AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.185

Varför en sådan attityd oss bilister emellan...

Sida 2 av 6
Jag kan väl mer eller mindre konstatera att folk respekterar bmw bilar av nyare modell betydligt mer än någon volvo eller saab oavsett hur mycket stressfläkt dom har.
De flyttar helt enkelt på sig när man kommer, snällt och vänligt, lånar man en volvo eller saab eller något annat alldagligt så ligger dom kvar o jävlas. De är min uppfattning o den står ja för.

bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag ser vänsterfilen som ett omkörningsfält och ser högerfältet som standardposition. I Sverige är folk sanslöst värdelösa på det. Ligger och kryssar i vänsterfilen trots att det är fritt i högern! Mäkta irriterande.

Len
Det här handlar ju bara om nutida svenskt bilistbeteende.
Kan kallas Gorilla-stuk, fast det mest liknar Tjur-rusning.

För femton eller tjugo år sedan såg man inte mycket av sådant beteende på t.ex. de stora vägarna (motorvägar).
Om någon kom ikapp då, så lade dom sig knappast 5-10 meter bakom någon som höll på att köra om själv.
Kanske blinkade man med ljuset, redan på lite håll(?).

Det som pågår idag är helt systematiskt hönshus(kacknings-) beteende. Ifall man kör i högerfilen i ca 100-110 sanna kmt på motorvägen, så händer ju samma sak hela tiden t.ex. ifall man kör E4, E20 eller E18 mot S lr V från Sthlm.
D.v.s. den som med ca 110-120 kmt ger sig på att köra om en eller några bilar blir ikappkörd och "stångad" av någon vilt framfarande pubertalrymling (kan vara gubbe i 9-5 osso), vilken med sin nära närvaro markerar att han vill fort fram.

Även detta finns det kurering för - videofilmning från civila p-bilar som antingen åker mest i högerfilen eller som filmar f-arna genom bakrutan...

(Hur många pisk-snärtskadade är ett "lagom" antal?)

När det rullar så rullar det!
Och när det stoppas så kostar det.

len
När vi ändå är inne på detta ämne så kanske någon kan förklara för varför man kör när korsningen är blockerad, alltså man blockerar så att när det blir grönt för korsande trafik så kommer de inte fram..
Finns någon som kan förklara detta otroligt korkade beteende?
Eller när det är en korsning utan ljusreglering och man bara kör på så att det blir totalstopp..
Sedan sitter de där med öppen mun o undrar varför det är stopp...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Men faktum är att det vänstra körfältet på motorvägen FÅR bara användas för att köra om andra bilar. Och då heter det köra om, inte köra sidan om...
En omkörning på en motorväg ska egentligen inte skilja sig nämnvärt från en omkörning på vanlig väg. Man får se till så att filen är fri den tid man behöver, sen ger man tecken, byter fil och acclererar. Så fort bilen är passerad och lagom avstånd finns ska signal ges och bilen ska tillbaka till det högra körfältet. Visst är det tillåtet att passera en bil som håller 105 km/h med en egen hastighet av 107Km/h, men då får man först kontrollera att man inte är i vägen för någon annan.

En annan intressant sak är när t.ex. en lastbil ska passeras. Bilen som är närmst lastbilen går ut i det vänstra körfältet, då går bilen bakom den också ut, osv... Detta slutar med att lastbilen är ensam i högra körfältet och i vänstra körfältet ligger 20 bilar i en 800 meter lång kö. I detta läget känns det ganska fint att i lagom tempo glida förbi i det högra körfältet till man kommer ikapp lastbilen, sedan ge tecken och byta till det vänstra körfältet och passera lastbilen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Len
Gissa f.ö. vad som lär hända ifall man tillämpar "tjur-rusning" på motorvägar lite här och där i usa?
1/kula i motorn
2/kula i däcket
3/kula i panncentralen

(mao - där håller man inte på med hönshackning på vägarna, normalt sett)

len
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Lustigt. Precis samma sak har jag varit med om. Vi hade 2 bilar tidigare (när jag hade sån tur att köra svenskreggat) En Polo -99 och en 323 Cab E46. Då var det stor skillnad på hur med trafikanterna beter sig.
På parkeringarna passar dom sig för att smälla upp dörren i BMWn, men inte i polon.
När man låg i vänster fil (omkörningsfilen:-)) med BMWn så gick folk åt sidan, ofta inte med Polon.
När man stog i en korsning och väntade på rött ljus, hände det ofta att den vid sidan drog på, aldrig med Polon...
Ser ut som en trend?:-)

Måste erkänna att jag till tider kan bli lite irriterad om en Volvo 340 kör om mig på en 110 väg oxå..

