|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
hasso, Jag fick uppfattningen att du tyckte det var ok att hindra folk som körde fortare men när du drabbas då är det jobbigt, eller? |
|
|
Jag tror det handlar om vana att kolla just i backspegeln, den vannan kanske är lättare att skaffa sig internationellt? Jag kan genom en titt i backspegeln oftast avgöra distansen till bilen i backspegeln, antal sekunder innan den är i kapp mig, farten bilen håller samt färg, märkke,modell på bilen (om det är en intressant bil). Om man tar en titt i backspegeln innan man byter fil så kan jag garantera att du märker om det kommer någon i 200 knyck. Det gäller att kolla i backspegeln efter information inte att bara konstatera att det finns en röd prick där och sedan byta fil. Angående varför det är mer killar i olyckstatistiken har jag en teori om men jag ska bespara er den nu ;)) |
|
|
sleeperix & ojay: Du ska inte flytta dig för att hjälpa någon. Du ska flytta dig för att inte hindra någon och framförallt för att förhindra att DU och andra drabbas av olycka. Man behöver för den sakens skulle inte acceptera vårdslöst beteende från andra medtrafikanter. Men att hindra på andra sätt försöka stoppa deras framfart är trafikpolisens jobb. Ring in ett tips till polisen istället för att leka Kojak! ojay: "Är man skyldig att uptäcka om det kommer en McLaren F1 i 370 bakifrån också innan man svänger ut och ska köra om?" Nej visst, sväng du bara ut utan att kolla i backspegeln. Du är inte jag och det är definitivt inte jag som kommer i den andra bilen (McLaren). __ Länk |
|
|
wolv, > Nej visst, sväng du bara ut utan att kolla i backspegeln. Du är inte jag och det är definitivt inte jag som kommer i den andra bilen (McLaren). Darwin kallade det Survival of the fittest. :) |
|
|
Så här då: Jag kör ibland alldeles för fort, drar ur 325:an, jag erkänner. Men jag kör inte om en annan bil i 200. Jag ser till att bromsa så att jag kör om bilen i "normal" omkörningshastighet. Såhär gör jag eftersom det kan sitta en gubbe utan koll, en ovan motorvägsförare, en trött förare osv i bilen jag kör om. När jag själv svänger ut och ska köra om tittar jag noga efter bakåt, och jag tror ganska säkert att jag kan bedöma hastigheten rättså bra, jag har kört på autobahn också och det gick bra... Men jag vet att det finns folk som inte tittar så noga bakåt när dom svänger ut och jag förstår varför också. Jag har aldrig blivit omkörd av nån som bränner i 200 (förutom på autobahn.. :) och det finns säkert folk som inte vet om att det överhuvudtaget finns sådana fartdårar i trafiken. Att man tar för givet att är det 500 meter till bakomvarande så är det lugnt att köra ut. Nåt man lär sig när man kör motorcykel är att man måste tänka för alla andra trafikanter för att klara livhanken, eftersom man är svårare att upptäcka. Svår att bli upptäckt är man även när man kör för fort. wolv, det jag menade med mclaren-exemplet var att det inte hjälper att titta i backspegeln för att man inte ser bilen alls. Inte att man på något sätt skulle strunta i backspegeln. |
|
|
ojay, > Nåt man lär sig när man kör motorcykel är att man måste tänka för alla andra trafikanter för att klara livhanken, eftersom man är svårare att upptäcka. Svår att bli upptäckt är man även när man kör för fort. Om alla körde bil på det sättet så skulle det inte vara mkt olyckor. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
johann:Nog nån feluppfattning:))). Bara för man vill köra fort så äger man ju inte vägen.Som sagt fler V75 vinster och flera BOSSEfiler. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, > Nog nån feluppfattning:))). Bara för man vill köra fort så äger man ju inte vägen Och inte för man vill köra långsamt heller. ;) |
|
|
Man förstår ju varför det är så grinigt i trafiken ibland. Det är ju bara kolla hur känsligt ämnet är... :)) Tror man måste inse att E4 eller E20 inte är någon autobahn, folk förstår inte om man kommer i 220 knyck. Visst blir man förbannad när folk svänger ut för att dom har dålig koll men måste nog räkna med det tyvärr. Rötägg finns det gott om, inte minst utan kanske mest i trafiken! "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" |
