AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.186

Varför en sådan attityd oss bilister emellan...

Sida 3 av 6
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Kilen; nej det är en gåta varför folk gör så.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Är det bara jag som tycker att man visst kan se skillnad i hastighet i backspegeln? Okej skillnaden mellan 120km/h och 130km/h kanske man inte ser men däremot mellan 120 och 150 tycker jag man kan uppfatta.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Acey,

Klart man ser skillnad på fart i backspegeln, om man inte gör det skall man inte köra bil alls.

acey, visst kan man se skillnad på olika hastigheter i backspegeln, men det är ändå svårare att hinna se om någon kommer i 200. Om inte annat, så måste man ju i så fall titta i backspegeln varannan sekund för att hinna se den. Man måst ju få en chans att se framåt också.
Om man ser en bil vid en snabb koll i backspegeln så tar man ju förgivet att den kommer i 130-150 om jag själv kör 120 på en 110-väg. Det är inte min skyldighet att anta att blien kommer i 200+ (om jag inte är i Tyskland och kör).

Och jag håller med dig, Danne 27, trots att jag är 24 och inte har barn.. :)

Sen så verkar endel BMW-ägare här på forumet trissar upp varandra på vilka himla superbilar dom har. Vaddå, BMW är väl än plåtburk som alla andra, visst bättre än en sniken japs kanske, men ingenting i jämförelse med Porsche McLaren F1 och andra legender. *nu blir säkert jättemånga arga på mig*
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
cjay,

> Om man ser en bil vid en snabb koll i backspegeln så tar man ju förgivet att den kommer i 130-150 om jag själv kör 120 på en 110-väg. Det är inte min skyldighet att anta att blien kommer i 200+ (om jag inte är i Tyskland och kör).

Det är din skyldighet att titta i backspegeln så noga innan du byter fil att du kan avgöra det upphinnande fordonets hastighet och inte hindrar dem oavsett hastighet på det fordonet, detta är reglerat i lag.

Ang, superbilar förstod jag inte ens varför det kom in i diskussionen tidigare.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
ojay:
Jag försvarar absolut inte farter i över 200 på trafikerad motorväg, men JO det är din skyldighet oavsett hur fort bilen bakom kommer. Hur många omkörningsolyckor tror du skulle inträffa om alla hade din inställning och utgick ifrån att mötande bilar kommer i max 90km/h?

__
Länk
He
46
Henq
320iM - 89
jag tycker att diskussionen borde ha tagit slut efter andra inlägget. varför ? :hastighetsgränsen är 110 km/h på svenska motorvägar, om ni har så svårt att acceptera det, får ni antingen hålla er på strippen eller skaffa blåljus på taket. jag tycker att den här tråden bara bevisar att vi har för låga straff och för lite poliser i Sverige.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan bara säga en sak efter att skummat över dessa inlägg.
V75 vinsterna måste tiodubblas så att alla egoistiska trafikanter som vill köra fortare än fartgränserna och vill att alla andra laglydiga trafikanter inte har där att göra kan få en egen "BOSSEFIL".

///MVH Hasso
Länk

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kan inte folk fatta att man inte har några rättigheter i trafiken bara skyldigheter?

Spelar ingen roll om man hade lagen på sin sida eller inte när ngn kör in i en bakifrån, det gör lika jävla ont i nacken oavsett om det ens går så bra. Så se till att hålla god uppsikt bakåt för din EGEN skull för vad andra gör kan du inte påverka.

Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
X5 3.0iA lev. kring aug03.
Johann:

Det var det vettigaste någon har sagt här hitills...

Om Gud har bil kör han runt i en BMW..!!

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag tycker att själva tråden svarar ganska bra på rubriken.
Folk blir i det närmaste osams över rätt eller fel att komma upp i häcken på varandra, och att sen dividera vem som kör sämst, den som håller 200 eller han som inte håller koll i backspegeln.
Personligen tycker jag att båda beter sig fel i trafiken.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hubbe:
Instämmer helt!

__
Länk
Len
Om man kör i 115 sanna kmt på motorvägen och kommer ikapp ett par bilar som ligger i kolonne-körning i kanske 105 kmt, då kör man om dessa ifall det inte ligger någon nära bakom som man ser skall köra om.
Varför bry sig det minsta, ifall något psyko ligger 500 meter bakom och kanske skall hinna ikapp, innan man själv kört om?
Varför skall man göra det smidigt för vrål-chimpsar att ta sig fram i 130+ på motorvägarna? Skulle det vara att visa hänsyn på vägen att hjälpa dessa (chimpsar)?

