AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.149

Sportluft filter på en e28

Sida 1 av 2
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Nån som har det & kan säga om det blev nån skillnad? Om det är värt pengarna & vad för filter som är "bäst"

Ha de
/Peppe
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Bytte till ett K&N men märker man den skillnaden så är man känslig...väldans känslig. Men om man skaffar ett riktigt typ open-air så är det ju värt det tack vara ljudet :)
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jag köpte ett riktigt rejält sportluftfilter a´ modell BMC finns på Länk mitt är dubbelkonat 140x70 och vilket ljud ! helt makalöst mäktigt , fast det är ju tyst om man kör som folk , börjar vråla vid 3500 rpm ungefär för mig och min bil gick genast bättre , kan ju iof bero på att mitt originalfilter var tätt och sen var luftboxen trasig !

Men jag kan rekommendera det och sköter du det nogrannare än vad som rekommenderas så tror jag inte man får inte så mycket mer skit i motorn som alla säger !

Lycka till i kvalet och valet !

/Mvh Göran
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Nån av er som har bild på hur ni har instalerat ett filter? Ungefär var det är bäst att ha filtret & så?

Ha de
/Peppe
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jag har tagit ett 70mm rostfritt rör a 200mm långt som jag sprayat svart med värmebeständig färg sen ska det dit en avskärmningsplåt eller duk när det blir varmare ! Har alltså tagit bara bort original burken och där plastkröken sitter från luftmängdmätaren så har jag satt röret då...

hoppas du förstår...

/Mvh Göran
Har oxå ett maffigt bmc filter... ingen effektskillnad dock får du ett betydligt brutalre ljud.... plus att de ser snyggare ut...
Jag slängde bara av luftburken o slängde dit filtret avskärmade med lite plåt nemas problemas.... ska dock göra det lite fräschare när tid finns...
//Tobbe
84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
Tobbe........är det så smart gjort..luftfiltret kan då suga in skit från ljuddämpnings mattan som är under huven...den dammar ju som fan om den är torr.....har själv ett Lintec dubbelkonat filter och nog låter det härligt :)
Det ligger nått i de du säger.... Ska kolla lite närmare på detta några tips på var man ska placera det? Funderar på att dra det fram till den lila lampen i fronten o plocka bort den o sätta en tratt rätt in??

Bakhjulskrafs ROCKAR!!
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Varit inne & kollat på olika luft filter men vet inte riktigt vilket man ska ha..Finns så väldans många att välja medans =(..
Köp BMC f1 power... Lika bra att köpa ett enormt om man nu ska ha d! Bmc står för kvalitet precis som BMW

Bakhjulskrafs ROCKAR!!
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
det är ett sånt jag har dvs ett BMC F1 Power 140x70 tror jag måtten är väldigt stort... och mitt filter ligger nästan jämt mot helljuset men jag ska sätta tratt med nån fin fin duk som ska fånga upp ännu mer partiklar

/Mvh Göran
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Fint..Vad kostar det i runda slängar? plus rör till anslutningen..
84
179
84Anty
BMW 325 Coupe -94

BMW 520I -83
Hur har ni fixat röranslutningen till filtret?? maila om ni har en bra lösning
Tro d kostar cirkus 800:-... kolla på sidan. Göran: de va precis så jag tänkt göra med.... de blir kaxigt!"!

Bakhjulskrafs ROCKAR!!
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
röret har jag ingen aning då bror är svetsare så han tog från jobbet... röret mitt är 200mm långt och 70mm brett ska ev. byta till ett längre rör cirkus 250mm men det tar som i tändspolekabeln man skulle haft en längre sådan...

/Mvh Göran
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Köpt ett filter nu..(Äntligen)
Har stött på ett problem..Det är en liten slang som går till den orginal luft burken..Hur ska ska man göra med den?...Det låter ju massa om den där slangen =D

Tips kanske till & med en bild på bygge?

Mvh Peter
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ja du har väl originalgrenrör , det är en sk. pulsairventil som är till för att rena avgaserna , sliter du bort hela burken som jag gjorde så är det ju bara plugga igen och slita bort extra slangen , men jag har ju extraktorgrenrör på min då finns det inge hål i grenröret så dom hade tagit bort den och tejpat igen hålet på luftburken... vad är det för filter ?

/Mvh Göran
li
119
lindstrom
Bmw 528
Alpinvit
Fin =)
Så det är bara att ta bort det röret då!...Ingen sämre gång eller nåt ??
Ett stort kn filter..Fick det av en snubbe..Kostar 960 kr nytt...Alldrig använt..HIPp Hipp Hurra =)
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Får man häftigare ljud med enbart ett sportluftfilter av ersättningstyp?!
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
mjao inte så märkbart om det är ett platt filter som du stoppar i lådan men tar du bort och tar ett järnrör som jag gjort så då blir en jäkla resonans i röret , vrålar bara från motorn vid 3500-->

/Mvh Göran
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hehe tack för svaret! =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.