|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Huvudorsaken till att dom flesta nya bilar är framhjusldrivna är nog som sagt prisfrågan. Det är mycket billigare att tillverka hela drivpaketet som en kompakt klump och sedan bara sänka ner den i bilen. Sen så behöver man inte bygga lika vridstyv kaross eftersom bilens vikt är koncentrerad fram. Bakändan mäst "hänger med" i alla fall. Man behöver dessutom inte anstränga sig så mycket för att få bra väghållning på bakhjulen. Tvärtom - nya Saaben har ju en bakvagn som är konstruerad för att ge ett "sportigare beteende" hos bilen. Dvs kasst fäste på bakhjulen så att den blir lite mindre understyrd. En annan fördel med framhjulsdrift är att man får rymligare bagageutrymme och ingen störande kardantunnel i golvet på bilen. Lättare att placera tanken framför bakaxeln. Mindre behöv av ljudisolering baki (eftersom man inte har så mycket transmissionsljud därifrån). Dom allra flesta trafikanter är av typen "köra från A till B" och dessa bryr sig inte så mycket om körglädje utan vill ha en bil med säkra förutsägbara egenskaper. Framhjusldrvna bilar med mycket understyrning ger just detta. Inga plötsliga kast, inga sladdar. Men jag förstå inte folk som köper en dyr sportmodell med stark motor och sen är den framhjulsdriven. Vill man ha en sportmodell så är man ute efter körglädje (utom dom som bara vill skryta) och körglädje kan man inte ha i en framhjulsdriven bil tycker jag. Inte alls jämförbart med en bakhjusldriven i alla fall. |
|
|
Om vi säger såhär, bakhjulsdrift är optimalt för den personen som tycker om att köra bil...skall det vara maximal körglädje är grundkonceptet bakhjulsdrift..se bara på Ferrari, Porsche, Maserati, mfl det finns en anledning till varför man har valt så. Visst 4hjulsdrift i all ära, men det är lull-lull som igentligen inte behövs, på sommaren iallafall eller alternativt om bilen har så mycket effekt att detta är ett måste för att få ner kraften i backen. |
|
| Förresten förtjänar inte en bil att kallas för sportbil om den har framhjulsdrift..för var sitter sportigheten då? | |
|
Jag körde ju framhjuldrivet ett år inan jag skaffade mig bakhjuldrivet ...Men jag lär ju säga att jag låg på hörgre hastigheter en vad jag har gjort nu i vinter med bmw den lär man hela tiden vara på sin vakt vad den ska hitta på =) Kan man bara köra 70 med bmw så ligger man lätt över en 100 med framhjulsdrivet för då kan man leka snöplog i snösträngarna så länge man har gas på hjulen...Men en om man ska leka lite så måste man upp i så höga hastigheter om man har framhjulsdrivet, och de lär jag ju inte nu när man har bakhjulsdrivet säkrare för mig och för andra =) men de är faktist rätt kul med framhjulsdrivet om man för in snitsen med vänsterbrommsning =) |
|
|
Bakhjulsdrift är snabbare än framhjuldrift. Kolla vikterna i STCC från de åren BMW körde med sin 320e36. Vikten enligt reglementet gav de framhjulsdrivna bilarna övertag mot BMW:n. Konstigt va!!??!! BMWCS [Syd] # 2358 HMS |
|
|
På asfalt har nog bakhjulsdrift bättre potential, men tex i rallysammanhang så går det nog fortare med framhjulsdrift. Fast å andra sidan, de sista två rallyn som vanns av en tvåhjulsdriven bil (-82, -83) vanns ju faktiskt av en bakhjulsdriven bil. Fast det var ju ingen sladdrig BMW, det var ju den eminenta rallybilen Opel Ascona B! |
|
| Jag glömde att påpeka att rallyt jag menade var Monte Carlo rallyt! | |
|
Vann inte P. Bugalski nå´t VM-rally med en framhjulsdriven Citroen ifjol eller året innan det? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Kristian: Kan hända. Men nuförtiden har man förstås en skild klass mellan fyrhjulsdrivna och tvåhjulsdrivna. Jag snackade om den gamla goda tiden när det var samma klass.. :) Hur går det med 2002-renoveringen förresten? Jag borde komma och snoka lite nån dag! |
|
| Kristian har rätt. För ett eller två år sedan så spöade en framhjulsdriven Citroen upp alla WRC bilarna inkl. Peugeot, Subaru, Focus och EVO VI och tog totalsegern i ett asfaltsrally. | |
|
Hej! Jag tycker verkligen framhjulsdrift är tråkigt, rakt av. Sen om det beror på att det verkligen är tråkigt eller om det är det faktum att jag är oförmögen att leka med en framhjulsdriven bil. Bakhjulsdrift är underbart. Har svurit ed på att jag aldrig ska skaffa en framhjulsdriven bil. Tänk om jänkarna hade varit framhjulsdrivan, hur kul hade det varit? Dessutom måste jag säga att det mesta fruktansvärda som finns är när någon 18-åring med nytaget körkort står och bränner gummi med en framhjulsdriven bil. Fyrhjulsdrivet är häftigt om man har MASSOR med effekt på hjulen. Typ en vältrimmad 3000 GT eller något sånt kul. =) Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Övenhuvudtaget någon som står och bränner gummi känns fruktansvärt, så länge det inte är uppvärmning av däcken för stripkörning. Gummit skall slitas genom aktiv körning inte för att skapa en dimma det finns det rökmaskiner till. |
|
|
