|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Danne27, Du behöver inte ta det så personligt! ;) Sen undrar man ju hur du läser som fått den uppfattning att det är folk som redan kör om som är problemet. Sen undrar iaf jag på vilken motorväg i Sverige där det finns så tvära kurvor och backkrön så man inte upptäcker en bil som kommer i ca 200 innan man går ut i vänsterfil om man har normal uppsyn i backspeglarna, ser du inte det så får du skaffa bättre glasögon. ;) Undrar nästa hur du fick körkort som har så svårt med uppsikten bakåt eller är backspeglarna trasiga? Om ngn sen skall köra 200 så får man väl se till att ha lite framförhållning och fantasi och inte förutsätta att alla har sett en precis som man inte kan förutsätta att upphinnande trafik alltid kör i 130-149 km/h. |
|
|
Trevlig läsning.. Men vill bara säga en annan kul grej. TAXIBILAR...? Varför har dom den rättigheten att köra fortare än alla andra? Varför tar inte snuten fast taxibilar? Är taxibilarna VIP på motorvägarna eller? Själv e man lite skraj ibland när man ligger i deras hastigheter på motorvägen pga snuten som kanske ligger och lurpassar nånstans. Är de oxå skraja eller känner de att de är yrkeschaufförer och har rättigheter som inte vi vanliga bilister har? Hmm... |
|
| Taxibilar har även andra specialrättigheter. Behöver inte stanna vid övegångsställe, behöver inte hålla avstånd till framförvarande, behöver aldrig väja för någon, får stå på tomgång hur länge dom vill och säkert en massa annat också.. :) | |
|
Nu kör ju inte jag för fort längre...host, host...(inte sedan jag sålde min ZZR1100 för nio år sedan), men om man nu måste så finns det tre enkla regler som gällde då och som gäller nu: 1. Provocera inte dina medtrafikanter. 2. Låt dig ej provoceras av dina medtrafikanter. 3. "Don't do the crime, if you can't do the time" |
|
Len |
Man får inte leka polis på vägen.....men man kan ju alltid önska att sitt nästa liv fara fram i en trailerdragbil. Ena stunden körandes i omkörningsfilen (noll risk för pisksnärt me´ rullstol) i lååånga förbikörningar. Och den andra stunden i högerfilen, varifrån man kan studera galenskaparna som buffar fram med 5m lucka i vänsterfilen på motorvägen. Min hjälpsamhet SPARAR jag! ....ända tills det är vanlig landsväg och man verkligen underlättar andras framfart genom att då och då (allt efter behov) gå ut på vägrenen. Då blinkas det frenetiskt med blinkersen (kortis?) i stället för med fåniga extraljuslyktor, om man så säger. När det rullar så rullar det! Och när det stoppas så kostar det. len |
Len |
Johann - det handlar inte om att (aktivt) hindra någon. Snarare så handlar det om att helt ignorera vederbörandes existens. Trist eller inte, så kan man ju prioritera sin egen bekväma framfart - t.ex. genom att försöka hålla sitt körtempo genom att inte upprepat tvingas ligga och mesa i någon kolonn, bara för att det "kanske" skall komma någon tjurrusare om/när jag försöker köra om. Föreningen "bromsa-allt" har säkert några nya innovationer på G,för tjurrrusarnas långsammare framfart.....vem vet. len |
|
Len, Du har en mkt taskig trafikattityd, just sådan som i ämnet för tråden. Har du hatt? |
|
|
Dan Banan: Att dem kan hävda att dem behöver kortet för att kunna behålla jobbet e sant, men det beräknas inte som förmildande omständigheter i rätten. Dem ska respektere trafikreglerna lika mycket som alla andra.. Om dem åker fast e det dem samma reglerna som gäller.,. Om Gud har bil kör han runt i en BMW..!! Länk |
|
Len |
Johann, Ja-då , en hög hatt har jej. Ock - sim sala bim - håller jag på att borra hål i grenröret osså. Där skall det bli grejt att tillföra lämpliga doser av kerosen. Fick idén från en film med fina tecken, ritade på himmelen av ngn våghals. Hum - undras om man skall få SNV , SBP lr blå efter sig, efter att använt detta skojiga sätt att "hjälpa" tjurrusaren som ligger femtillsju meter bakom, att fara ut i skogen (eller rymden).... ;-> len |
