AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.132

Varför bakhjulsdrift?

Sida 1 av 3
Något som man ofta hör är att BMW är gammalmodig för att den är bakhjulsdriven och eftersom de flesta bilar idag är framhjulsdriven funderar man ju varför det är så. Vad är för och nackdelarna med bakhjulsdrift mot framhjulsdrift?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fördelar,
Körglädje, körglädje och väghållning på torr asfalt..........
(varför är alla "riktiga" sportbilar bakhjulsdrivna?)

Nackdelar,
lurigt i halka (utan ASC, DSC).

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ojdå. Det var ingen dålig frågeställning. :)

För:
* Lättmekat! Mer utrymme gör att det blir enklare att pilla med och lättare att få hållbarhet i.
* Bättre grepp vid acceleration. Vikten flyttas bakåt vid acceleration så därmed blir det mer vikt på bakhjulen än framhjulen vid bakhjulsdrift.
* Lättare att förutse bilens beteende vid körning på gränsen. Du kan styra med gasen.
* Roligare! Vem tycker inte det är kul att slänga ut ändan i en kurva? :)

Jag har säkert missat högavis med punkter men de kom jag att tänka på direkt.

Emot:
* Jobbigt vid varierande väglag. Menar alltså att korsa snösträngar vid acceleration exempelvis omkörning.
* Tar mer effekt än framhjulsdrivet. Längre och större drivlina stjäl mer effekt. Drar därmed också aningen mer bensin.
* Kostar mer att tillverka.
* Svårare att köra om man inte vet hur bilen beter sig när det väl händer något.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Just det! Håller med er.

Bakhjulsdrift är inte dåligt för att dagens biltillverkare bygger nästan bara framhjulsdrivna bilar. De bygger dem för att kostnaden blir lägra och att tråkmånsarna inte bli "omkörda av bakvagnen" vid halka...

"Live fast, die old"
-från Volvoreklamen
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Min uppfattning är att bakhjulsdrivet ibland är bättre även i vinterväglag; när bakhjulen väl släpper på en framhjulsdriven bil sker det ofta mer dramatiskt och överraskande, man får ingen förvarning om det på samma sätt som med bakhjulsdrift där jag upplever det som att man som förare har lite bättre kontroll.

Men det är klart, framhjulsdrift är att föredra i vissa lägen.
På torrt underlag är det juvligt att ha bakhjulsdrift, man leka lite och provocera bilen. På vintern däremot har jag extrem respekt för snö,snösträngar mm. Så det blir gubbkörning på vintern.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Instämmer med ovanstående!

Det skulle inte förvåna mig om fler biltillverkare i framtiden går tillbaka till, eller går över till bakhjulsdrift. Med de moderna antispinn och antisladdsystemen försvinner det de flesta har som motargument till bakhjulsdriften: kast med bakvagnen i ogynsamt väglag.

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Jag har lite svårt för framhjulsdrivna bilar. Har liksom vant
mig vid bakhjulsdrift nu och på sommaren är det ju hur
kul som helst för att inte tala om på vintern ;)

Det är inte den höga hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ger en bättre balans i bilen genom att du delar upp driv och styrkrafterna på två olika hjulpar. Ge fullgas i en kurva med en framhjuldriven motorstark bil så förstår du!
Ger bättre livslängd på däcken av samma anledning...

Dessutom kan det främja krocksäkerheten då man kan överföra krockvåld från fronten till bakaxeln genom att hela drivpaketet kan tryckas bakåt samtidigt som det "bromsar" krockvåldet".

Just den ekonomiska aspekten är nog främsta nackdelen för tillverkarna: Det är förhållandevis dyrt/krångligt att montera en bil med drivningen separerad från motor/växellåds-paketet.

Annars kan jag bara instämma med föregående inlägg!

