AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.286

Höjt bensinpris?

Sida 1 av 2
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Detta har inte så mycket att göra med BMW med det berör oss alla iaf! Det är troligen bara några timmar till USA anfaller Irak och vi kanske har "World War III" inom räckhåll om de börjar använda kärnvapen..

Även om det bara blir ett kort krig så tror flera "experter" att bensinpriset kommer skjuta i höjden. Vissa har nämt summor så som 30kr/litern!!! Men, som sagt. Blir det ett "stort" krig så finns det ju mycket värre saker att tänka på en priset på soppan.. (Inte för att jag tycker det är mindre hemskt med ett kort och snabbt krig. Krig är krig och då dör människor vilket alltid hemskt.)

Vad skulle ni göra om det kostade typ 20-30kr/liter? Skulle ni ställa bilen helt eller? Min "smärtgräns" går nog vi typ 15kr/liter, då slutar jag köra/åka bil, om det inte är absolut nödvändigt dvs.

apocalypsorödmetallic...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag hade nog satt Chevrolet-emblem bak på bilen och låtsas som att bilen drog 3 gånger så mycket soppa istället för att det var bensinpriset.
Illusionens kraft...

Ärligt talat så tror jag inte det kommer att gå upp jättemycket direkt, men ställa bilen är klart uteslutet.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Svärd
Union med Norge igen så löser sig allt...

GOTLAND har allt, förutom SALT!! Billiga BMW-reservdelar har vi också...
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hehe, inbilla sig att bilen drar mer bensin istället för att kolla vad soppan kostar är ingen dum idé! Kan nog funka.

Om Saddam börjar sätta eld på sina oljekällor så kommer nog priset stiga, frågan är bara med hur mycket. Sen om de andra länderna i regionen blir inblandade så kan nog priset skena hej vilt...

apocalypsorödmetallic...
-RW-
jag tror nog OPEC Medlemar, går hand i hand och höjer priset ännu mera. Dessa vet att vi behöver oljan, så nu har de bästa chansen. OPEC består av...Saudi Arabien, Iran, Irak, Förenade arab emiraten, Qatar, Nigeria, Venezuela, Algeriet, Kuwait, Libyen och Gabon.

Ett fat olja kostade så sent som för en vecka sedan 35 dollar. Det är den högsta oljeprisnivån sedan november 1990, alldeles innan Kuwait-kriget. Samtidigt vet alla att produktionskostnaden för ett fat olja i Saudiarabien - som har merparten av världens oljereserver - ligger på ca 2 dollar per fat.

OPEC är samtidigt väl medvetna om att det finns en kritisk prisnivå bortom vilken följden kan bli en global lågkonjunktur, vilket inte ligger i deras intresse. Därav OPECs beslut i veckan att öka produktionen i syfte att mildra prishöjningarna och samtidigt kritisera i-ländernas regeringar för alltför höga skatter på bensin och diesel.

det finns en kritisk prisnivå bortom vilken ytterligare prishöjningar blir destruktiva för alla parter, så är nyckelfrågan vem som tillgodgör sig det mycket stora utrymmet mellan de låga produktionskostnaderna för olja och det höga världsmarknadspriset. om de stora importörerna, d.v.s. i-länderna, pressar upp priserna mot denna kritiska nivå, genom att införa kraftigt ökade skatter på bensin, diesel, eldningsolja och jetbränsle, så minskar utrymmet för OPEC att höja priserna i producentledet.

Dessa skattehöjningar på oljeprodukter bör kombineras med motsvarande sänkningar av skatt på inkomst och företagsbeskattning (jfr. den svenska debatten om skatteväxling). Resultatet blir då att en större andel av skillnaden mellan det låga produktionspriet på olja och det höga världsmarknadspriset hamnar i importländernas nationella skattekistor i stället för hos OPEC.

Om en sådan skatteväxling inte genomförs (och skatterna på bensin etc. kanske till och med sänks i linje med det utbredda folkliga missnöjet), så kommer resultatet enbart att bli fortsatt höga oljepriser (eftersom utrymmet för höjning av världsmarknadspriset ökar), fast utan skattesänkning på inkomster och företagande, och med den skillnaden att en större andel av inkomsterna från oljeprodukter hamnar i OPEC-ländernas skattkammare.

