|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det bör funka på de flesta BMW som har samma canbus/styrelektroniks avkänning för sensormatta artnr 65 77 8 367 242 under stolen och det har de flesta bmwmodeller.Det som skiljer är utförnandet på sensormattor pga stolsutförnade. Och är du hundra på att du har diagnosen sensormatta och inte kablagefel, så funkar det även på din bil. Vägarna förbi :)) jkp-kla tor 36 mil. Visst ordnar sig när det passar. ///MVH Hasso Länk |
| Billig lösning som jag provat när det lyste: När jag kände på kontakten under sätet gick den att trycka ihop lite. Känt faktum att kontakten är av dålig kvalitet. Istället för att byta kablaget satte jag ett buntband runt kontakten och lät nolla lampan. Har gjort på båda sidorna varteftersom felet dök upp (alltid när någon annat lånat bilen och ruckat på sätesinställningen). Håller än peppar peppar... | |
| Ett förslag, kanske idé att sätta buntband runt kontakten i förebyggande syfte. Då kan man, med lite tur, bespara sig en del besvär! | |
|
Fortsätter med strängen och den återkommande airbaglampan. Har inte fått tummarna loss förrän i dag och plockade ut en stol och analyserade. Jag uppmärksammar att kabeln är utbytt innan eftersom det sitter krympslang på den. Gjorde en vanlig signalmätning mellan kontakterna och de gav signal. Började pilla lite på den kontakten som sitter i bältespännaren och bände upp den lite. Det sitter en kopparslinga i kontakten. Är det någon slags resistans eller motstånd och kan det vara det som är boven i dramat trots att jag har signal mellan kontakterna? Ställer frågan innan jag handlar kabelreparationskitet. |
|
|
Jo, det sitter nog något i kontakterna. I schemat till de olika tändkretsarna är det inritat nåt som ser ut som en bygling ute vid varje kontakt. Möjligt att det en slags säkringsliknande historia typ "fusible link" som bränns av när styrkretsen skickar tändpuls till laddningen. Dessa sitter säkert där för att förhindra att t.ex statisk elektricitet eller liknande gör att laddningen utlöser ofrivilligt. I en del serviceanvisningar (t.ex hos VAG) påpekas noga att man skall sätta i en serviceplugg (som kortsluter tändkretsen) så fort man lossat kablaget innan man jobbar med t.ex en stol med inbyggd airbag. När airbagsystemet kollar alla tändkretsar så mäter den att det är i stort sett noll ohm, vid minsta glapp eller dåligt pressade terminaler ute i kontakterna (som i fallet med kablaget under stolarna i BMW) så ges larm och lampan tänds. FP |
|
|
OK. Har checkat alla kablar och mätt från kontaktändarna och de är hela. Har satt fast kontakterna ordentligt och ska åka och nolla systemet i morgon så får vi se om lampan tänds igen. I så fall får det bli repkitet. |
|
|
Var in och kollade min på BMW. Kabel till förarstolens bältessträckare dålig. Köpte en kabel och åkte hem... filurade lite och kom fram till att det borde vara glapp i befintligt kontaktstycke. Tog isär och satte ihop det 2 ggr... tog 4min med urmontering av bilbarnstol bak. I med det nyinköpta nollningsverktyget (samma modell som Hasso's) och släckte airbaglampan. Funkar fint...ett tag iallafall. Är ju betydligt enklare än att ta ur stolen och byta kabel. Men den kan ju vara bra att ha iallafall! :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Hej! Jag har läst upp o ner på forumet på autopower.se om åtgärder för att släcka airbagindikatorn på E39. Jag har låtit BMW göra diagnos och de säger bältessträckaren indikerar ett fel. Jag har släckt en gång med det kommer tillbaka. Det jag undrar över är om det är skillnad på ovan fel och "fel" på kabelsatsen. Ett förhöjt ohmtal verkar vara en trigger för indikatorn och som det skrivits om detta, det räcker med för dålig kontakt. mvh Lars |
|
|
Dålig kontakt/förhöjd resistans i kretsen räcker för att ge felindikering. I ditt fall är det säkert kablaget under stolen, inte själva sträckaren. BMW menar säkert kablaget när de säger att sträckaren indikerar fel. FP |
|
|
OK. Jag ville bara checka var jag skall börja gräva. rimligtvis borde det vara kontakterna som kan ha dålig kontakt, förhöjd resistans i själva ledningen är mindre troligt. Ja vi får se hur det går. |
|
|
Dåligt pressade kontaktstift inne i kontakterna kanske? FP |
|
Måsen |
Jag bad killarna på BMW-verkstaden att koppla ur min sensor i passagerarstolen (mjukvarumässigt) och släcka lampan. Men icke, sånt håller vi inte på med, vi lagar bara utrustningen som bilen är såld med, fick jag till svar... Har det med "säkerhet att göra" dvs de är inte villiga att trixa med airbagsystemet eller är det bara tjurighet på den verkstaden? Jag sa bara att smäller jag bilen när jag är ensam så kommer jag nog inte att sitta och räkna hur många kuddar som löste ut, jag tror bekymren blir större än så... /Mattias |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Dom "får" inte göra detta annat när man byter stolar till sådana utan sensormatta. Sedan är det väl hur pass bra "tummis" man är med DIS-kusken :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hat just haft in min bil hos BMW för att reda ut varför min airbaglampa lyser. Sitsbelastningssensor. Hur gör man för att koppla bort detta? Jag har en väldigt händig bilelektriker till hjälp om någon har tips. Jag vet att vissa gjort det, hur gjorde ni? Tacksam för svar! mvh Peter |
|
|
Kolla artikeln om Hassos "adapter" för att koppla bort den här på autopower. Nolla sedan airbaglampan igen. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Var får man tag i verktyget för att nolla airbagsystemet (tex det Hasso och Magnus M har) och vad kostar det? //pho pho |
|
|
per-h, Om du befinner dig nära Stockholm så kan du komma förbi mig så kan jag nolla den åt dig. Verktyget koster ca 1600:- Mvh G |
|
|
Tack för erbj G! Är i Sthlm ibland så jag kanske hör av mig. Trodde dock att det gick att köpa för billigare peng. Har fått hjälp av vst att släcka 3 ggr tidigare, har nu lödit kablarna och så helt plötsligt lyser lam-dj... igen. Misstänker sensorsmattan eller ett relä jag har kopplat och som ger strömspikar (hörs i stereon). För att lokalisera hade jag hoppats på ett verktyg, men 1600kr är för mkt. //ph pho |
|
Rosebuddy |
Henrico!!!! Var hittade du en sådan sadelmakare? /Lars |
|
Rosebuddy, Hanngrens Sadelmakeri i Sundsvall utförde jobbet. Troligen lite för långt bort för dig, men fråga din lokala sadelmakare varför dom skulle vara dyrare ;-) P.S. Jag monterade själv bort stolen och lämnade in den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.