Mvh
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Håller med ovanstående talare men vill tillägga att manövreringsmöjligeterna blir bättre också. Kortare vändradie och därmed smidigare fickparkering. Lättare att bygga en stor bil med kännslan och sportigheten av en mindre bil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har aldrig varit förtjust i framhjulsdrift, men kan inse dess fördelar vid vissa väglag, men de som verkligan kan köra och hantera framhjulsdriften med vänsterbroms ody så har dom nog riktigt roligt dom osså.
Sedan är det ju aldrig bra med mycket hkr och framhjulsdrift, har aldrig funkat bra trots Cadillac eldorado och Olds toronado var framhjulsdrivna. Otrevligt med dessa rycknigar i ratten som dagens hkr starka vagnar har. Njet ett kontrollerat brett uppställ på vintern är alldeles för kul för att avstå.
Och dessa förb-de.drivknutar och dammasker som man bytt i parti och minut riktigt tråkskruva NÄNÄ Usch.

///MVH Hasso
Länk

52
240
525ix
525ix -92
3.0 Csi -75
En gång i tiden bromsade man med bara två hjul oxå....
Jo
70
Johan F
325iX -89
Haha, så sant, så sant... : )

Bilindustrin har lyckats med konststycket att lura motorpressen att tro att framhjulsdrift är bättre än bakhjulsdrift. Motorpressen har i sin tur hjärntvättat konsumenterna som idag kräver framhjulsdrift. Anledningen till att majoriteten av alla bilar är framhjulsdrivna beror på produktionskostnader. Allt annat är snack. En förutsättning för att lyckas är dock att konsumenterna köper konceptet, vilket motorpressen så snällt hjälpt till med tack vare sina eviga fördömanden av bakhjulsdriften.

Personligen tror jag att bakhjulsdriften kommer göra come back i stor skala inom en översiktlig framtid. Anledningen är att dagens bilar hela tiden blir alltmer effektstarka och framhjulsdrivna bilar klarar inte av att hantera höga effekter. Dessutom är de reglersystem som används på bakhjulsdrivna bilar så sofistikerade att de nackdelar som finns är eliminerade. Enda haken för biltillverkarna är den högre produktionskostnaden.

Jämför framhjulsdrift med rattväxeln. Ett tag skulle alla biltillverkare med aktning ha rattväxel. Några biltillverkare, däribland Volvo, behöll konceptet med golvspak och hånades av motorjournalisterna. Idag har vi facit i hand...
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Bra talat bjoerck! Instämmer till fullo!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bjoerk, tror att det ligger mycket i det du skriver!

Tyvärr är det inte säkert att det "bästa" systemet kommer att vara det som går segrande ur striden. (jmf Beta/vhs (video), trx-däck/vanliga däck etc.) Tyvärr är medias och reklamens makt enorm när det gäller att påverka konsumenterna....

Personligen tror jag (tyvärr) att det kommer att bli allt mer ovanligt med bakhjulsdrift!

Mvh
Att det är gammalmodigt med bakhjulsdrift är nog lite snett. Framhulsdrift har ju funnits sedan Minins tider (sådär 30-40år). Det låter lite som man skulle sagt "jag har en 320i -87, du vet den nya modellen".

Fast jag för tillfället kör framhjulsdrift så håller jag helt med de tidigare talarna. (jag måste skaffa en sugmotorbil med rätthjulsdrift, jag saknar det såååååå..)

BMWCS [Syd] # 2358
HMS
ha
98
hazard
320i touring -98
Jag tror inte bilindustrin bekymrar sig så mycket om att framhjulsdrift är säkrare under snövintrar eftersom för det stora flertalet av jordens potentiella bilköpare är vinterkörning på snö/is inget större problem. Det måste vara något med att framhjulsdrift ger bättre utrymmen och är billigare att tillverka.
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Jag tycker bakhjus snurr är gött ! Men 4wd är inte heller fel! men fram nja..

Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Hur många har kört Saab 93 154Hk och tryck på fullt på tvåan? Då uppskattar man bakhjulsdrift! Fast den modellen har tex fjäderbensstag fram som standard...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har nyss kommit hem efter färd med Volvo T5 i 140 mil. Underbart drag! Men ack vad jag ogillar framhjulsdriften när man taggar ner ett par hack i lådan. Rejäl spårletning i vägbanan! Mkt irriterande. Kan dock delvis förklaras p g a att den är utrustad med vinterdäck och takbox (extra vindkänslig).

Framhjulsdrift är säkert tryggare för en oaktiv förare. Men en aktiv bilförare föredrar säkerligen bakhjulsdrift! Bara att man får ta det lite lugnt på vintern med bakhjulsdrift!

mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.