AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.609

M5 Winkelhock?

Sida 1 av 2
Tjena!

Någon som vet något om den modellen tex. hur många som tillverkats osv.?
Har nämligen en sådan själv men skulle ju vara skoj att veta lite om den också!
Har sökt forumet och nätet utan framgång!

//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Ta kontakt med sniffer här på forumet, han har garanterat koll på det.
Intressant! Tyvärr är det inte känt hur många som är tillverkade, M GmbH vet inte (!) hur många de sålt.
Obekräftade uppgifter har varit mellan 50-300 st.
Det är samma sak med den sk Cecotton som såldes vid samma tidpunkt.
Jag kan skicka infomation från BMW om modellen på tyska om du vill, där står alla specifikationer samt ett par bilder.
Winkelhock Individual paketet kostade 8500 DM att köpa och kallas för M5 Sport-Paket i BMW:s fordonsdata.
Jag har i mitt svenska register en Winkelhock, tyvärr är den skrotad nu, men det var intressant att det fanns en till, du har inga bilder på den att skicka möjligen?
De kännetecknas av att de alltid är glanssvarta (Schwarz II) och med Sterlingsilber kontrastlack, Recaro SR säten osv....
Den är även lättad på bakre elhissar, solskyddsspeglar, mindre tank, inga dimljus.. vilket du säkert kände till redan.
Jag kan ordna komplett utrustningslista på bilen om du vill, där all fabriksutrustning, tillverkningsdatum, motornummer mm är med..

//Sniffer

Har du bild lr mer info på Cecotton? Jag har bara sett en bild och den är ju riktigt lyxig:)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Var inte cecotto en special modell av M3 E30 med EVOII motorn på 215 hästar?

/Jonas
Cecotto var (är?) en väldigt framgångsrik BMW förare, jag misstänker att han har fått ge sitt namn åt olika specialmodeller både vad gäller 3 serien och 5 serien och kansek ännu fler?

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra forum..
Hittade lite info om Cecotto/Winkelhock!

Länk

Visa användare
496
luften
e91 320dA Touring -11
Här finns en cecotto till salu....

Länk

///air, BMW Club Finland #2150
MSN: luften@hotmail.com

325:an -> Länk
Janne2, jag kan skicka en pdf fil, material från BMW 1991 om Cecotto och Winkelhock. Har ev. någon bild på Cecotto, ska kolla....det rullar en misstänkt Cecotto i mina hemtrakter faktiskt...ska bara försöka få tag på reg-nr så man kan kolla chassi nr med BMW:s fordonsdata..där framgår av utrustningskoderna om det är en riktig "Sondermodell".
Skulle någon se en misstänkt specialmodell så skicka gärna reg nr till mig (på e-post), är extra intressant att hålla koll på de sällsynta...

Beträffande Herr Cecotto så tror jag han numer tävlar i en Opel med V8 motor (Omega???), han var med på tysk TV och demonstrerade den för inte länge sedan...

Och ja han har fått ge namn åt både M3 E30 och M5 E34, dock helt olika "stuk" på de båda modellerna...

//Sniffer

Så att ingen blev lurad nu...

//Sniffer

Det lät interessant...! Vad menas? 95:an? Eller kanske är att 3,8 är 8500 dyrare än 3,6...?

Utveckla lite om du orkar!

MVH Mikael

Storebror Kilander
20 Jahre Motorsport är en specialmodell av M5 3,8 från 1992 för att fira M GmbH:s 20 års jubileum.
Den utrustades med samma stolar som Winkelhock och en hel del annat, alla lackerades i samma färg - Mugellorot, det finns en användare på här forumet som har en sådan bil faktiskt.
Det paketet kostade 8500 DM att köpa och det gjordes enligt uppgift 20 st bilar.
Jag har uppgifter på en sån bil där man kan se alla ändingar, bla speciellt uppsydd klädsel i mocka-liknande material med insydda M färger....fälgar med svartlackerade stjärnor... M ytterspeglar osv...har någon bilder på en sån bil vore jag mycket glad om ni kunde skicka, min info är mest på Winkelhock och Cecotto, dvs modellerna baserade på 3,6...inte så mycket på den här 3,8 versionen..

//Sniffer

Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Här finns lite allmän info, kring olika versioner av M5 e34.

Länk
Tackar! Trevlig information.

Storebror Kilander
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Mkt intressant, har visat sig här på kvällskvisten efter mkt efterforskningar att polaren har en Winkelhock-M5a. Enda som inte stämmer är att han har dimljus. Kan du kolla Sniffer om du får chassinr på den här bilen? Vore ju riktigt kul om d e en sån eftersom han är en riktig pedant. Bilen är hur fin som helst. Vi har varit brydd i flera år varför den va utrustad som den va. Fast det står att d e en 92a, men d beror väl som vanligt på import-hanteringen. Det är en 3.6a så det råder inget tvivel om det. Totalrenoverad motor som går klockrent. Hör gärna av dig Sniffer.

jimpa
Ursäkta dröjsmålet, har haft datahaveri. Det är inga problem att kolla upp, hör av er med info på bilen!
Kan nog vara av årsmodell 92 också då de är tillverkade sent 1991.

//Sniffer

AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Vet du Sniffer hur den ska se ut utan dimljus? Är det bara luckor för eller?

jimpa
Jag tror att det är luckor, ser så ut på bilder i alla fall, men det kan nog Newton svara på som har utan dimljus på sin bil, Newton?

Om den skulle vara beställd utan dimstrålkastare så framgår det av BMW:s fordonsdata vilken kan ordnas fram om jag får chassi alt. reg nr. Men troligen så är det någon som i efterhand monterat dimljus om jag får gissa.

//Sniffer

AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Vad har du för mailadress sniffer?

jimpa
Skicka till swem5reg@hotmail.com

//Sniffer

AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
sniffer, du har mail.

jimpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.