|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Nu har jag också drabbats av lysande Airbaglampa, men orsaken till att min lampa lyser är enligt BMW defekt styrenhet till airbag systemet. Det kostar 4000:- inkl jobb att åtgärda på BMW, mycket pengar för ett skitfel. Är det någon som haft samma fel? Jag hittade iaf inget tidigare inlägg om detta. Jag känner mig även osäker på om det verkligen är styrenheten som är fel, men hur skall jag kunna felsöka själv? --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är inte nått som jag hört heller om när det gäller styrenheten, måste vara väldigt ovanligt. Och varför har den gått sönder ?? någon annan komponetent i systemet som orsakat detta ??. Jag skulle nog försöka hitta en på skroten och byta själv,men det gäller nog att få tag till rätt årsmodell och utförande ///MVH Hasso Länk |
|
Ovanligt fel sa Bull. Om när du byter, se till att behålla den defekta, jag är intresserad av att kolla på den. FP |
|
| När det gäller kabelbrott under passagerarsätet. Var brukar kabelbrottet ske och är det enkelt att åtgärda det själv med egen kabel eller krävs det BMW-specifik kabel? | |
|
Har inte sett det själv men enligt en reservdelskille var det annan konstruktion på själva kontaktstycket vilket isåfall gör att man måste använda orginal. De skulle dock inte vara så dyra. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag skall beställa och byta kabel under passagerarsätet nu. Några tips när man skall byta kabeln? Måste in till BMW sedan för att nolla lampan, eller kan man göra det själv? Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du måste nolla med med avsedd diagnosprog. eller SRSåterställare. Ska se o jag hittar nått som kan vara till hjälp mejlar i så fall. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack hasso :-) Verkstaden här gör en diagnos o nollar för 100 sek så det är inga problem att släcka lampan. Får kabeln ikväll så det blir lite pyssel. Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Fick idag höra att frånkoppling av batteriet kan tända Airbaglampan. Någon som vet om detta kan stämma? //Benke |
|
|
Har också hört det på BMW verkstaden... men har aldrig råkat ut för det trots livligt ur och ilyftande av förarstol (och då kopplat lös batteriet). Betvivlar alltså riktigheten i detta påstående. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Nej det stämmer inte, batteriet kan kopplas loss utan problem. FP |
|
|
Hade inne bilen på förbesiktning hos Förenade bil i dag och de sa att det var en "tändsladd" (som han uttryckte det) som var sönder under båda stolarma stolen och att det skulle kosta 1710:- styck att byta. Märkligt att båda gått sönder tycker jag men det är ju inte omöjligt. Någon som vet om det är enkelt att byta själv om man är händig? |
|
|
De är tom mycket lätta att byta... har haft lös stolen på min ett flertal gånger och då tagit lös nämnda sladd. Kolla mitt mektips om att fixa värmesits på touringklubben.com så ser du. Förutsatt att inte kablarna är svindyra (vilket jag betvivlar) så sparar du mången slant på att byta dem själv. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
Tror kabelsatsen för en stol kostar runt 300-350 spänn om jag inte missminner mig. ///MVH Hasso Länk |
|
Snabba och utmärkta svar som vanligt från Magnus och hasso :-) Tack! Ska ta itu med det i dag och checka upp det hela igående. |
|
|
Magnus. Har inte rivit ut stolarna ännu utan ska göra detta i helgen. När felindikeringen är kabelbrott. Är det då fysiskt kablarna som det är brott på eller är det någon dosa? Borde ju i så fall vara enkelt att byta kablar själv och inte tvinga sig till att köpa av BMW. Skriver detta då jag ännu inte har en susning om hur det hela ser ut under stolen (mer än bilderna från dig). Hörde mig för och det som kallas reparationskabelstam (reservdesnummer 61 12 6 908 852) kostar 280:- hos Förenade bil. |
|
|
Det är "aldrig" kabelbrott på dessa sladdar utan det är kontaktstyckena som glappar. På de repkabelsatser som finns är kabelskorna i kontaktstyckena tightare. Har du frågor under mekpasset så ring och fråga! ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jaha...då var det min tur att få lysande airbaglampa som visar sig vara fel på sensormatta i p-stolen. Efter att ha läst här så är det ju inte så mycket att be för utan man måste ju ha ett fungerande airbagsystem...men man blir lite sur när det verkar vara ett vanligt fel. När det då dessutom har en ytterst tveksam funktion...hur många gånger i livet kommer man råka ut för situationer där airbagen utlöser??!? Hur många "besparade" airbags går det på antal utbytta sensormattor och kablage? 1/10 eller 1/100? Förmodligen närmare 1/1000? Känns som en oerhört korkad konstruktion när inte hållbarheten är bättre! Rätt tänkt fast fel!!? |
|
Jo jag resonerar lika dant som dig, min passagerarstol är dessutom "aldrig" använd dvs ytterst sällan. Men det räcker att sätta ett knä i stolen. Därför lade jag ned mycket jobb för att kunna, köra systemet utan denna sensormatta, med ständigt aktiv passagerarairbag. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Imponerande jobb och reportage även om det är rena "grekiskan" för mig. Hade varit en tänkbar lösning annars! Min bil är ju uttagen senare så det är kanske osäkert om det går (!?) OM DU VILL pröva detta på en senare bil och få lite tillbaka av nedlagd tid så är jag klart intresserad av att ta vägarna förbi. Maila mig i så fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.