AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.130

Varför bakhjulsdrift?

Sida 3 av 3
ojay:

Du har helt rätt. Fick själv bevis på det när jag härom veckan körde farsans Skoda Felicia. I ena sekunden understyrde den för att snabbt utan förvarning överstyra. Tror att orsaken är sunkigt chassi och kort hjulbas. Ingen trevlig bil iallafall.

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
la
19
lars-egert
525IA Touring -02
Vår Herre gör aldrig fel !?
Han använder,så vitt jag vet, bakbensdrift på alla snabba djur!?
Eller?

geparden är väl fyrbensdriven vad jag vet... :)

----
Projekt Ascona B: Länk
la
19
lars-egert
525IA Touring -02
ojay
Men kraften ligger i bakbenen, och styrningen i frambenen

Blev ju en rätt rolig fortsättning på den här tråden måste jag säga :-))

Köper "lars-egerts" resonemang med hull o hår. Klart logiskt.

lars-egert:

Om du läste mitt tidigare inlägg, där jag citerade chefen för BMW, så verkar det ju som han resonerar enligt "dom snabba djurens filosofi"...

Vettig karl det där, men jag vet ej om samme man fortfarande är chef. Var ju några år sedan jag läste den där intervjun med honom i Teknikens Värld som jag nämnde tidigare.

je
56
jerrye21
E21 323-80
om ja ska citera en äldre man ja känner!
En bakhjulsdriven bil ligger just nere i dikeskanten...
En framhjusdriven en bit till nere i diket...
En 4wd ligger långt ute i skogen..

Länk
la
19
lars-egert
525IA Touring -02
RayGun:

Vi får hoppas att han är kvar

Lasse Byggare
jerrye21:

Många kloka ord här nu märker jag :-)

st
4
steff0
320i -85
320ik -87
320Im -86
Jag åkte på en is bana med min 320-e30 med dåliga friktions däck, mycket halt!! men det gick. sen skulle kompisen prova ch han är van med framhjulsdrift (saab) vi kom inte en 10m innan vi snurrade. Ok vart vill jag komma. jo Bakhjuls drift är livsfarligt för personer som inte är vana med att drivningen ligger i bak de känner inte när hjulen släpper och fortsätter då att gasa med ett mindre roligt resultat. de kör inte med foten utan med ratten vilket är idioti enligt mig.
En annan kompis skulle svänga vänster i en T korsning med den volvo 850 (framhjulsdrift), det var jätte halt och bilen understyrde rak in i trottoaren så han knäckte höger hjul upphängning och fälg (Dyrt). hade han inte bromsat i paniken utan gasat så hade han kanske klarat sig men hur många gör det.
st
4
steff0
320i -85
320ik -87
320Im -86
En lite sak till.
Bromsstreckan med en bakhjuls driven bil kan man korta avsevärt med att motorbromsa kraftigt. Det går inte med en framhjulsdriven bil då man bara riskerar att låsa framhjulen och då blir bromsstrekan längre.

Ok jag har svårt att hålla mig på vägen enligt min -86 det beror inte på bakhjulsdrift utan på förarens högerfot då den har förmåga att bli väldigt tung på grus vägar. ;)
Be
61
Besökaren
525iA E34
Framhjulsdrift ska vara säkrare på vintern sägs det ju.. men just när man skall ta en skarp kurva inne i stan tex i lägre hastigheter när man accar iväg från ett rödljus samtidigt... då vågar jag gasa MKT mer med en bakjulsdriven bil än en framhjulsdriven. I just det läget känns det LÅNGT tryggare med bakhjulsdriften.

Tappar man greppet där är det bara o parera o minska gasen med den bakhjulsdrivna bilen... den sladdar ju iaf åt rätt håll dessutom...

Tappar man greppet med en framhjulsdriven bil däremot i det läget så åker ju skiten bara rakt fram! hur man än bär sig åt! vrider man MER på ratten så fortsätter den rakt... vrider man MINDRE på ratten så fortsätter den OCKSÅ rakt... av naturliga skäl.
Dvs man åker in i trottoaren med nosen före..i bästa fall. Utan o kunna göra något.

Tycker man har mkt mer komplett "makt" över bilen med bakhjulsdrift. Där kan man mer reglera överstyrning/understyrning. Det går inte med en framhjulsdriven bil på samma sätt.
Redan vintertest mellan V70 och E39 för ett antal år sedan visade att E39 (med ASC osv) tuggade sig fram bättre än den framhjulsdrivna. 1-serien utsågs nyligen till den bättre vinterbilen jämfört med några framhjulsdrivna konkurenter.
Allt är inte som förr...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.