AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.934

BMW M3 -93 vs Ferrari Enzo -03

Sida 1 av 2
OK vi gör så här...

Ålder: 22år
Bor: Mitt i stan (Jönköping)
Körkört: 4år
Skador: Aldrig några
Vagnskada: 6000:-
Kör: 0-1000km
Står: I garaget (låst)

35746:- BMW M3 -93
38965:- Ferrari ENZO -03
= 3219:- extra per år eller 268:- extra per månad för Ferrarin!!!

Rätt skoj att se faktiskt eller vad tycker ni?

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömmer du inte en rätt viktig faktor i ägandekostnaden.......kapitalbindningen (inköpspriset)?

Men visst håller jag med om att det kan bli lite konstiga belopp på extrema sportbilar eftersom de statistiskt sett är inblandade i olyckor och stölder väldigt sällan.

Mvh
Kan tänka mig att M3:or från 1993 sammanlagt belastar försäkringsbolagen hårdare än bilar av märket Ferrari. De tidiga M3:orna har med all rätt bland de saftigaste premierna som finns.
pe
65
peach
X5 40d -11
540iA Touring - 1999/11
Försäkringsbolag är inte logiska, så enkelt är det..
jag har förhört mig om försäkringar på div motorcyklar.
Kollade upp en CB 750 från 82, 18 000 i försäkring, tror inte det nej, kollade även en Kawasaki ZX7R -96 knappt 8000 kr på den.. Jag har svårt att tro att en 21 år gammal cykel skulle vara så överrepresenterad i statistiken, det kan inte finnas många kvar i så fall, hade det däremot varit tvärtom hade jag inte blivit förvånad, skall tillägas att det är samma bolag och samma typ av försäkring det handlar om

--------
My hopes are not always realized, but I always hope.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det går inte att jämföra så.
För att överhuvudtaget kunna försäkra en Ferrari Enzo eller ens någon Ferrari över huvud taget så måste du ha ett, av försäkringsbolaget, godkänt garage. Det måste alltså vara rejält stöldskyddat.
Har en granne som är ägare till två Ferraris. En 328 GTS och en Modena F1. 328:an står i garage hos en Mercedeshandlare för han fick inte ha den i sitt eget garage. Modenan står i hans sons garage eftersom det är hans son som använder den. Troligtvis står även bilen på sonen. Dock fick försäkringsbolaget komma och rådge när de byggde det garaget och det blev inget vanligt garage. Det är rejält tilltaget med MYCKET betong och stål hit och dit.
Det är alltså inte en rättvis jämförelse då du får ha BMW:n stående på vilken gata som helst.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
peach det är faktiskt så sorgligt att det inte ens lönar sig att försäkra sin hoj i många fall, har du en något till åren så är försäkringskostanden i vissa fall lika dyr som inköpspriset..inte svårt att räkna ut hur man gör då..det blir till att köra oförsäkrat och hoppas på det bästa.
Det ända jag menade var att svin dyra bilar borde ha högre försäkring än så

BMW M3 -93 kostar ungefär 25,5% av inköps priset varje år enbart i försäkring!!!
Ferrari Enzo -03 kostar ungefär 0,005% av inköps priset varje år enbart i försäkring!!!
Jag tycker att folk som har råd att köpa en sådan inte skulle se det som ett problem att betala kanske 0,01% eller något…

Med vänlig hälsning Patrik

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
.... fast vänta lite, "folk som har råd att..." ??? det där var väl lite konstigt ändå? snarare att M3 -93 har sjukt hög försäkringspremie kanske? (eller "överrepresenterad i statistiken").

Det där resonemanget med att "har man råd att köpa en .... så har man minsann råd med att...." får mig att se rött. Själv har jag sträckt mig till fän bristningsgränsen för att kunna köpa min drömbil, och jag garvar väl inte läppen av mig åt försäkringspremien direkt (slog f ö nytt personligt rekord i räkningar denna månad)... :-/

mvh
Anders

BMWCS #4727
Hur kan det få dig att se rött?
Jag tycker att man ska dela utgifterna lite bättre bara...