Mvh
Hosse

"anklagar norrmännen för alla stavfeil"
Man blir fan förbannad när man läser mycket av inläggen i den här tråden. Hur fan kan man bli förbannad för att nån ligger i 120-140 i vänsterfilen i färd med att köra om & man själv kommer farande i 200+.Man får ju inte köra fortare än 110 på svenska motorvägar. Jag påstår inte att jag aldrig kör fortare, men man kan ju inte ta förgivet att alla vill köra fort. Jag blir irriterad om nån ligger i 90-100 i vänsterfilen utan någon anledning, men det är ju en annan sak. Sen undrar jag hur fan man ska kunna bedöma hastigheten på en bil som kommer i över 200 blås. Dom dyker ju bara upp helt plötsligt. Tänk er själva att ni är ute & åker med barn i bilen, ni ska precis köra om & går ut i vänsterfilen. Ni kör ca 120-130, för fort alltså, & när ni nästan är jämsides med bilen ni ska köra om så dyker det helt plötsligt upp en annan bil i arslet på er. Vad förväntar dom sig att man ska göra då? Man kan ju knappast bromsa & gå tillbaka bakom bilen man skulle köra om, för bakomvarande ligger ju somsagt så nära så då skulle man bokstavligen få dom i arslet. Det är fint med barn i baksätet. Eller förväntar dom sig att man ska trycka på ännu mer så att man riskerar att bli av med lappen om kling & klang står längre fram? & så kan man ju undra vem som ska bli förbannad. Jag personligen blir vansinnig när jag får en bil som ligger & hetsar 1 meter bakom mig när jag redan kör för fort. Hade det inte varit för att jag nästan alltid har mina barn i bilen, så hade jag ta mig fan sett till & få stopp på den jäveln & gått ut & slitit ut honom ur bilen & gett honom ordentligt med stryk. Kanske också är omoget, men när nån jävla idiot riskerar mitt & mina barns samt andra trafikanters liv, då blir jag jävligt arg. Sen spelar det ingen roll vad han kör för bil, för många verkar ju tro att folk jävlas bara för att dom kör BMW. Jag kör numera Ford, & jag har inte märkt nån skillnad. Folk beter sig likadant oavsett vad man kör för bil. Det är inte BMW vs alla andra märken. & en sak till jag inte fattar är hur man kan bli irriterad bara för att nån med ett annat bilmärke kör om en. Vad fan spelar det för roll? Jag skiter väl i om jag blir omkörd av en Porsche eller en gammal 240. Är det nåt att bli grinig över bara för att man blir omkörd av en äldre/sämre bil? Det finns ju faktiskt också exempelvis en del 240 med V8 & till & med M5 motorer. Det finns ju också råtrimmade bilar som faktiskt är snabbare än era ögonstenar. Det mest mogna då är väl att svälja stoltheten istället för att riskera massa andra människors liv. Nä, skärpning nu alla fartdårar. Väx upp.
Danne27: du skrev vad jag tänkte.... själv tillämpar jag gärna pedalen i mitten om situationen ovan uppstår.... mycket populärt ......
Len
En stygg variant mot tjur-rusare..... när man ligger där och försöker köra om i 115 på motorvägen...
Eftersom man inte får syssla med sådana barnsligheter som att visa bromsljusen (utan att bromsa) eller sakta in (utan att "bromsa"), så kan smågodis vara gott nog.
Alltså en påse med cm stora singel + öppen taklucka.
Och man behöver ju inte skicka allt på en gång, utan spara på ammon.

Fast då får man förstås inte ha en bil man är rädd om, när man senare blir stångad eller prejad av vägen!

En mjukis-variant är rullgardin i bakrutan, där det står något sedeslöst beträffande mot-trafikantens "stötande" uppträdande.
Fast då får man förstås jämo efter sig...hum

Det är iaf kul att trivas på vägen!

len
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
X5 3.0iA lev. kring aug03.
I sånna här diskussioner uppstår det alltid 2 olika åsikter. Sen försöker man att övertygga alla andra att den ene eller den andra e rätt. Fallet blir aldrig så. Men det e kul och se vilka som peker åt vilket håll. Typ huvuddragen e ju: Familj/ålder spelar en stor roll om upfattningen av problemet.

Danne27: Om du inte, på din bakspegel, kan se om en bil kör 140 eller 200+ frånråder jag dig att ge dig ut i motorvägen. Och den som kommer med 200+, han kommer att se dig och bromsa ner om du inte har hunnit att köra om bilen/bilarna och kört tillbaka till högerfilen. Det ska du inte vara nervös för. Om vi kollar statistikken e det VÄLDIGT sällan att man blir påkörd bakifrån i motorväg (dock gäller detta inte vid flera krock samtidigt).

Om Gud har bil kör han runt i en BMW..!!

Länk
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Hej!

På 70 vägarna jag brukar använda ligger farten på allt mellan mesar =50 km/h upptill 70, sedan som jag själv kör går farterna upp till omkring 140km/h. På 70 vägarna brukar jag lägga mig i högerfilen om jag märker att bilen i vänsterfil ej tänker flytta på sig, PS. endast tillåtet på 30, 50, 70 vägar. Ibland kan man vara så dum att man stressar bilisten framför, bara för att visa att man ledsnat på att denne ligger i vägen. Det jag snackar om är utkanterna av stockholm då trafiktakten är hög, och jag har en blytung högerfot.

