|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Behöver kloka tips! För att göra en lång historia kort, har precis fixat två stycken ABS- sensorer på BMW i Solna. Först höger fram för att sedan se lampan tändas igen två veckor senare vilket visade sig vara hö bak som fixades i dag. Kör några km och får återigen se en fin röd lampa tändas, den här gången airbag-lampan. Till saken hör att för knappt ett år sedan byttes en felaktig kabel (ett av de kända felen?!) under passagerarsätet fram. Nu är min fråga: Kan det vid nollställning av ABS-lampan i samband med rep idag bli så att man "slinter" på någon tangent eller är det inte någon som helst koppling att nollställa ABS/Airbag lampan? Annars är det väl bara att bita i det sura äpplet (igen). Har man tur så kan kanske reservdelsgarantin hjälpa till. Hur var det nu BMW = kvalité? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kan inte tänka mig att man sluntit med knapparna och det ska inte påverka airbagkretsen. Däremot så finns det ju kablage under bägge stolarna som kan krångla, samt den avkänningsmatta i passargerarstolen som kan gå sönder, om tex sätter ett knä i stolen. Den aktiverar passargerarairbagen om nån sätter sig i stolen. Denna matta kan man koppla bort, (snikvarianten) mjukvarumässigt, enda skillnaden blir att krockar man så utlöser man passargerarbaggen även om det inte sitter nån där. Det är rätt dyrt att byta mattan i stolen, och jag vet inte om BMW är pigga på att hjälpa till med genvägen.Men det finns andra som fixar detta. Jag tror att ett flitigt ändrande av stolsinställnigarna framåt och bakåt orsakar felet i kablaget i anslutning till stolarna. ///MVH Hasso Länk |
| Om nu inte reservdelsgarantin kan hjälpa mig i det här fallet så kan man ju "hoppas" att det är mattan, då blir det urkoppling. Krockar man så är det ju ingen tröst att passairbagen varje fall inte löste om halva fronten eller liknande är intryckt. Det enklaste är väl i och för sig att ta en bit gaffatape och sätta i nederkant av instrumenthuset: ). | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Så länge Airbaglampan lyser så är airbagsystemet ur funktion. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag råkade ut för trasig sensormatta. Kostade ca 750:- att köpa på BMW, en lokal sadelmakare monterade den för ca 1200:-. Faktiskt BMW som tipsade om att anlita en sadelmakare istället. "En som är van gör jobbet snabbare och det blir billigare för dig!" Heder åt BMW för det! -- Stjärnan sitter under huven -- |
|
| Jag förstår, det där med gaffatape var ett dåligt skämt: ) | |
| henrico: Bra tips! Ska kontakta BMW under dagen angående återbesök så får man se vad dom hittar. | |
| Har nu varit på återbesök hos BMW. Felet härleddes (heter det så?) till kabelsatsen under passargerarsätet som i mitt fall byttes för mindre än ett år sedan, därför nollade man bara felet. Eftersom jag bara helt normalt använder möjligheten att skjuta stolen fram och tillbaka så måste ju konstruktionen vara bristfällig/känslig, finns det möjligen någon som modifierat detta till det bättre? En eloge till BMW Solna dock för att man tog tag i det direkt och åtgärdade det gratis! | |
|
Benke, skönt att det löste sig! Men man bör vara medveten om att BMW lämnar ett års garanti på material och arbete, så de hade inte så mycket val mer än att hjälpa dig med detta.... Mvh |
|
| Johan: Nej jag såg det på verkstadskvittot, så visst de hade inget val men du vet, det är inte fel när man slipper argumentera. : ) | |
Har idag ersatt sensormattans resistans med en standarddiod med en inre resistans på 110Kohm i ledande riktning. och lampan tändes inte :)). En ny matta har resistansen 132kOhm obelastat och 50 kohm max belastad. Ytterligare förklaring kommer i dagboksinlägg. ///MVH Hasso Länk |
|
Låter intressant... ser fram emot ditt dagboksinlägg. Har inte detta felet själv... ännu... men det kommer väl. Stolsvärmen i sittdynan i förarstolen funkar dock intermittent... skall se om jag hittar det som felas. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| Har haft samma prblem med mina säten upprepade gånger. 0-ställt och så har det kommit tillbaka. Lösningen hittills är att lossa kablagets uppfästning så att det inte sitter i spänn. Ett knä i passagerarsäte, som nämndes, löste ut lampan en gång. Det gick dock att nolla bort och efter att ha lossat kablaget en aning har det inte kommit tillbaka på över ett år | |
