|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Här kommer veckans diskussion. Importbilar vs värdeminskning! Om en bilhandlare tar hem en importbil och säljer den för typ 190000kr så tycker man de är ok. För den svensksålda bilen som är likadan kostar ju 230000kr. Men om man sen själv som privatperson skall sälja bilen som är import och som man betalt 190000kr för så säger oftast köparen "den är import" den ger jag inte mer än 130000kr för..? Bilen har då fallit nästan halva priset på bara några veckor typ.. Är import så kass att köpa pga värdet är lika med noll för framtiden... Visst tjänade man 40000kr första gången man inhandlade sin importbil men i slutändan är man en riktigt stor förlorare. Vill bara att importbilar skall få behålla ett rimligt andrahandsvärde. | |
| Det är ju löjligt, tysksålda bilar är i de flesta fallen bättre skötta än de svensksålda, om inte annat har de klarat sig bättre från salt. | |
|
Jag har köpt mer än 50 bilar i tyskland, 99% av dem har varit bättre skick än motsvarande bil svensksåld .så förstår jag inte varför ska det vara sämre andrahandsvärde på import bilar. PS: om vissa slutade importera skrot bilar så skulle kanske import bilar få andra ryckte. |
|
|
Det är många som är mycket osäkra på importbilar. Säger man att det är en import bil som man kör så kan dom inte riktigt förstå det. Håller med er att importbilarna är oftast i finare skick |
|
|
Jag tror att många är skeptiska till importbilar för det är många som har skruvade mätare. Sen att bilen är i superskick och går kanon bryr de sig inte om. Så fort de märker att mätaren inte stämmer så tappar de allt förtroende för bilen. Så har jag uppfattat det i all fall. Jag tror att importbilar antingen är helt slutkörda lik, eller bilar i absolut toppskick. För de tyska r som tycker om sina biler, de sköter verkligen sina bilar. Min är importerad, men jag tycker att den går kanon bra. Mvh |
|
|
Det sjuka egentligen är , varför skall en importbil kosta mer att försäkra!!!!! Jag menar.....jag bor i Norrköping. Jag har haft ett antal bilar hitills. Hur stor risk är jag för ett försäkringsbolag ( angående stöld eller krock ) borde vara samma oavsett om bilen är s-såld eller import. Sjukt alltså!!!!!!! |
|
Bavaria |
Försäkringsbolagen vill gynna den inhemska bilmarknaden och motverka att pengarna vid bilköp ska hamna i utlandet. Pengar går ju runt i omlopp och försvinner inte bort utomlands utan stannar här i sverige och långsökt påverkar det väl försäkringsbolagen. Finns säkert många andra skäl...men det e ett kanske. |
|
Angående försäkringskommentaren ovan. Är det så att det verkligen är dyrare att försäkra en importbil (förutom i början då maskinskada ingår i svensksåld). Har de bara inte krav på omkodning + eventuellt märkning av rutor och kanske hjulbultar? Skulle gärna vilja höra på exempel där en -97:a import/sv. såld och se hur det blir? |
|
|
Det är ingen skillnad längre på premierna. Jag hade min 523 försäkrad hos Folksam. Det ända dom begärde var att alla nycklar skulle finnas till bilen. Min 328ci som jag har nu har jag hos IF och dom kräver ingenting av mig och samma premie som svensksåld. Sen när det gäller värdet så kan jag bara hålla med föregående talare att det är helt sjukt att värdet rasar som attan bara för det är import. Importbilarna är oftast i mkt bättre skick. Själv var runt hos olika BMW firmor i Väster Götaland och kollade på 328ci för jag ville ha en sån. Hutlöst höga priser samt att dom såg anskrämliga ut....repiga,buckliga, Allmänt skabbiga. Beslutade att importera en då jag gjort det förr...och hittade ett utsökt exemplar i Berlin till kanonpris. Jag kan bara säga......hissa flaggan för oss som kör importerat!! OO=00=OO |
|
|
