|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Skall kolla oljepump (och bultarna) idag tänkte jag och nu undrar jag om det "bara" är att montera bort tråget? Eller behöver man lyfta motorn för det? Tacksam för svar inom 30minuter =) | |
|
Ja, det är bara att ta bort tråget....glöm inte att släppa oljan först bara:-))...och nypackning behövs till tråget... ca 150:- på BMW....och filtret byter du ju givetvis också.. Peo |
|
|
Ok. tack så mycket! jag bytte olja & filter förra helgen...sedan kom jag på det där med oljepumpen =( Så denna olja åker ur och sedan i igen. Har ingen lust att hosta upp närmare en lax till. |
|
| Booya: Du behöver bara ta bort "lilla" tråget som sitter i framkant på motorn.. | |
| Bara o bara det är en jakla massa skruv + kåpan, några skruv till kåpan var söderrostade för mig :-( så det blev ståltråd där annars måste man borra ur dem ur balken. Så mitt tips är ta det varligt där. | |
|
bmw hade självklart ingen packning hemma.."¤!#¤% !! Får den på fredag. Så det blir helgpyssel detta istället. Typiskt när man ändå hade en halvdag ledig =( Men tack för svaren! |
|
|
ahh..fixat, tack för hjälpen! Frågade bmw-killen ang. oljepumpsbultarna som brukar lossna när jag var där och hämtade ut packningen. -äh, du kan kolla om du vill, men jag hade inte gjort det! Jag följde inte detta råd från den auktioriserade bmwservicekillen på självaste supersauktioriserade bmw och fann ett stycke bult liggandes i tråget! Själv är definitivt bäste dräng denna gång. |
|
|
om jag inte minns fel så finns det någon slags kontakt på oljetråget som sitter med tre skruvar precis brevid avtapnings skruven vad är det för något??? ska man lossa dom med??? finns det några bilder på oljetråget här någonstans på nätet??? isåfall kan ni lägga ut... MvH Bmw 4-ever Länk |
|
| peter78w: kan inte det vara oljetrycksgivaren? Eftersom den sitter bredvid oljepumpen lixom.. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Förmodligen oljenivågivare måhända?? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag skulle nog gissa på oljetempgivare....för om man ska mäta tempen på oljan så borde det vara i tråget. Men en gissning som sagt.... Peo |
|
|
ok tack för svaret...men det är väl inte så svårt då att byta packningen då...töma olja och börjar ta loss alla det småskruvarna som sitter på tråget...vad jag minns så var det många skruvar eller?? Måste byta min trågpackning på grund av att den började helt plötsligt droppa olja från bakkanten på tråget vid packningen... är det något man borde tänka på???? Ska man byta skruvarna med???? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
en ska till hur långt tid tror ni att det tar att byta då oljan tillsammans med att ta ner tråget och byta packningen??? MvH Bmw 4-ever Länk |
|
| 1 timme bör räcka. "Småskruvarna" behövs inte bytas (men jag skulle rekommendera att byta bulten till oljepumpen så att du får samma som sitter på 4.4 liters åttan). Du behöver inte skruva bort nivågivaren från tråget, det sitter ett kontaktstycke på trågkanten som du delar på. | |
| Tänk på att dra alla 25 småskruvar jämnt! Dra dem 3-4ggr om du förstår vad jag menar. Efterdra dem gärna efter en veckas användande av bilen. | |
|
Kane hur många är dom då??? bultarna till pumpen ??? och pris om nån vet??? hur hårt ska dom dras åt??? Booya: ska dom dras åt riktigt hårt???småskruvarna alltså! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
bultarna till tråget ska inte dras "hårt"..bara så att dem sitter an lixom plus lite till..för att vara säker så leta upp en momentnyckel och "momentvärde". Men jag drog dem lagom plus ett halvt varv =) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Undrar just när kollade av mejlen sist Peter???:))) ///MVH Hasso Länk |
|
Du ser bulten som du behöver kolla/byta på oljepumpen, det är en M8-bult tror jag (på höger sida på pumpen). Skall dras med 22 Nm. M6-bultarna för tråget dras med 10 Nm. |
|
|
Hasoo japp jag hade glömt kolla av mailen, men samtidigt inte haft riktigt tid med det....tack hasso...du har fått mail med! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
For mig tog hela operationen 3 timmar. Det mesta av den tiden gick åt för att få bort den gamla packningen från tråget. Den satt verkligen fast! MVH/Dan 523-00 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.