AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.029

Skruvad-mätare

Sida 1 av 2
Var i veckan och tittade på en bil på Europavagnen, i Danderyd. De hade en blå 328 sedan till salu. Bilen var en 96 och enligt annonsen hade den gått 7000 mil.
Tobagoblå med individual inredning, M3 speglar och optik mm.
Pratade med försäljaren om bilen och han berättade att bilen var köp av honom i tyskland. Privat av en läkare som i sin tur köpt bilen av en kollega.
Jag frågade om miltalet och försäljaren sade att, har den gått längre är jag också lurad. Men han menade att han köpte många bilar i Tyskland och hittils inte blivit lurad.
När jag frågade om service-boken så svarade han att hans kollega hade serviceboken på annat ställe och ville jag se kunde jag ringa senare.
Jag startade bilen och såg att bilen hade 7500 mil på mätaren okey det såg väl bra ut, bilen var snygg och fin. Så jag öppnade huven och tittade lite och döm av min förvåning då det fanns en liten lapp vid pluspolen. Där det stod att olja plus filter var bytt i Tyskland i Maj-01 och då hade bilen gått 13000 mil.
Försäljaren blev lite konstig men han hade inte så mycket att säga mer.
Priset för bilen var 149 000:-

Så när ni kollar en Tobagoblåbil på Europavagnen kolla mätarställningen noga.
Hoppas ingen blir lurad.
/Jorge
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Den är såld!
Hoppas att köparen upptäckte att miltalet inte stämde och fick ett pris därefter.....

Simon
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Gissar att säljaren ryckte bort lappen i motorrummet direkt när du lämnat butiken.

Ännu ett bevis på att 99% av alla importer har skruvade mätare.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Player !

Rötägg finns i alla branscher, men att dra alla över en kam och säga att 99% är skruvat.......
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag drog inte alla över samma kam! 1% är ärliga.
Detta gäller endast importfirmor, ej privatimport.
Bilarna skruvas i Sverige.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Player:

Med andra ord så säger du att 99 % är importerade av firmor och 1 % av privat.

Lär nog inte stämma.

Men jag håller med dig om att bilarna oftast skruvas i Sverige eller när de är på väg till Sverige.

/Edvard
BMW CS # 4503
32
255
328 Coupé
328i Coupé -97
Nej Bumper!

Han menar att 1% av importbilar importerade av importfirmor är ärliga. Inte 1% av alla importbilar;)
Kommer du ihåg regnummret på bilen?
I så fall kan man ju ringa nuvarande ägare och fråga om milen på bilen.
Tyvärr inte.
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Han kan ha stält bilen hos någon annan säljare. Dom håller i hopp dom jävlarna. Jag har hört av en polare att dom skruvar en del bilar där. Men dom ska ha några bra bilar också.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag blir så häpen över såna här fall där säljaren slarvar. Att dom inte kollar bilen noga innan dom ställer ut den för försäljning. Hörde om ett liknande fall på Cartrade i Täby, det var en M5'a som hade gått ca 12.000 mil men på lappen i motorrummet stod det att något var bytt vid 19.000 mil för två år sedan. Amatörer!

Mr C
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Hehe...
Det vanligaste säljargumentet är just köpt utav en läkare eller köpt av en advokat ,,hahaha.
Ibland tror de som säljer bilar att alla e helt jävla blåsta.
På en sådan bil ger man BMW firman chassi nr o sen ser man när de 3 senaste bes är gjorda i tyskland.
Hoppas biljävlen skär är någon är ute o provkör den.

A.T
Hell@
I Sundsvallstrakten är de flesta begagnade bilar tidigare ägda av en präst på Alnön ;-)
Hästhandlarfasoner :-(
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Å jävlar vad trött jag är på alla skojjare som tycks husera i varannan bilhall! Tycker nästan att de borde ändra lagen så att den säger att den handlare som säljer bilar genom firma är själva ytterst ansvariga för miltalen, oavsett vem som skruvat mätaren.
är de inte så på nyare bmw(alla nyare bilar kanske) att man kan kolla i databoxen va de exakta miltalet är eftersom databoxen registrerar milen å kan inte skruvas...??
wolv:

Håller med helt och hållet, säljaren bör vara helt ansvarig för mätarställningen. Är det någon som vet vad straffet för mätarfiffel är, är det några som åker dit för det?

Läste för ett tag sen en tråd om en kille som köpt en A8 och blivit helblåst, dessutom blev han hotad av säljaren när han klagade... Man kan bara hoppas att den säljaren åkt dit ordentligt!

Efter att ha läst alla trådar om oseriösa handlare skulle jag aldrig våga köpe bil av en importfirma, tragiskt men sant.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Europavagnen lämnar väl garanti på miltalen?

Snacka om att kasta sten i glashus i så fall.

Jag får mer och mer vatten på min kvarn.....

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Kalle: din kvarn får passa sig så den inte drunknar :)

LazerEye: sanning med modifikation, läs och begrunda:
Länk

Bmw har stjärnan under huven.
Kan man kolla BMW's servicedator (DIS) på alla BMW firmor eller?

/Jimmy
Länk
Länk
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Är det inte Europavagnen, Danderyd som får annonsera på BMWBörsen ibland? Borde inte BMWPOWER ta avstånd från såna skojare i såna fall? Annars kan ni väl lika gärna låta "mätarservice-grabben" annonsera här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.