|
en sak förstår jag inte , när vissa ska jämföra BMW i prestanda så tar de en värsting variant av en märke typ T4 o sen jämför de den mot en 325 eller nåt liknande varför inte ta värstingen från BMW också o på tal om ojays inlägg om Porsche osv så finns det en M-3Csl som kan nog skaka av en Porsche om inte hänga med sida vid sida "läste det på Auto motor Sport då det stog SE UPP PORSCHE ÄGARE ;) Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Vet inte riktigt vart ni är när ni är ute och kör men det låter som om det är vanligt med "tjurrusare". Ligger man 20-30 blås för fort på motorvägen är det inte ofta man är i vägen. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Visst kör man fortare på motorväg än 110 mera 125-130 är ju inte ovanligt alls men inte försöker jag mota folk av vägen för det. Men har jag påbörjat en omkörning och ökat farten ytterligare några 10 tal kilometer och kör om en hel radda med 110 km åkare och det råkar komma en hejare i 200 kmh, så int faan flytt jag mig inte och tränger mig in i kön.Han ta vägen vara han vill för min del för då är det lekstuga.Ska man köra fort så kan man hålla tidiga lördag och söndag mornar före kl 0400.När det oftast är tomt på vägarna Jag flyttar mig gärna för vänliga och samarbetsvilliga medtrafikanter men aldrig för vettvillingar. ///MVH Hasso Länk |
|
Maxad: Vi är nog inne på fel tråd, men det är kul att diskutera..:) Jo, M3 och M5 är riktigt bra prestandabilar, men betänk en M3 E36. Det är samma kaross och chassi (förutom några väldigt små avvikelser) som en vanlig 320. En fin 320 kan man få för under 60000 och det är väl ungefär vad den är värd. Jag menar, även om att man slänger ner en hurra-motor i en vanlig plåtburk till bil, så är det fortfarande en plåtburk. (En snabb plåtburk förvisso. :) Jämför med Porsche som från grunden uppåt är kompromisslöst byggd för att vara snabb. Det syns i de standardbetonade GT-klassernas start och resultatlistorna på Le Mans tex vilka bilar som är lämpade för rejs. Det är idel Porsche, Viper, Corvette och Ferrari. |
|
|
Kristian Larsson Du och jag bor ju i Östergötland. Platsen för trafikpolisens värsta hastighetsterror. Här är det mycket sällan någon kör mer än 140 eftersom det är så tråkigt att åka buss. |
|
| Jag är också ny östgöte, och jag har faktiskt märkt att blårockarna är ute jämt här och haffar stackars fart-pundare.. :( | |
Len |
Innan man visar sitt dåliga trafik-kunnande och utför tjur-rusning, dvs kör ikapp bilister som håller på att köra om i 100+ km samt lägger sig 5 meter bakom, kan det vara bra att studera följande. Länk Kan ju annars vara risk att man verkligen får nöjet att putta till bilen som ligger ivägen och bromsar, när man själv vill köra i 130. len |
|
ojay : visst jag håller med dig att de är riktiga sport bilar men porsche har jo också snikk modeller som boxter visserligen är den snabbare än 320 men ändå i övrigt så är väl alla bilar plårburkar på ett eller annat sätt ;) Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
|
Möjligt att Boxter är den billigaste Porschen men snikbil... ?? Förmodligen är den lika snabb som en 330 också. :) "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
Anders S , när jag menade snik modell så menade jag bland andra Porsche bilar , frågar du en Porsche ägare som har 911 eller nånting så anser de inte att Boxter som en riktigt porsche Keep Your Distance This is a BMW ;) |
|
GibsonSG |
och frågar man en McLaren F1-ägare tycker han inte att en 911 är en riktig sportbil :-) Allt är väl relativt? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.