Visa användare
199
Gus
528iM -98
Så summa sumarum av detta mycket utförliga inlägg är att du tror att OPEC-länderna kommer höja bensinpriset om vi i västvärlden sänker skatten på oljeprodukter? Och i och med det få en större del av kakan istället för våra stater.

Och om OPECländerna höjer priset så mycket att det blir en global lågkonjuktur så kommer de ju inte få lika mycket pengar eftersom vi inte har råd att köp bensin tex.

Jag tolkar detta som att du tror att bensinpriset kommer ligga på ungefär samma nivå som den gör nu. Stämmer det?

Men då enligt ditt resonemang så kan vi inte påverka priset på våran bensin med att tex höja eller sänka skatten utan priset kommer ändå vara undefär detsamma pga OPEC hela tiden "optimerar" (läs suger ut så mkt som möjligt av oss) sitt världsmarknadspris hela tiden så att bensinen ska kosta ca 10 SEK.

Kan mycket väl vara så, då det finns logik i ditt desonemang.

Frågan är ju bara vad som händer vid ett krig. Då sätts ju dessa "lagar" och förutsättningar ur spel och OPEC borde inte kunna styra priset så mycket.

apocalypsorödmetallic...
bo
282
bobbby
320i -91
Oljepriset är beroende av dollarkursen, en svag dollarkurs är bra för oss i sverige.
Men bensinbolgen höjer direkt där oljepriser eller dollarkursen går upp men när något av detta går ner så tar det en vecka innan en sänkning görs bara för att tjäna så mycket pengar så möjligt.

Ni har ju glömt en sak och det är att Opec tro på ett kortvarit krig och att reserverna skulle räcka ett tag så oljepriset skönk därför ganska kraftigt i måndags.

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Tror (hoppas!) att 30kr/litern är journalisternas sätt att få oss bilister att läsa artikeln. Är inte första gången som jag i krigstider sett den prisnivån i media.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Nu igår hade dom sänkt bensinpriset, så detta blir jag inte klok på. Jag läste något i Aftonbladet härom dagen att ett krig kunde komma att sänka bensinpriset rejält, det låter skumt med det hade inte varit fel!

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
bo
282
bobbby
320i -91
Dom sa imorse att oljepriset fortsatte att gå ner o de är ju bara bra.
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Här hemma sänkte dom soppapriset med 40 öre inatt... =)

//Cosmos
"Borrows My Wallet"
E28 Registret #160
bo
282
bobbby
320i -91
40 öre??
Då får jag hoppas att dom har gjort de här också
Som en vis man sa
"spelar ingen roll vad bensinen kostar,jag tankar ändå bara för en hundring"
Får väl skära ner på nyttoresorna med bilen så bensinpengarna räcker till nöjeskörningen.

Henrik
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Bensinpriset går ner, börserna går upp....
Helt mot vad jag trodde skulle hända, men jag trror att världen reagerar positivt på att något till slut hände!

Låt oss hoppas på ett snabbt slut på kriget, bort med Sadam.
Sen kanske världsekonomin fortsätter uppåt!
/K
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
i ystad kostade 95 oktan 8,50 på jet men efter bushs tal ökade det till 9.45 men jag kommer inte hem fråns på fredag så då får se vad det står på !!! tur man kör snål cittra 0,6 milen !!!

(det har varit bensin krig i ystad senaste månaden låg bensin priset på 7,66 !!!)

Mvh/ Daniel

Länk
(såld)
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Det finns inget som sparkar igång en ekonomi så bra som ett krig. Sorgligt men sant.......

"Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan"
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Nån som vet om "priskriget" i Sala fortf pågår!?...jag tror bensinpriset har där varit upp till 2kr/L (!) billigare än normalt...
ystad-bo som man är så hoppar man i höjd av glädje över bensinpriset på JET......hoppas att de kan kriga lite till.....bara att köra hit o bunkra..... 7,66 per liter!!!!!

V8 rockar fett!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Irak har 3% av världens oljetillgångar. Så rimligtvis borde väl priset stiga 3% eller nåt. Iraks oljetillgångar är värda 24000 miljarder kronor!

Läste det i SvD i veckorna som gått...

bara 3%!? trodde att irak och saud Arabien va dom största oljeländerna i världen med ca 10%...man lär sig nå nytt varje dag..:)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Vet ej nån siffra på Saudiarabien...men dom har säkert 20% av världens olja. Förmodligen mer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.