MVH Patrik

Varför skulle man dela på utgifterna???
Varför ska man som Ferrari-ägare betala för att M3-ägarna åker av vägen stuk i kvarten!
Försäkringarna är ju baserade på statistik och inte hur stor blånbok ägaren av bilen har!!

/Per
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
alltså, premien baseras på statistik för biltypen, varpå man sedan betalar (och svär lite), det är väl helt OK. Men resonemanget "de som har mycket ska betala mycket" är ju helt vrickat. Om nu M3 -93 råkar vara dyr, fine, det har med statistiken att göra. Det har väl sedan inget som helst samband med hur mycket en helt annan bil ska kosta? att de sedan råkar ligga i samma nivå även fast en Enzo kostar bra mycket mer, jaha, kul för Ferrari-ägarna i så fall?

och att se rött: jag fick ofta om min förra z3 coupé kommentaren "jaha, har du inga lister, ojdå dörrbucklor, ja du har väl råd" eller "ja men du kör ju BMW, då har du väl råd". Det är ungefär samma som "har du råd med en Enzo har du fanimig råd att betala en grisig premie, bra mycket högre än en M3 skall den åtminstone vara". Ser du inte själv att det låter lite inskränkt? Nej, låt oss istället hoppas att premien för M3 -93 sänks, det vore väl bättre?! ;)

mvh
Anders

BMWCS #4727
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Kolla och jämför så här istället !

M3 -93

M3 -03

Då kommer du få se en jäkligt stor skillnad ! nya M3:an är ju bra någe billigare att äga...

/Mvh Göran
Wrath: klart den har ju vagnskade delen från BMW när den är ny.... där av en del av skillnaden..
Inte hur länge som helst eller hur.
Dom första M3:orna borde ju vara utan den nu eller?

MVH Patrik

Angående vagnskadedelen så väljer du vilken försäkring du
vill teckna, alltså ny bil så tecknar du bara halvförsäkring.
men du kan även få premien på en helförsäkring,
och i mitt fall ca 5000:- billigare/år med en -02:a än min
-94:a , men jag vet att det finns grunder för skyhöga premier
på T.ex e36 o e34:as M modeller.....:-(
Marcel
En BMW ligger långt efter en Ferrari vad det gäller Status och försäkringsfrågor, du får inte ens parkera din Ferrari var som helst på en öppen gata för att vissa punkter i försäkringen ska gälla.
"som helst på en öppen gata för att vissa punkter i försäkringen ska gälla"

Det får man visst göra. Dom kan aldrig kräva att du alltid ska stå i ett garage.

MVH Patrik

Marcel
Audi TT//

Det får du inte alls, en av mina bästa vänner kör Ferrari och han får inte parkera utanför ställen där det finns mycket folk, vid matbutiker exempelvis. Han kan parkera där, men om nån skulle råka öppna sin dörr på Ferrarin då skulle inte försäkringen gälla.
Din kompis kanske har någon specialförsäkring. Varför skulle man inte få parkera var man vill med en Ferrari för tex 700.000kr men man får parkera var man vill med en BMW för 700.000kr?

/T.P.
Länk
"Det får du inte alls, en av mina bästa vänner kör Ferrari och han får inte parkera utanför ställen där det finns mycket folk, vid matbutiker exempelvis. Han kan parkera där, men om nån skulle råka öppna sin dörr på Ferrarin då skulle inte försäkringen gälla."

Att försäkra en Ferrari är samma sak som att försäkra en lite dyrare bil. Dom kommer alltså hem till dig och kollar upp garaget mm mm... Blir du då godkänd och lovar att ha bilen i garaget när du är hemma så är dom nöjda.
Det är ända skillnaden på en M3:a och en Ferrari.

PS: Så är det bara! Testa att ringa LF eller IF så får du själv se.

MVH Patrik

Marcel
I vissa punkter skiljer sig en Ferrari gentemot en M3 vad gäller försäkring. Det är exempelvis mycket lättare och lackera en M3 än en Ferrari.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.