Att göra en omkörning med dom farterna (115 vs 105 kmt) tar dryga minuten eller ca 2 km. Om någon kommer ångande i 140 bakom så hinner han ikapp långt innan omkörningen är klar, t.o.m. om han från början var 500 m bakom.

Den som har flyt i körningen lättar förstås på gasen redan några hundra meter innan han kommer ikapp ngn som just kör om, så både sparar han soppa och slipper göra en stjärtnosning.
Men av ngn anledning så gillar svenskar att "nosa", numera.

När det rullar så rullar det!
Och när det stoppas så kostar det.

len
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Len,

Vad ger dig rätten att avgöra hur bråttom bakomvarande bilar har, han eller hon kanske är på väg till sjukhuset med sitt sitt kruppsjuka barn.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Len:
Självbevarelsedrift kanske? Viljan att överleva finns i alla fall hos mig, därför försöker jag hålla mig ur vägen när någon bakifrån kommer 150km/h än mig själv. Det handlar inte om att "hjälpa" någon.

__
Länk
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
wolv,

I Lens fall verkar det handla mer om att hindra ngn, trist inställning.

Det är väl kanske inte värt att fortsätta, men..

wolw, det är mycket lättare att bedöma farten på mötande trafik, eftersom man tittar mer framåt än bakåt när man kör.

Men att alltid köra som om det kan komma någon åkandes i >200 går ju inte. Man skulle tex aldrig kunna köra ut ur en korsning med dålig sikt. 'Vaddå man har ju väjningsplikt och det kan ju komma nån i 200 rukt hörnet..'

Är man skyldig att uptäcka om det kommer en McLaren F1 i 370 bakifrån också innan man svänger ut och ska köra om? Om det är en kurva då, och man fysiskt inte man se bilen innan man svängt ut?

Jag försvarar inte att folk svänger ut mitt framför en när man ska köra om på motorväg, men jag anser att om man ligger i 100 över hastighetsbegränsningen vid omkörning så har man gjort ett BETYDLIGT större fel än om man inte hinner bedömma hastigheten hos en fartdåre som kommer bakifrån.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns nått som jag annat som kanske även inbringas i detta som utövas flitigt av yrkeschaufförer med 24 metersbilar.
10 minuters omkörningar på motorväg med två filer där den ena långtradraen råkar gå 1-2kmh fortare än den andra så blir det totalblockad på motorvägen i 92 kmh i ½mil innan den ena lyckas pressa sig förbi. Råkar ut för detta åtskilliga gånger varje år på E20 Att den som blir omkörd skulle kunna tänka sig att lätta på gasen för att underlätta omkörningen är nog en prestigesak som ingår i lekstugan.

///MVH Hasso
Länk

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Det spelar ingen roll vems fel det är om det smäller!
Det viktiga är att göra sitt bästa för att undvika det och det gör man verkligen inte då man antar att bakomvarande bil har en viss hastighet.

Om ser bilen kan så är det rimligt att kräva att man skall kunna avgöra hur fort den kör men som fler skriver så kollar de inte utan de antar att den kör 130-140 vilket är helt förkastligt.
Det innebär inte nödvändigtvis att den som kör 200 gör rätt men vad spelar det för roll om det smäller för att man inte bemödar sig med att använda backspeglarna ordentligt.

Jag var själv inne på att de kan vara svårt vid kurvor men jag kan inte komma på ngn motorväg i Sverige som har så tvära kurvor eller liknande så man inte skulle hinna se en bil ens om den kör en bit över 200. Den där McLaren F1:an kan dock vara svår att hinna se.

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Undrar varför unga manliga förare är överrepresenterade i trafik olyckor?:) Om ni nu ska köra i 200+ och bryta mot alla lagar och förordningar, se då till att göra det när det inte är några bilar ute.
I sverige finns inte den mentaliteten att kolla i backspegeln som det gör i Tyskland. Normalt när folk kör för fort som ligger dom 10-30 över gällande begränsning, hur många ligger i 200+? nån promille kanske. Ni kan inte begära att folk ska kunna uppfatta att ni kommer så fort, det är vanliga svensson vi pratar om:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.