|
Vet någon om det finns någon avkänningsmatta i förarstolen som det finns i passagerarstolen? Idag började min Airbaglampa lysa efter att jag demonterat, plockat isär och åter monterat förarsätet. Anledningen till att jag gjorte detta var att jag har problem med stolsvärmen på förarsidan, ett område var sönderbränt i stoppningen. Jag gjorde en temporär fuling eller test om man kan kalla det så? Jag la nämligen folie på var sida om den sönderbrända värmeslingan i det område där slingan är trasig. Slingan jag köpt för att montera dit passade nämligen inte alls. Är jag ute på hal is kanske? Vad finns det annars i förarstolen som kan ha nåt med Airbagsystemet att göra? När jag var klar skulle jag starta bilen och då hade tyvärr batteriet dragit ur, men det har hänt mig tidigare utan att Airbaglampan börjat lysa. Kan det vara anledningen? Om jag förstått rätt av de inlägg jag läst så måste jag till BMW för att nollställa och kontrollera om felet är åtgärdat. Funkar det inte med att bara koppla bort batteriet? /Håkan |
|
|
Hasso. Har du möjligtvis någon kommentar till mitt inlägg ovan? Du brukar ju ha koll på det mesta. Törs jag t.ex. köra med min provisoriska lagning av värmeslingan? /Håkan |
|
såG de det inte igår :)) I förarstolen finns ingen sensormatta, men däremot så är kablaget till bältessträckaren en svagpunkt, som kan glappa likväl som på passagerarstolen. Man FÅR ALDRIG sätta på tändningen med,något i airbagkretsen, gäller även instrumentet där lampan sitter isärplockat eller ej anslutet. Är inte hela kretsen sluten, så tänder man airbaglampan. Bäst är att ta bort batterikablen för att inte orsaka nått av misstag. Kolla så att allt är ihopsatt åk och släcklampan hos BMW eller hos mig :)) eller annan verkstad med diagonsutrustning. Din rep av värmestolen har jag inga synpunkter på, funkar det så funkar det, Har repat instrumnetfolier på flertalet hokus, pokus sätt som funkat. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för din kommentar Hasso och erbjudandet, jag tror dock att jag åker till Aros Auto då det bara är 2 km bort. Eventuellt så hade jag på tändningen innan jag kopplade ihop kontakten under sätet. Jag tror inte det men det är inte uteslutet. Så tills jag kommer till någon som kan släcka lampan så utgår jag ifrån att det var då den tändes. I fortsättningan ska jag koppla bort batteriet så snart jag pysslar med något som har med Airbagkretsen att göra. Kan jag utesluta att airbaglampan tändes när batteriet drogs ur? Har för mig att jag läst något inlägg om att lampan kan tändas om batteriet tappar för mycket spänning. Mitt batteri var inte helt slut, det var bara precis under nivån att det går att starta. |
|
Det är väl inte helt otroligt, då det krävs minst 12V för att fullgod elektronisk funktion, men det borde inte tända lampan "förgott" utan bara ha problem med att släcka den för att systemet inte "orkar" checka av sig", Men jag tror inte lampan tänds för fel bara pga låg batterispänning, utan det är nog så att systemet var vid tillfälle inte ihopsatt eller glappade. ///MVH Hasso Länk |
| Felkoden var:För hög resistans i bältessträckarkretsen på förarplatsen (Ej aktiv för tillfället). Så det var bara att återställa och köra hem. Lätt fixat alltså och helt enligt din teori Hasso. | |
Teori :)))) jo jo.Skönt att det löste sig. ///MVH Hasso Länk |
|
Hoppas värmeslingan funkar, jag är lite skeptisk till att lägga ledande al. folie som kan komma i kontakt med eltrådarna. Eller är det nåt material imellan? Du får meddela resultatet när du kört ett tag. Kablaget till bältessträckaren under stolen är känt, inte ovanligt att detta ger felindikering på SRS. Jag har "lyckats" en gång, men allt ser bra ut och felet har aldrig återkommit. Tändkretsarna till sträckare och övriga airbaggar är lågohmiga, minsta fel i kablage, skarvar och kopplingsstycken kan ge felindikering, testas vid varje inkoppling till nyckelläge 1. Iofs sig bra kanske att man får reda på att något är på gång, man vill ju att baggen skall smälla upp när det behövs... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.