Försäkringarna är ofta dyrare på importbilar. Detta beror helt enkelt på att importbilar är inblandade i fler skador, inget konstigt med det. Ursprungsfrågan var varför en bil som X har betalat 190´för bara är värd ca 130´ på privatmarknaden. Det kan vara så att X har betalt ett överpris till en importfirma (inget ovanligt kolla bara på bytbil.com). Att tyska bilar generellt skulle vara i bättre skick en svenska stämmer inte. Det sägs ofta av ägare till importbilar (jag har själv importbil). Man saltar i Tyskland också. Svensk grundutrustning är ofta högre än tysk (jämför hur många svenska respektiva tyska E46:or och E39:or som har tex multiratt). En tysk bil är varken bättre eller sämre än en svensk. Men den är billigare. Och det är inte så konstigt, det är ju anledningen till att den blev importerad från första början (nu kommer någon säkert att säga att de importerar "pga det stora urvalet i Tyskland" men 99,99% importerar för att det är billigare i Tyskland). En annan anledning till att folk vill ha svensksålda bilar är tex garantier, andrahandsvärde, lättare att kolla bilen historia, lättare att byta in, bättre bemötande hos verkstaden (lättare att få goodwill reperationer) osv. /T.P. Länk |
|
Scheckheft |
Hej, angående försäkringspremier. I tidningen Motor (utgiven av Motormännens riksförbund) finns en liten sammanställning av bolagens premier. Alla bolag utom TH och if hade hade samma premier för import och svenskregistrerad. Däremot hade alla bolag särskilda villkor i forma av antingen omkodade nycklar, startspärr, graverade rutor. I vissa fall skulle bilen visas upp för bolaget. Angående priser: importbilar möts fortfarande av viss skepsis hos allmänheten = lägre priser. Sedan är det upp till säljaren att sälja bilen för 130 tkr. ... . Sedan håller jag inte riktigt med TP angående bilarnas skick. Jagtycker att bilarna i Tyskland generellt sköts bättre än i Sverige. Lättare att hitta ett välskött ex i Tyskland än i Sverige. Detta pga större utbud. Sedan är det väl en myt att BMW bilar fortfarande är så mycket billigare i Tyskland. Prisskilllnaderna har verkligen jämnats ut de senaste åren. /Scheckheft |
|
T.P.: Det som påverkar din premie är var du bor (stöld, skadegörelse) och vilken modell du kör samt din ålder hur länge du haft körkort (trafik). Har aldrig hört att de skiljer på import och svensksåld, kan inte vara rätt. |
|
|
Det skiljer även mellan import och svensksåld. Inte på alla bolag numera dock. Kolla lite i försäkringsforumet så hittar du säkert en hel del trådar om detta. Med tanka på att importbilar är utsatta för mer skador än svensksålda så är det inte så konstigt att det skiljer. Det är rätt att priserna har jämnats ut mellan Sverige och Tyskland detta har också lett till att importen har minskat. Angående skicket på bilarna så får vi nog acceptera att vi har olika åsikter. Jag har sett mycket skit både i Tyskland och i Sverige. /T.P. Länk |
|
|
Vad är detta om att Importbilar skulle vara mer inblandade i skador än Svenska bilar..... Det beror väll på den som kör eller??!!. Och jag tror inte kleptomaner och annat löst folk går runt och kollar om det är Import eller inte innan dom bestämmer sig för att göra inbrott eller skadegörelse. Nä ta och tänk efter lite nu är ni snälla innan ni skriver sånt i forsättningen. Jag har iallafall samma premie på min importbil som om den vore Svensk och inga krav på rutmärkning eller omkodade nyklar. Har man alla nyckal så krävs det ingen omkodning om den är köpt av seriös importfirma dock kan jag inte svara för privatimporten. OO=00=OO |
|
|
Danne523: Jag har inga problem med mina tankekunskaper. Det är ett faktum att importbilar är inblandade i fler skador än svensksålda bilar. Varför tror du att bolagen har krav på omkodning av nycklar och märkta rutor samt att man ska visa upp bilen. Jag träffar skadereglare från olika bolag i stort sett varje vecka så jag vet vad jag pratar om. Var också på möte hos ett av våra största bolag för några månader sedan. Ring någon ansvarig person hos något försäkringsbolag och fråga hur deras statistik ser ut. Varför tror du att man inte får fram någon premie på försäkringsbolagenshemsidor om man anger ett regnummer på en importbil? Tänk efter själv innan du skriver något sånt i fortsättningen!!! Kan tillägga att de senaste 10 bilar jag har haft har alla varit importerade. /T.P. Länk |
|
