AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.059

Följetongen Airbag E39.

Sida 5 av 6
je
211
jensa78
523i -97
Kommar man åt elektronikboxen som sitter under stolen eller måste man ut med stolen och riva hela sitsen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Höj stolen så mycket som går och kör fram den så långt det går, öppna bakdörren och lägg en spegel på golvet.
Dosan sitter i bakramen på stolen på 39 du ser kontakten med den blå o vita sladden.

///MVH Hasso
Länk
Em
14
Emark
523i -98 Touring
Hej!
Jag har inte varit med forumet på länge, men dock läst mycket i forumet.
Har idag även en 523 Touring. Airbaglampan började lysa i förrgår.
Att lura systemet med diod, kondensator och motstånd låter interesant.
Hur hittar man detta reportage från Hasso. Hittar inget i mek tips.
Det talas om något dagboksreportage?
Finns det någon i Landskrona/helsingborgsområdet som kan återställa lampan?. Finns det ingen billig enkel lösning att nollställa såsom jag gör vid service (470ohms-motstånd) typ.?
Kan det vara den här:

Länk

Ha en fin..
T
Har nu också råkat ut för detta med passagerarsensorn. De felsökte och släckte lampan. Kvarstår felet trots att inte lampan tänds igen eller har det bara glappat någon gång tidigare och nu fått kontakt med prylarna igen, därav felkoden?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det glappar tillfälligt och tänder lampan. Lampan kommer med säkerhet att tändas igen av samma orsak förr eller senare.

///MVH Hasso
Länk
Okej men det bästa man kan göra för att åtgärda felet så länge är väl att dra ur batterikabeln och försöka ordna till kontakten om det är där den svaga länken är. Skulle den tändas igen är det bara att åka och köpa lite läckra komponenter och köra på hassohacket :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Om du har fått felkod för sensormattan så är det nog inte kablaget som spökar utan mattan i stolen.

///MVH Hasso
Länk
Hej alla och gott nytt år.

Tänkte flika in en liten fråga i denna tråden.

Jag har nu inhandlat grejerna för att göra en "passagerare"
Blev lite konfunderad när jag inte hittade samma tvåpoliga kontakt med en vit och en blå sladd som det talas om. Hittar bara det stora kontaktstycket med fem kablar. Det kontaktstycket jag hittat har följande kablar BrunSvart, GrönLila, BlåBrun, BlåRöd, VitRöd.

Sitter det lilla kontaktstycket med blå och vit kabel som beskrivs i Hassos mektips skymd/gömd någonstans? Har letat i bakkant av stolen.
Någon som kan beskriva lite närmare var den finns.

-Phil
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Hejsan!

Om jag förstått det hela rätt (Hassos Reportage) så ska man klippa av den blåa och vita sladden som sitter fast vid sensormattan och sedan dra ut den svarta kontaktmodulen för att sedan koppla in den bortklippta delen av sladdarna i en sockerbit. På den andra delen av sockerbiten monteras sedan dessa komponenter(diod, kondensator och motsånd) parallekopplat. Min fråga är nu hur lång bit av kablarna måste klippas? Finns det en viss gräns eller räcker det som bilden visar.
Länk

Sedan så undrar jag följande: Efter att allt är klart kopplas den svarta modulen tillbaka men vart monteras sockerbiten? Tar man bort själva sensormattan eller låter man den vara kvar?

Många frågor det blev:) tacksam om någon/ några som gjort detta kunde redogöra lite mer uförligt...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Gör som bilden, kablarna blå/vit går upp i stolen i bakkanten kan ha ett svart kabelskydd från denna plugg och som sitter i canbusdosan som sitter under stolen i bakkant., montera sedan komponenterna i sockerbiten (löd helst ihop komponentbenen för att hindra glappkontakt) sätt sedan tillbaka pluggen i canbusdosan och släck airbaglampan =Klart. (Sensormattan används inte längre.)

///MVH Hasso
Länk
bm
338
bmw39
BMW Z4 2,5Si-07
Ok tackar ska köpa alla grejer och testa detta under helgen=)
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Då var det min tur att koppla om så jag blir av med den förbannade mattan ;)

Jag var och köpte prylar men det skilde lite på en av grejorna jämför med vad som står rekommenderat i mektipset. Killen i affären trodde inte det spelade någon roll men jag tänkte ändå kolla här också för säkerhets skull

I mektipset står det:

1N4002 Diod 1A 100V
56kOhm motstånd 5% 1/4 watt - OK
Kondensator ker.100pF/100V - OK

Det jag fick var:

1N4007 Diod 1A 100V

Är det någon fara att sätta i denna i stället eller måste det vara exakt värde??

