AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.665

Ett litet tips mot tickningar

Sida 2 av 3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag bytte från En mineral olja till en delsyntet och då tickade den mer...

===
Min E30:
Länk
det brukar ta ett tag innan motorn vänjer in sig med den nya oljan

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
magkai
Hej!
Är detta att rekommendera även för 540iA - V8 modellen?
Vad är det man behöver att tänka på/vara noga med i så fall?
Vilka produkter är nödvändiga att skaffa för att få ett lyckat resultat.
Bästa hälsningar,
Magnus
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Om man tittar på OMEGAS deklarationsblad innehåller OMEGA 909
paraffinolja som basolja 60-100%.
Tillsatser 1-30%.
Inga varningar om (för) tillsatser, så den innehåller säkert endast paraffinolja.

MVH Kalopps
kör med omega 907 i 5-10 miuter (invändig motortvätt), tappa sedan ur oljan och byt filtret. häll på ny olja och avsluta med att hälla i omega 909 (oljeförstärkare) med motorn på tomgång (VIKTIGT)

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
kan inte bara köra 909 oljeförstärare direkt ? för min motor är typ fräsch , under ventilkåpan var det kliniskt rent ! men den drar olja , kollade renoverings papprerna dom har bytt allt utom ventiltätningar bah !

kolvar , kolvringar , ventiler , ventilstyrningar , ventilfjädrar och slipat in och så ! men varför bytte dom inte tätningarna !!! dom kostar typ 8 spänn styck ,helt sanslöst

/Mvh Göran
la
248
lappen
m536i 85
bara så ni vet hel eller delsyntetisk olja sliter ner kam och vippor på äldre bmw använd mineralolja istället

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lappen, vad grundar du ditt påstående på?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Wrath: klart att du kan köra endast med 909, varför skulle inte det gå!?

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är mycket intresserad av vad lappen grundar sitt utalande på.
Har alltid kört helsyntet i mina bilar. Inte en repa på varken kam eller vippor. Kan inte säga att jag ligger och gubbkör bilen heller.

/Jesper
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Lassemann: och alla ni andra som testat detta: går era motorer fortfarande tick fritt och hjälpte det....
do
24
downthehighway
520iA Touring -93
Är det normalt med lite ventil-tick vid kallstart....eller en varningsklocka??
Kör med Mobile 1, 5-50.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ormen:

Mekonomen
320-325
funkar det bra på m20b25 oxå dom där tillsatserna för min har alltid tickat även direkt efter jag bytte ny kam o vippor. men jag tyckte att den va lite tystare när jag körde på VALVOLINE helsynt men sen så gick jag över till CASTROL magnetic helsynt då ticka den lite mer faktiskt så jag funderar på att byta har nån något förslag ?

vad får man tag på mobile 1 oljan som vissa kör på här i forumet ? är den bättre lämpad för m20b25 ?
320-325
undrar vad han den där lappen: menar
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det han menar är nog den ganmla skrönan att om man håller i en syntet olja i en gammal motor så löses alla gamla avlagringar upp och sätter sig i oljeröret ovanför kammen...

Dock tror jag inte ett dugg på det där... Och har man så mycket avlagringar så har man nog f*n inte bytt olja på minst 15000mil :)
do
24
downthehighway
520iA Touring -93
deejaywasp: Du har så rätt! det där med att avlagringar ska lösas upp av nyare typ av olja är en MYT!!
Någon som har en seriös dokumentation som visar något annat, Show it!!!
nida3
Alla bra oljor löser upp avlagringar, mer eller mindre...
Så om du har mycket skit i motorn, gör en motortvätt innan du häller i din dyra fina nya olja ;)

/Niklas
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Ang att avhjälpa tickningar i motorn. Detta kan jag tänka mig funkar på en bil med hydraliska lyftare men på en med mekaniska vipparmar lär det inte göra några underverk.

320-325
Jasså vad synd ...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.