Hejsan! det var många intressanta svar som ni hade att dela med er. Här kommer min syn på det hela. En bakhjulsdriven bil upplever jag själv som ärligare vid ex halka då man snabbare inser att det är halt och kan parera lätt. Med framhjulsdrift så kommer detta mer överraskande och en grov understyrning kan ibland vara lurig att hantera. hellre överstyrt än understyrt tycker jag. Sen tycker jag att själva vägkänslan vid sportig körning generellt är bättre med bakhjulsdrift. Det blir aldrig samma känsla med en framhjulsdriven bil rent tekniskt, då den samtidigt måste styra och accelerera från samma axel. Sidokraft och acceleration på samma axel fungerar dåligt. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
Måsen |
BMW påstår ju att fördelarna med bakhjulsdriften och viktfördelning som blir därav, är oslagbar i alla sammanhang. Åtminstone nu med alla hjälpmedel som för hjulspinn och sladd. Sammanfattning Fördelar bakhjulsdrift - Alla Fördelar framhjulsdrift - Inga Nu kanske jag är aningen partisk ;-) /Mattias /// Länk |
|
Finns alltid fördelar med både fram- och bakhjulsdrift, även där 4-hjulsdriften sannolikt är det bästa i alla lägen. Har erfarenhet av alla 3 i bl.a. Rally, där det är svårt att påstå att något skulle vara bättre. För att det ska gå fort (och någolunda säkert) måste man åtminstone ha "diffbroms" i dessa system både på vinter- och sommarväglag. Är fortfarande imponerad av BMW'ns vinteregenskaper med de "hjälpmedel" som är inbyggda. Men det är ju "roligare" att köra med en bil som sladdar runt om man har kontroll över det hela. Dessvärre är det få förare som behärskar alla system i alla väglag och alla situationer, till största del på grund av bristande erfarenhet. En god förare är inte den som klarar sig bra ur alla situationer han kommer i, utan den som ser till att han inte hamnar i dessa situationer. Toson |
|
|
Känner att jag måste lyfta denna intressanta tråd :-) Minns att jag för några år sedan läste en intervju med BMW's chef i Teknikens Värld. Han lovade då att det aldrig skulle komma att tillverkas en framhjulsdriven BMW. Vore kul om nån annan oxå läst denna artikel/intervju där han sa han följande (så vitt jag minns): "säkerhet för BMW är drivning på ena hjulparet och styrning på det andra". Mycket klokt sagt tycker jag. Att som motorpressen enkelt avfärda bakhjulsdriften (Trafikmagasinet & co) som trafikfarlig är en ren lögn och har inte med verkligheten att göra. Resultatet av denna "hjärntvätt" har ju blivit att folk i många fall överskattat framhjulsdriften med många olyckor som följd. Har själv nämligen råkat ut för detta då min första bil var en SAAB 900 (usch o burr!!). När man var "ny o grön" med körkort så minns jag att det var många som tyckte att det var så välda bra att man valt en så trafiksäker bil då den var framhjulsdriven. Men jag valde egentligen inte den...Jag fick den av morfar ;-) Frågar du mig nu i efterhand så tycker jag att det var en mycket nyckfull bil som inte överhuvudtaget varnade när det var på väg att gå på tok. Under ett år (så länge som jag stod ut med skiten) så åkte jag av vägen 3 ggr med den bilen...suck! Ägde därefter en 323i E21 (obs! med diffbroms) under 3 år, och den som känner den modellen vet ju hur mycket kritik den fått utstå under åren då den ansetts trafikfarlig. Hade aldrig några problem överhuvudtaget med den bilen och jag bor ju ändå i norrland med mycket vinterkörning. Vad kan då detta bero på? Enkelt. Den bilen varnar o god tid när det är på väg att gå överstyr och jag blev en försiktigare förare. Har sedan 323:an aldrig haft tankar på något annat i bilväg än bakhjulsdrift och BMW. Hellre lite överstyrning som man ändå har en chans att räta upp, än en understyrning som man i bästa fall kan få att bli en överstyrning med hjälp av handbromsen... Sen finns det ju även andra fördelar med bakhjulsdrift ex. bättre dragbilar, roligare köregenskaper, enklare att meka osv. Avslutningsvis så skulle jag bara vilja säga att man kan aldrig skylla på bilen. Åker bilen av vägen eller krockar så beror det till syvende o sist alltid på föraren, och detta oavsett fram- eller bakhjulsdrift. Men man kan ju alltid förbättra oddsen för att undvika olyckor, men framhjulsdrift är knappast lösningen på detta problemet. Länge leve bakhjulsdriften!!! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Ett litet tillägg bara... Har för övrigt aldrig åkt av vägen eller varit inblandad i nån olycka under dom 12 år jag kört BMW :-) BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
| Alfa romeo ska antagligen börja bygga bakhjulsdrivet igen, läste jag nån stans. | |
|
Bagarn: Tja, du ser...Förvånar mig egentligen inte. Tror oxå att bakhjulsdriften kommer att göra "comeback" i takt med att den tekniska utvecklingen går framåt. Går ju inte för pressen att fortsätta mata på med samma gamla dänga om att bakhjulsdrift är trafikfarligt nu när vi fått så sofistikerade hjälpsystem i bilarna. En överstyrning på en bakhjulsdriven bil kan man ju häva med hjälp av antisladd-teknik. Undra vilken teknik man ska använda på en framhjulsdriven bil för att häva en understyrning?? ;-) BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Även en framhjulsdriven bil kan vara överstyrd. Och tvärt om. ---- Projekt Ascona B: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.