AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.184

Varför en sådan attityd oss bilister emellan...

Sida 1 av 6
Jo, detta inträffade och händer just nu alla dagar! Jag sålde min BMW för nån dag sedan och kör nu för tillfället runt i en VW Polo 2003 asså helt ny liten fräsch bil med 145/14 till däck. *ler*

Vad som händer då är att när jag ligger på motorvägen i yttre omkörningsfilen och ligger i typ 130-140km/h så tutar och blinkar de bakre bilarna åt mig och vill köra om. De verkar va förbannade på mig när jag kör i den filen med en sån bil..?

Detta inträffade aldrig nån gång när jag körde med BMW:n
Tror de va rädda och gav en viss respekt när de såg en bred BMW som de visste de inte hade en chans mot..

...eller vad tror ni om detta syndrom?

Har ni varit med om liknande? Berätta och disskutera.. //calle
Fucka åt dem eller ignorera på annat sätt. Så länge du inte blockerar omkörningsfilen genom att hålla en alltför låg hastighet så har du lika rätt att ligga där som alla andra.

/Dominik

"If You drive behind a fast car You can get exhausted"
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om de har komit upp så nära bakom dig och dessutom måste blinka och tuta för att du skall flytta på dig så borde du ha flyttat på dig tidigare. Ställ in backspegeln så du ser dem innan de kommit så nära.
Sen kanske det känns illa för dem att bli omkörd av en liten polo, så kan det kanske vara. Men faktum är att de vill köra fortare och du hindrar dem. Så mer uppmärksamhet, bitte!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kan ju vara tillfälligheter också? Eller händer detta varje dag? Är inne på hubbes linje att försöka hålla bättre uppsikt och flytta på sig är A och O för att trafiken ska flyta bra. Bra exempel är Tyskland och tyskar som ofta är bra på detta medans det inte är allt för ovanligt att man ser en Volvo S40 svenskregistrerad som svänger ut framför bilar för att köra om en lastbil när bilar närmar sig i farter över 200.

Visserligen har vi bara 110 på våra svenska vägar och körde du i 140 så kanske bilen bakom kan ha lite tålamod tills du har avslutat din omkörning.

I huvudtaget är det ganska ofta "hård" attityd i trafiken tyvärr.
Som jag uppfattar det håller du en tillräckligt hög hastighet för att göra en snabb omkörning utan att blockera direkt. Hade hastigheten i högerfilen varit 110 och någon hade åkt förbi en kö i 113 hade jag blivit lite less.

Antagligen känner sig väl förarna i de andra bilarna att de kan vara kaxiga mot en bil som de tror att de ha en "bättre" än.

Mig har ingen blinkat och tutat åt än, undrar varför? Jo, jag kör relativt normalt tempo faktiskt.

Men handen på hjärtat forcefeedback, det var inget annat som gjorde att de tutade?
Hubbe, hur ska man bete sig om man ligger bakom en bil i omkörningsfilen och vill köra fort, och så kommer det en bil bakifrån som blinkar och kör jättenära? I det fallet vill ju jag också köra om bilen framför.
Jag kanske till och med vill hålla en högre hastighet än bilen bakom.

Ska jag i det fallet släppa förbi bilen som kör bakom mig och blinkar för att sedan vara tvungen att köra om den igen?

Jag tycker att detta händer ofta när jag kör i omkörningsfilen. Det verkar som att bara för att jag inte ligger 5cm bakom bilen framför så tror bakomvarande att jag vill köra sakta.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det är ett problem som man råkar ut för, alltför ofta.
Jag vet inte riktigt vad de vill, ska man köra igenom bilen framför eller? I de fallen brukar dimbakljusen på blinka till lite....
Men jag tror inte det var frågan om här.
Blir så less när en bil svänger ut i vänsterfilen när man sträcker ut med M5:an.. om de hade väntat 2 sek till innan de prompt skulle om framförvarande bil så kunde man få köra om själv först.

/Jimmy
Länk
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
X5 3.0iA lev. kring aug03.
Det händer ofta att jag vill upp och "lufta" bilen i höga farter.. Med höga farter menar jag då toppfaretn på min som e 2xx.. Alltid och jag understryker ALLTID e det någon som blir förbannad över detta och får för sig att försöka få mig att sakta ner.. Detta händer gennom att dem körer lite över på omkörningsfilen så jag knappt får plats att köra igennom.. Vad F*N tänkar dem med..??!! Om jag e tillräckligt dum för att köra så mycket som jag nu kör, ska dem jo inte direkt bry sig om, och iaf inte göra saken värre att försök "kapa" min bana... Och en annan sak e då att folk inte orienterar sig om vad som händer bakom dem i motorvägen.. Man kommer där med bra fart och (oftast) ska en liten bil komma ut för att köra om en annan bil.. Jag vet inte om dem inte kollar eller om dem missbedömmer avstånd/fart eller vad det e dem tänker på.. Detta skriver jag eftersom det händer så ofta.. E detta vanligt..??

Om Gud har bil kör han runt i en BMW..!!

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stalin, om det nu alltid händer är det väl bara en tidfråga innan du kör in i en sådan bil!?
Måste nog ifrågasätta hur du tänker när du försätter dig i dylika situationer gång på gång...

