|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilket är bäst för och nackdelar? E21=Livets mening. | |
| Det är två namn på samma sak. | |
|
Nej. En dumpventil släpper ut övertrycket i fria luften, avlastnings ventilen leder tillbaka mellan turbo och lmm. E21=Livets mening. |
|
|
Jasså...... Finessen är iaf. den samma även om du släpper rakt ut eller leder tillbaka den innal lmm. Återledande har man ju bara därför att man inte ska släppa ut "uppmätt" luft då man har en lmm.. Så, nja..... Jag skulle vilja säga -Same shitt diferent name! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Ja, det känns som det. | |
|
Vadå, "Same differents" skulle en ingenjör på Saabs turbo avdelning svarat det? Bäckis du som verkar vara en bilsport kändis och allt lämnar man bara en sån sak åt slumpen. Skillnaden borde vara stor eftersom luften är mät, vilket innebär att blandningen efter växlingen blir fet, och inte blir optimal... E21=Livets mening. |
|
|
Hallå Veloce!! Vi menar att funktionen är den samma! Att avlasta turbon vid växlingar då gasspjället stängs. Vart ska då all luft ta vägen när spjället ar stängt?? Jo via dumpventilen, antingen ut i det fria eller tillbaka före lmm. Är inte då funktionen den samma?! Alltså, använd en återledande om du har luftmängdmätare. Har du det inte kan du använda en som släpper ut i det fria. Ja... visst kan du använda en återledande aven om du inte har en lmm om du vill silppa höra ljudet. Är du nöjd nu? Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
| Det går alldeles utmärkt att släppa ut i det fria även om man har LMM också. Det brukar inte lda till några svartpoffar eller dylikt, såg gör hur du vill. Bådas funktion är den samma och det var bara det jag kommenterade. | |
|
Tacktack, jag ska prova mig fram. E21=Livets mening. |
|
schneberger |
håller fullständingt med bäckis.. "Nej. En dumpventil släpper ut övertrycket i fria luften, avlastnings ventilen leder tillbaka mellan turbo och lmm. " kommentaren visar att veloce inte vet vad han snackar om men ändå vill slåss för sin sak. veloce det ÄR SAMMA sak. fast olika namn.. finns nått osm heter återcirkulerande dump. hört talas om det ?. antagligen inte för ewn dump var ju en sån som släppte raktu t i luften.. *skrattar* lite ödmjukhet är aldrig fel när man ställer en fråga och får et svar.. |
|
Hm...ok jag är ingen expert inom området. Och jag skulle framför allt formulerat frågan bättre. Eftersom den egentliga fråga var vilka fördelelarna är med att leda tillbaka övertrycket innan turbon eller släppa ut det i fria luften, vad nu teminologin nu är. Dessutom har jag fått för mig att man kallar det avlastnings ventil när det återleds. Jag kan ha fel. Kolla tex på Länk under wastegates. Och jag är fortfarande tacksam på svar till den ursprungliga fråga. E21=Livets mening. |
|
|
"Att avlasta turbon vid växlingar då gasspjället stängs. Vart ska då all luft ta vägen när spjället ar stängt?? Jo via dumpventilen, antingen ut i det fria eller tillbaka före lmm." Före? ---------------- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Nej det skulle stå efter givetvis.... Tack! Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Tänkte väl =) Blev ju rädd att jag hade fått allt om bakfoten! Skräms inte sådär =P ---------------- Kör också båge! www.sporthoj.com |
|
|
Har ni en modern bil med lmm så använd för guds skull inte en öppen dump. En polare gjorde så på sin Saab 9-5 efter konstens alla regler men det slutade med att bilen gick ner på "limp home" och det kan endast raderas av en saabverkstade eller om man har minuskabeln av ett dygn. Det är ingen höjdare kan jag säga, Insprutningen får frispel om den har lmm, det går bra om man har mapsensorstyrd efi. With power comes pain. Länk |
|
schneberger |
seiko.. där har du fel. måste ha variot nåting annat.. vet mörder med personer som kör med lmm och öppen. jag har gjort det, har väldigt många polare som har gjort det. däremot så kan det ha blivit så att den gick lite fett vid växlignar och av den anledniognen så eldade han sönder lambdan. , då kan den ha gått på limp home. men bara p,.g.a dumpen......NO WAY |
| Tror knappast att det beror på öppen dump. | |
| Körde me öppen dump på min M50 2,5 motor gick inte alls bra (lambdan stack ) o den gick fett..... bytte till återcirk o efter går den bra...tror inte man ska köra med öppen på dessa motorer | |
|
"Atmosfäriska dumpventiler går att använda på SAAB, men kräver injustering med ev. fjäderbyte och justering av vacuum till ventil." plåckat från motornords sida, vet inte om dom vet va dom snackar om men ja antar att dom gör de. Atmosvärisk=öppen dump ja håller ju me bäkis om att de e två namn på samma sak, enligt min bibel (Bilsport=) så e de samma skit fast olika namn mvh erik O==00==O 02 rullar fetast |
|
|
Det berodde inte på söndereldad lambda, Trionic får frispel av dom felaktiga signalerna. Kan nämna en 850 turbo som gick som ett lass skit när ägaren bytte till öppen, Och ja, den var också ditsatt efter konstens alla regler. Sen om det var så bra, Varför eldar man sönder lambdan då? Öppet luftfilter och återcirkulerande låter ungefär lika högt om man har återcirkuleringen nära luftfiltret så varför ska man då köra med öppet om man vid växling eldar upp både katten och lambdasonden? Öppen dump= förknasare eller mapsensor Återcirkulerande i alla andra fall Mvh Jon With power comes pain. Länk |
|
| Det är ingen som sagt att man ska köra med öppen, så jag fattar inte vad du svamlar om. Vem har sagt att det var så bra mm? LMM, luftmängdmätare påverkas inte nämnvärt av den lilla luftmängden som man dumpar, däremot så kan det tänkas göra mer skada på en bil med massmätare. Trionic är dessutom det mesta avancerade av alla standardmonterade styrsystem så det är säkerligen en hel del känsligare än andra. Dom byggen som jag sett har kunnat köra med öppen dump helt utan problem. Personligen så skiter jag fullständigt i om det pyser eller inte så länge tryckstötarna inte skadar min turbo. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.