandumpar som iaf har fungerat bra på min bil i några år, laddar iof bara ca 1,3bar. M.V.H. |
|
|
Bäckis: ett sent svar på din fråga om vem som sa att det var bra; Schneberger antydde det och jag svarade med vad jag visste och mina erfarenheter kring ämnet så du behöver inte hetsa upp dig. En fråga helt utanför ämnet: Är det så att rallybilarna inte har dump över huvudtaget? Jag har hört det på några ställen men jag skulle vilja höra vad ni hört. Enligt vad jag hört så skulle dom köra med ett mycket speciellt responssystem som höll igång turbon och sen bytte dom turbon efter tre sträckor eller om det var tävlingar. With power comes pain. Länk |
|
|
sEiKo: Jobbar en rallymek på mitt jobb som jag pratade med om detta. Dom har ingen dump på bilen, precis som du säger så kör dom med responssystem. Dom kliver ju lixom inte av gasen förens mål :) //Ticco Länk |
|
|
Fränt, hur ofta byter dom turbo? With power comes pain. Länk |
|
|
Frågade aldrig... Men dom fick bara kara med en typ av aggregat som var klassat, gissa priset...... 120k :) //Ticco Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.