Att det finns idioter som inte följer varken trafikregler eller vanligt vett i trafiken, måste man räkna med!
Därför anpassar JAG alltid MIN körning efter tanken att alla andra i trafiken är "mottrafikanter" som medvetet eller omedvetet kommer att ställa till det för mig i min framfart...
Detta defensiva förhållningssätt har funkat bra eftersom jag aldrig har krockat under alla mina år med körkort (jag kör relativt mycket varje år = ca 2500 mil/år).
(Däremot blev jag påkörd bakifrån i en korsning av en äldre farbror för rätt många år sedan, som hade glömt glasögonen hemma och därför inte sett att jag stod still pga rött ljus.... (kanske skall vara glad att min bil hindrade hans framfart in i korsningen!?)

Mvh
stalin, det är väl kanske så att man inte direkt räknar med att det skall komma en bli susande bakifrån i 250... Vi har ju ingen autobahn här i Sverige!

När man slänger en titt i backspegeln så kanske man ser en bil, men man stirrar ju inte så länge i backspegeln att man hinner beräkna farten på bilen. Man antar väl att den kommer i ca 120-130 på en 110-väg. Inte i >200..

Ta och lufta bilen när det inte är andra bilar i närheten istället så att jag slipper bli ikörd bakifrån.
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
ojay:

Jag e säker på att jag inte e den enda som gör det, så om du inte vill bli påkörd bakifrån måste du vara mer uppmärksam..

PS. Det e relativt dumt att bara kolla bakspegeln för bara att kontrollera om det kommer en bil eller ej. Farten på kommande bilen e minst lika vigtig som att konstatera att bilen finns.

Länk
Men snälla StaliN om jag åker 120 på en motorväg och kollar i backspegeln räknar jag ju inte med att det kommer någon med en relativ hastighet +80. Hur motiverar du att man skall vara beredd på "fartdårar" mitt i vanlig trafik.

Jag åker inte 200 ens på autobahn om det inte är minst tre filer, vill ju inte smälla på någon.
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
Det e inte så att jag åker 250 i 90 väg med mötande trafik.. det e motorväg med minst 2 filer och mindre trafik..

Jag vet inte var ni kör, men det händer ofta att jag kör 120-130 och flera bilar bara rusar igennom i 200+.. Nu kör jag oftast i dk, men jeg tror inte att skillnaden e så stor i dk och sv..

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Stalin: Du är medveten om att det alltid är den som kör på bakifrån som är vållande, va?
Ditt beteende är ytterst trafikfarligt, skall man köra fort måste men köra som om man vore osynlig, man måste vara medveten om att medtrafikanter inte kan gissa att man tänjer på gränserna.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Blir också rätt trött på bilar i 95 i vänsterfilen, sen kommer en lucka då man hoppas att dom ska svänga tillbaka till höger men icke. Det ligger bilar 200 meter längre fram som bilisten i fråga har tänkt köra om i den här hastigheten...

Att däremot räkna med att folk ska hålla höger när man kommer i 200 kan man nog inte räkna med så länge vi inte har 3-filiga motorvägar och 190 på skyltarna.
Stalin, om du visste hur min morsa körde skulle du förmodligen ta det lite lugnare på våra vägar. Jag har nämligen sett hur hon har svängt ut i vänsterfilen med mindre bra koll i backspegeln. Hon vet inte ens att bilar går så fort som 200....

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
Hubbe325:

Det e ju klart att man försöker att vara så osynlig som det går, annars hade jag kanske inte varit här och kunnat skriva detta. Men det jag ville med detta, det var: Folk som inte vill/vågar köra snabbt vill alltid förstöra det för andra... Detta gennom att blokera ens fil osv.. Om alla bara kunde låta alla köra som dem vill hade det inte ens kunnat diskuteras om varför vänsterfilen alltid ska blokeras av "töntar" och varför "fartdårer" aldrig tänker på andra..

Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag håller faktiskt med Stalin till viss del, anledning till att man tittar i backspegeln är ju för att inte hindra ngn som kommer snabbare och se till att de flyter på utan olyckor. Då kan man gott och väl titta så pass noggrant att man kan avgöra farten på upphinnande bilar och inte bara slentrianmässigt förutsätta att de håller en viss fart.

Lagen är solklar på att man inte skall hindra upphinnande trafik och det finns inga begränsningar där avseende hastigheter.

Samtidigt bör man om man skall köra fort ha sådan fantasi och framförhållning att man inte hamnar i farliga situationer gång efter gång.

Sen är trafiktempot betydligt högre i Danmark trots skruttigare bilpark.

Stalin: Kör tempot i Köpenhamn med omnejd och malmö med omnejd är det STOR skillnad på. i morgon trafiken utanför köpenhamn snittar alla 150 km/h i ytterfilern de beror på en sak, du blir inte av med kortet vid 30 över utan får bara böter därefter.

bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Nu va de ju så att de jag mena va att när man ligger på omkörningsfilen och skall köra om diverse bilar typ 3styck eller liknande och håller en fart på typ 140km/h så vill man ju ta och köra om dessa och inte panikbromsa och svänga in mellan 2 bilar så de får gåsud bara för att de är en bil bakom mig som vill visa att hans gamla audi 100 års. -86 är mycket bättre en en helt ny polo direkt uttagen från bilaffärn...

De fanns inga andra bilar på omkörningsfilen så lång ögat kunde nå.

Skall dra ut med BMW:n en vacker dag "Z3" och kolla lääget på motorvägen.

Intressant ämne eller hur?
forcefeedback: Precis, det är vad jag också menar. Det händer ganska ofta faktiskt. Men ändå betydligt mer sällan nu när jag kör bmw än när jag körde opel!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.