Tackar för svar på förhand.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det funkar. Jag har använd 4007 också..

///MVH Hasso
Länk
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Tackar Hasso!! En annan liten fråga; Jag monterade två komfortstolar i bilen och i kontaktstycket under stolen stämmer (tror jag) alla kablar utom en. Den sitter i den nya stolens kontakt och är blåvit. Denna sladd saknas i kontakten som kommer med kabeln från golvet. Kabeln till stolsvärmen är också blåvit men sitter inte samma ställe. Förutom dessa har jag inte räknat in strömkabeln för elmanövreringen som jag ju fick dra ny.

Det konstiga med det hela är att när allt var kopplat med ström så gjorde vi en testkörning med stolarna (ej fastbultade) med bilen i gång i ca 30 sekunder. När allt sedan var fastspänt och klart så började airbag-lampan lysa när jag startade bilen. Min teori är att jag förmodligen lagt handen eller eventuellt något annat i högerstolen när jag spänt fast den och på så vis förstört sensormattan. Den andra teorin är att något inte stämmer med kopplingen och den blåvita sladden. Men då borde ju airbaglampan lyst första gången, eller??

Jag har varit och kört en diagnos och den vägrade att släcka lampan eftersom den inte känner av sensorn i högerstolen. Någon som har någon bra idé vad det kan vara eller ska jag chansa på att det är sensormattan och koppla in en "specialmatta"??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Svårt att svara på utan att se det,.men finns elektronicmodulen till sensormattan under den nya passagerarstolen i bakkant ?? Och har du pluggat in kontakten i den från sensormattan??
Airbagkablarna som kommer upp från golvet är de som är tvinnade.

///MVH Hasso
Länk
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Jodå, modulen verkar finnas och kabeln/kontakten sitter i som den ska. Sedan borde ju de tre kablar som går in i elektronikmodulen (via vita kontakten) vara dom som ska motsvara dom i samma färg som kommer upp i golvet eller har jag fel?? Om det stämmer så verkar alla kablar i sammankopplingen under stolen vara rätt förutom den blåvita som sitter i stolskontakten som blir över.

Ska kika på om det går att se vilka kablar som är tvinnade så kanske det klarnar. dessa sitter ju i en kabelstrumpa så jag inte kollat tidigare om det går att se.

Är ju inte helt enkelt att se under elstolarna var kablarna tar vägen :(
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Vill bara meddela att lampan är släkt. Chansade på att bygga en "virituell sensormatta" och koppla in den. Åkte sedan i väg och kopplade upp bilen för felsökning och nu gick det att släcka lampan :) Det var alltså den gamla sensormattan som var kass.

Tack för hjälpen Hasso!! :)
br
4
broncozx
525tdsa touring -98
Interressant tråd dette.
Lampen på min e39 -98 kom på samtidig med at multifunksjonsratt sluttet å fungere, radioen virke av og til, vindusvisker og spyler bak(touring) fungere ikke og regnsensor slutta å fungere. Alt på samme dag.
Er det noe sammenheng med alt dette?
Tips og råd mottas med takk.

Ha en fin dag
Al
26
Alex_325coupe
318 Sedan -98
"hasso" eller någon annan som vet... har precis samma problem, men i en e46 -98
Kollade upp artikelnummret på min sätesavkännare men det var inte samma som de du angav.

Citat "Det bör funka på de flesta BMW som har samma canbus/styrelektroniks avkänning för sensormatta
artnr 65 77 8 367 242 under stolen och det har de flesta bmwmodeller"

Kollade upp artikelnummret på min matta som sagt, (hos bmw) och mitt var inte de samma. Mitt slutade på 52 och var inte de samma innan heller...
Är det så att jag råkar ha en annan sensor, eller kan det var pga. att det inte är samma modell??

Det är väl antagligen så att det borde vara samma värden i denna mattan också, låter konstigt att dom konstruerar en ny? isåfall ska det ju fungera ändå?

någon som har gjort denna lagning i en e46?

Att byta sensor-mattan på verkstad kostade ca 3-4 000:- och mattan i sig kostade 800:- är det kanske värt att sätta i en ny? ända skilnaden är vad jag har förstått att om jag gör "hasso-maniken" så löses airbagarna ut även om ingen sitter där??? är det någon som har haft airbag som har utlöst när dessa komponenter är monterade?

Många frågor blev de :S
Mvh// Alexander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.