AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.656

Ett litet tips mot tickningar

Sida 1 av 3
La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Har haft ganska kraftiga tickaningar i bilen. Öppnade ventilkåpan igår och såg fullt med grova avlagringar.
Köpte omegas oljetillsats för invändig motortvätt. Körden den två gånger samt bytte olja + filter. Nu spinner den som en katt igen. Värt att prova!

Mvh Lassemann
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
omegas produkter är otroligt bra så jag håller med till fullo

Joakim Eriksson
kurremurre
var köper man detta o hur gör man o funkar det?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här är sidan med Omegaprodukter Länk
La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Jag handlade på Swecar. Hällde i flaskan i oljan, lät gå på tomgång ca 10-15 min. bytte sedan olja + filter. Funkar kanon!

MVH Lassemann
Ngn som vet var man kan köpa den i Göteborg?
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag har sett att Mekonomen-butikerna har Omegas produkter...*tips*
Mi
10
Mickelin
525i Touring -95
Vad kostar mirakelmedlet???
La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Jag betalade 131:- för en flaska. Den ska räcka till ca 4-5 liter olja. Så igentligen ska man väl använda två. Jag använde en åt gången och gjorde hela proceduren två gånger.

Mvh Lassemann
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Hur är det där medlet igentligen... Vågar man hälla i det i mina gamla trotjänare 535:an -86:a eller är det risk att en massa avlagringar faller ner i cylindrarna och skiten skär ihop som kan hända om man häller i en väldigt tunn helsyntetisk olja har jag hört... kör på en tjock halvsyntetisk nu typ W10 40 Peformence Castrol , den slammrar lite på ventilerna , tänkte om man häller i det där medlet kör i 10 minuter , tappar ur den fyller på ny olja med kanske lite högre värden typ W10 50 sen så gör man en ventiljustering ?! vad tror ni ? för W10 <-- tjocklek på oljan vi kyla och 50 <--- tjocklek vid vämre eller!? för det är väl lite bättre om den är halvtjock vid hög värme för att stilla ventilslammer , eller om man gör hela proceduren med Omega tillsatsen och kör på helsyntetisk sen !? vad tror ni ?

/Mvh Göran
Det borde gå lika bra att hälla i en skvätt (max 0,5 l) diesel direkt i oljan, köra den ett par minuter och sedan byta olja + filter.
Vanskligt kanske men f-n så effektivt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lasseman,
Blir lite nyfiken när du säger att du hade fullt med grova avlagringar. Är bilen inte skött som den ska, hur långt mellan oljebytena, vilken olja?
Normalt sett så är toppen rätt fräsch om man kör med bra olja och håller rätt bytesintervall.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

La
74
Lassemann
525IX Touring -94
Anders S.

Toppen på min bil är bytt pga av att den gamla havererade. Numera sitter det en topp från en 528-97. Bilen är importerad från Tyskland och det var där som toppbytet ägde rum. Pga. detta så vet jag inte så mycket om toppen annat än att den inte satt på bilen ursprungligen. Det som dock är uppenbart är att den som har haft toppen tidigare har slarvat med bytesintervaller samt använt oljor av dålig kvalité, det är pga av detta som den var så grisig.

Du har helt rätt när du säger att toppen håller sig fräsch om man underhåller den på brukligt sätt. Man blir ganska less när man måste hålla på och tvätta och spola toppen flera gånger när man vet att det beror på något så enkelt som att skippa oljebyten samt användandet av lågbudget oljor.

Men det är väl som man säger:"Snålheten bedrar visheten"

Mvh Lassemann
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Okej.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Vill bara fråga er som provat omegas motortvättstillsats, pratade med granngubben (68 bast) som meckat med bilar sedan han var 15, frågade om detta med omegas motortvätt, han sa att det var bara onödigt för att dagens olja hade så fin kvalité osv. och att motorn skulle dra mer olja för mig om jag körde motortvättstillsatsen, stämmer detta eller är det båg?
vill gärna ha bort kvittret under huven, och nej det är inte spridarna som kvittrar

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
diamantsvart_bmw
haha såg att någon skrev att det går med lite diesel, jag råkade av misstag tanka diesel i min bil typ 4 liter när jag märkte det så byte jag till 98 och fyllde upp tanken, nu några tanker senare märker jag att bilen går bättre både på tom gång och med gas på drag.

Länk

Snart nya bilder
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
hej

Använder du bara "tvätt tillsatsen" så kommer bilen att dra olja som aldrig förr!..... nu är det emellertid meningen att du skall använda OMEGA 909 efter rensköljd motor.
OMEGA 909 är ett slags enormt vidhäftig oljesirap som tätar upp och lägger sig i lagerbanor, kamnockar, överallt där det blir mekansik nötning.
Den eventuella tätming some tvätten tar bort, ersätts med den sega sirapen som dessutom inte bara tätar, utan också smörjer och skyddar.
OMEGA 909 bör sedan tillsättas i underhållsyfte vid ca vart 4de oljebyte.....funkar helt obegripligt bra!
(Gör underverk med tickande lyftare) :)

Jag har väll alltid sagt FY och NEJ till tillsatser...men måste erkänna att detta är nåt alldeles outstanding och EJ att blanda i hop med tidigare "rengörningsmedel" och tillsatser

Har kört bilen i ca 3000 mil nu sedan jag behandlade den och den går fortfarande tyst och mjukt i motorn, bättre vrid också!

Mvh
Skalman

ormen
snälla!!! var hittar man produkterna??? finns det nån återförsäljare i Göteborgs trakten???

Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Länk

Joakim Eriksson
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
En liten fråga om tickande kanske jag kan få klämma in här...

Hur mycket tickar en fräsch M40 motor??

Är den helt tyst eller...

Min tickar rätt mycket nämligen... Och vad jag har hört så om kammen är slut så drar den dåligt efter 5000rpm det gör inte min så frågan är... ska dom ticka?

===
Min E30:
Länk
ja du deejaywasp, det är en fråga som jag klurar på också, har själv en kanariefågel under huven på min 316i m40 e36, men ändå var toppen renoverad för ca 3000 mil sedan. ska byta olja o se vad som händer och sker

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.