Beemer-Tompa

*PLATTAN I MATTAN*
STALIN. Jag vet inte hur det är i Malmö, men jag har kört bil i stockholm varje dag i jobbet en längre tid. Ca. 2500 mil om året. Jag kan inte alla gånger bedöma om en bil kör i 140 eller 200+ genom att titta i backspegeln. Jag har aldrig krockat, men många gånger varit nära att få en bil i arslet för att dom ligger för nära, & jag av någon anledning varit tvungen att bromsa eller väja för något. Efter alla mina mil i stockholm innerstad & i utkanterna av stockholm utan att krocka ser jag mig själv som en rutinerad & säker förare, men inte bättre än nån annan. Alla gör fel ibland & då vill det till att man som bakomvarande håller tillräckligt avstånd för att hinna väja eller bromsa. Men du är väl så duktig på att köra bil så du hinner väl alltid stanna. Jag hade en jobbarkompis förut som var en erkänt duktig raceförare, men han hade en jäkla förmåga att köra in i arslet på folk. Han körde ungeför som du beskriver att du kör.
Dan-Banan: Tack för medhållet. Jag älskar också BMW, men jag har aldrig märkt att folk flyttar på sig eller tittar nåt extra bara för att jag körde BMW förut. Däremot hade jag en rostig Opel Kadett kombi förut. Den vände sig folk om & tittade efter vart man än kom. Kanske berodde på att jag alltid spela så högt på stereon så man hördes på flera km avstånd.*S*
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Danne 27, Du kanske borde tänka på dina barn och fly situationen istället för att moppsa upp dig och gå ut för att ge killen stryk när det kanske dyker upp en revolver eller annat skjutvapen som gör dina barn faderslös. Har själv suttit i stockholms innerstad med en pistol mot vindrutan så jag kan intyga att man BLIR rädd. Nej vi skall inte lära varandra att köra bil för det kommer att bli FEL.
Märker dock av att människor inte ser mig i Clion lika mycket som i BMW;n
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Faktum ÄR att folk flyttar sig aningen oftare om man kommer bakifrån med en bmw. Har åkt massor Volvo 850 och 480 och upplever det lite segare då. Har även kört några långresor med 911. Upplever det då som om att antingen flyttar folk på sig direkt eller oxå ligger dom kvar och bromsar upp i ren jävulskap.
Bör tillägga att jag håller bra avstånd och är ingen dåre.

Ovanstående är bara noteringar jag har gjort. Kan ibland skilja sig lite på folks trafikbeteende beroende på vilket märke man kör. Mitt eget körsätt är detsamma oavsett bilmärke.

mvh

MMM: Om du läser vad jag skriver så vore det bra. Jag skrev ju att om det inte vore för mina barn så skulle jag kliva ur bilen. & vad jag menar med det är inte att jag skulle göra det, utan att man får lust att göra det. & sen är det ju större risk att en fartdåre gör mina barn faderslösa än att en pistol gör det. Jag har heller aldrig sagt att jag ska lära nån att köra bil.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Jag har ju två ganska olika bilar (Jetta och M Roadster). Man kan gott säga att de är varandras motsatser på de flesta punkterna :)
Det är minst sagt stor skillnad i respekt om man kommer i BMW:n. De flesta flyttar sig, vissa avbryter till och med omkörningar när de ser njurarna närma sig i backspegeln. Kommer man däremot i en rostig Jetta är man inte värd många pesetas :)
Sedan finns det en liten klick som vill jävlas lite extra när de får syn på speciella bilar.

__
Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Dan Banan , vad skiljer en 330Ci mot en M-3 a `? utseende mässigt eller en 540 mot en M-5a ?o snälla kom inte hit o säg att det inte finns status i BMW bilarna då kör du fel bil tycker jag , o jag kan defenitivt säga att du o många andra inte skulle tacka nej till STALLINS 330CI så nog finns det klass i den för annars tycker jag att det luktar litte avundsjuka här .

Keep Your Distance This is a BMW ;)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Dan Banan:
Det har du rätt i och jag har heller aldrig påstått att det gäller för bara BMW.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tycker faktiskt det funkar rätt bra för det mesta men det finns de som har sån dålig koll på sina medtrafikanter att de inte borde få köra och det gäller oavsett om man kommer fort bakifrån eller bara aningen snabbare.

Sen om man nu skall köra fort så får man nog räkna med att folk inte alltid ser en när man kommer farande, om man inte kan föreställa sig att de kan hända och inser att det är möjligt att en bil som närmar sig en lastbil förmodligen kommer att köra om.

En rejäl känga skall de som ligger kvar och såsar i vänsterfilen ha för att inte tala om de som går ut i vänsterfilen 2 km före bilen de tänkt köra om! :(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.