| T.P och varför skulle importbilar vara inblandade i fler skador än svensksålda då? är det kanske för att de är så klent utrustade..kanske har de inga bromsar ens eller??? eller andra detaler saknas? allvarligt det är orimligt att de skulle krockas mer i trafiken, däremot är helt klart en större % av importbilar krockade någongång gentemot svensksålda men det betyder inte att dessa krockar måste ha sket i Sverige utan innan de kom till Sverige.....och det vet ju de svenska bolagen om och drar heller ingen nackdel av det om inte bilarna är så brisfälligt lagade innan de kom hit att de är trafikfarliga men det låter enbart löligt, så hur är det? | |
| Menade att de svenska försäkringsbolagen har inte behövt betala ut ersättning för skador som skett i annat land om bilarna ej varit intagna i Sverige och kan således inte ha någon statestik över det. | |
|
Att importbilarna är inblandade i fler skador (i Sverige så klart) är ett faktum Vad det beror på vet jag inte men det behöver inte bero på att bilarna är sämre, kan även hänga på tex förarna. Med skador menar jag inte bara trafikolyckor utan även tex stölder. Jag citerar mig själv "Det är ett faktum att importbilar är inblandade i fler skador än svensksålda bilar. Varför tror du att bolagen har krav på omkodning av nycklar och märkta rutor samt att man ska visa upp bilen. Jag träffar skadereglare från olika bolag i stort sett varje vecka så jag vet vad jag pratar om. Var också på möte hos ett av våra största bolag för några månader sedan. Ring någon ansvarig person hos något försäkringsbolag och fråga hur deras statistik ser ut. Varför tror du att man inte får fram någon premie på försäkringsbolagenshemsidor om man anger ett regnummer på en importbil?" Dessutom så kräver en del bolag att man har försäkring hos dem sedan tidigare för att överhuvudtaget försäkra en importbil. Återigen, jag kör själv importerad bil och har gjort det i sju år nu. Har således inget emot importerade bilar men faktum är att de kostar försäkringsbolagen mer än motsvarande svensksålda bilar. /T.P. Länk |
|
|
En annan teori varför det skiljer i premie är just att det importeras en hel del "skrot bilar", eller bilar med fiffalde mätare, krockade et.c. Köparen sedan kanske upptäckte sitt misstag försent och börjar fundera på att få tillbaka något för sin bil. Sälja importbil som sagt ovan kan bli förlustaffär, så det är lätt att tänka att man försöker använda sin försäkring.... Bara en teori... men faktum kvarstår, som T.P säger så skiljer skadefrekvensen mellan svenska och import... ------------------ Always Diesel |
|
| T.P jag kan säga att 535an hemma är import och står försäkrad hos folksam, de krävde absolut ingenting extra i åtgärdsväg för att försäkra den och inte heller blev premien högre än en svensksåld. Att importbilar skulle stälas mera är bara för löjligt, ok det kanske är så..men varför...eftersom de i allmänhet har mindre utrustning än svensksålda borde de inte vara hetare direkt och skulle jag "sno" en bil har man ju inte någon större anledning att inrikta sig på importbilar....de betingar ju ett lägre begagnatpris på marknaden dessutom (inte för att någon tjuv kanske är så dum att han försöker sälja den). Jag har svårt att tänka mig att man väljer att resonera..hm kolla en importbil den snor vi va..för de är ju så enkla att stjäla....precis som om det varken finns dörrlås och att de går att starta med hjälp ut av en glasspinne för att rattlåset är så dåligt...nej jag kan bara inte köpa detta, väldigt irriterande faktum, jag tror helt enkelt attdet handla om prisdiskriminering.....jaha ni har importerat er bil då måste ni genast straffas för att ni kom undan billigare och fick en finare bil..jag tror vi höjer er försäkring med 40% samt att ni måste inskaffa 18 olika säkerhetsdetaljer varav 4 olika larm för att alla vill ju stjäla en importvagn. | |
|
Jag håller med FRIFART helt o hålet och Det är de som importerar skrot som förstör marknaden . PS: det är inget fel på import bilar kanske på de som importerar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.