|
|
wolv >Du ska inte flytta dig för att hjälpa någon. Du ska flytta dig för att inte hindra någon och framförallt för att förhindra att DU och andra drabbas av olycka. Så du menar att framförvarande fordon och inte upphinnande har ansvaret för att en olycka inte inträffar. Nu pratar jag inte om dom som byter till din fil uten dom som redan ligger där. Mvh |
|
|
sleeperix: Det sade jag inte, eller hur? Det är delat ansvar som gäller. Är du beredd att få 1.5 ton i arslet för att kunna säga "det var ditt fel"? Av samma anledning som jag låter bli att göra omkörningar när jag möter bilar som kommer i 200km/h låter jag även fordon som kör snabbare än mig själv köra förbi innan jag äntrar vänsterfilen. Jag frontar inte en bil bara för att påvisa att det inte är mitt ansvar när den andra bilen inte håller hastighetsgränserna. __ Länk |
|
|
Dan Banan: Nej självklart har jag en slö-bil om man jämför med många andra bilar. Men eftersom bmw-s utseende är så lätt att skilja från mängden (speciellt om man bara ser fronten i backspegeln) så folk märker nog inte om man har en motorstark lr svag bmw. Inte amatörer i alla fall. mvh |
|
|
wolv, Det lät så eftersom du betonade DU. Jag har heller inte sagt att man skall lägga sig ivägen för att stoppa dom som åker fort. Men att köra omkring i 200+ plus med normal trafik på vägarna och förvänta sig att folk skall flytta på sig är direkt oansvarigt. Vi har (tyvärr) bara 110km som mest på våra vägar och måste inse att dom flesta bilister ligger i och runt max hastigheten och att dom förväntar sig att andra gör det också. Sedan spelar det ingen roll hur hur bra du är som bilförare själv, utgå från att dom flesta i trafiken är idioter, då är du alltid beredd på att något kan hända samt att du slipper bli förbannad varje gång. Vilket är enklast, att få folk att anspassa sig efter dom som kör 200+ eller tvärtom? |
|
|
sleeperix: Håller med det du säger i ditt sista inlägg, har inget att invända! __ Länk |
|
|
wolv, Trevligt att vara överens:) MVh |
|
|
Ja, det känns bra hehe :) __ Länk |
|
|
Jag är också överens- med mig själv! :D Nädå, jag håller med er! |
|
| Kul, så behöver vi inte slåss sen om det blir nån bmwpower träff eller nåt.. :) :) | |
|
tycker man skall flytta sig så fort ngn e bakom. ngt man hatar e sådana sölisar som ligger i ytterfilen km efter km och kör förbi lucka efter lucka då man vill om. |
|
| Så om man ligger i 130-140 på en 110 väg, då är man alltså en sölis, mes, stoppkloss mm? Visst, jag ligger inte i vänsterfilen för att stoppa upp nån, men jag tänker aldrig avbryta en omkörning för at nån ligger & trycker mig i häcken & vill köra i 200 blås eller mer. Det finns ju faktiskt en lagstadgad maxhastihet som i Sverige i & för sig kunde varit lite högre. Men nu är det ju inte så. Varför skulle jag det? Sen får ni kalla mig för vad ni vill. Jag håller med om att det är jävligt irriterande om nån ligger under laglig hastighet, men det är ju inte det vi talar om här va. Vi pratar om folk som ligger 10-30 km/h fortare än laglig hastighet. Dom bryter ju redan mot lagen. Men man kan ju inte räkna med att alla är beredda att förlora körkortet. Särskilt inte för nån annans skull. Jag tycker mycket av det man läser i den här tråden är riktigt skrattretande. Att det finns så många omogna trafikanter här hade jag ingen aning om. Men det är klart. Ni är ju säkert bäst på att köra bil. & har säkert alltid rätt också. Särskilt när det smäller. För 70-åriga agda har ju ingenting på vägen att göra, & allra minst i vänster filen. Hon får väl för fan titta i backspegeln var tredje sekund så hon upptäcker Schumacher som kommer i 200+ bakom backkrönet. Oj förresten, som nån skrev förut, det kanske inte finns några tvära kurvor & då säkert inga farliga backkrön på svenska motorvägar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.