|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja jag vet att det finns massor med info om turbo här på forumet om man söker.. har läst i flera timamr redan.. Nu vill jag se om jag har fått det här klart för mig.. Tanken är att bara ladda typ max 0.6 bar. Jag tänker nedan skriva hur jag tror man ska bygga steg för steg (från luft filter till motor). 1. Luftfilter, gärna på en kall och torr plats. Öppet filter om man laddar mycket. 2. LMM (luft masse mätare). 3. Turbon. oljekylning till den kan man ta vid oljetryckgivaren med en T-koppling eller adapter vid oljefiltret. Returen av oljan kan man dumpa i sumpen?. Vattenkylning till turbon kan man ta från värmepaketet. 4. Rör till Intercoolern 5. Rör till motorn som vi sätter extra spridare för mer soppa efter ICn (2-4 st startspridare från saab), tryckvakter sköter dessa och tryckvakterna sitter nära spjälhuset. Vi sätter även dumpventilen här och returnerar överskottsluften till mellan LMM och turbon för att inte få för fet blandning. Jahapp.. För att kolla soppablandning så kollar vi spänningen från lambdasonden som ska ligga mellan 0.5 till 0.8? För att minska kompresionen så kör vi dubbla topp-packningar med en stålbricka emmellan.. ja det är så långt jag har kommit än så länge.. Har aldig byggt turbo själv men vill ha ett projekt till vintern.. efter några lyckade försök så blir det M5:an som får lite mer HK i framtiden. /Jimmy Länk | |
|
Ska du bara ladda 0,6bar med intercoler så behöver du inte sänka kompet. Utan intercoler bör du inte ladda mer än 0,4bar. Ska du inte ladda mer är vad du skrivit så behöver du inte heller extra spridare utan det räcker med en bränsle tryck regulator som ställer upp trycket till dina original spridare.. / Andreas |
|
|
ok.. utan IC max 0,4bar.. vad kan det ge i effekt ökning? Vart får man tag i en bränsle trycks regulator? Vad klarar orginal bränslepump av för tryck och kan det pendla? tänkte införskaffa en mätare för bränsletrycket. /Jimmy Länk |
|
BIMMER |
bränsletrycks regulatorn bör vara progresisv d.v.s den ger mer soppa vartefter turbon laddar ....finns att köpa hos GIK du kan prata med Peter där han vet vad du ska använda kan tänkas att dom även har mätarn du vill ha... |
|
hemsida/tel till GIK? /Jimmy Länk |
|
|
GIK = Gillar Inte Kunder, var det någon som sa! www.gikturbo.se Jag tvivlar starkt på att det går att kontrolera soppan med en lambda, då omslaget går från snålt till fett går mycket fort. Jag håller också på med en 323 turbo nu! --------------------------- |
|
|
Någon som har en susning om vad en bränsletrycksregulator kostar? E ju stängt nu så jag kan ej ringa.. Angående IC så undrar jag om det räcker med en liten en.. e ju lite trångt i en M5:a.. har sett vissa byggen där den inte är större än ett A4:papper.. Det finsn även vätskekylda IC? /Jimmy Länk |
|
|
Hej! Du ska inte ladda så mycket ser jag, då räcker det med en mindre IC. Det finns en IC stor som ett A4 på Saab 900 Turbo -93. Vet inte vad en ny BTR kostar men jag har sett beg. för ca: 500kr. När du leder tillbaka oljan från turbon till tråget glömm då inte att oljan måste ha självrinn ner i tråget. Det där med att sänka komp. genom att sätta dubbla packningar är inte att rekomendera, visst du ska inte ladda så mycket men jag hade ändå inte gjort det. Lycka till! MVH |
|
BIMMER |
vadå gillar inte kunder.....jag har då aldrig haft nå probs där och Peter hos dom verkar mycket kunnig inom området.... en prog BTR kostar väl ny runt 1700 spänn tror jag , givetvis kan du säkert få tag i en billigare beggad ..... Länk |
|
Tack för alla svar.. Nu blir det snart dax att springa runt på skroten och leta IC och turbo.. Någon speciel turbo som jag ska leta efter? /Jimmy Länk |
|
|
Om du springer på ett Mitsubishi T16-aggregat så köp det eller sälj det till mig. :) Det är en liten och smidig turbo som håller för mycket och har mycket bra respons. Passar bra i ett redan fullt motorrum som M5:ans. Sitter original på exempelvis Volvo 850 T5R och 850 R. T15 går säkerligen lika bra. Sitter original på 850 T bland annat. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Spelar det någon roll om turbon är från en diesel? hittade en från en v70 TDI 2.5 som var i mycket fint skick.. (bara 860 mil) /Jimmy Länk |
|
|
Fungerar säkert med dieselturbo. Förresten så vet jag ett T15-agg som är till salu. Han ska ge mig ett pris idag sa han. Är du intresserad så skicka mig ett mail. Återkommer med pris när det är satt. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Mail skickat... /Jimmy Länk |
|
|
Hmm sätta dit ett 16t på en m5 motor? Det kommer ju bara bromsa eftersom de kanske klarar 250-300hk på en sån stor motor.. Jag ha en fin turbo åt dig som räcker till ca 6-700hk på din motor |
|
|
bmw-andreas: Det är meningen att en M20 ska få sätta livet till först då jag vill lära mig på vägen och inte pajja en S38 det första jag gör.. EN fråga.. vad är en Fläns? /Jimmy Länk |
|
|
bmw-andreas : Det var ett mycket snyggt bygge du hade på din hemsida.. /Jimmy Länk |
|
|
bmw-andreas: OK, trodde den kunde göra sitt till ändå om man bara skulle ladda lättryck, men jag litar på dig. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
BIMMER vadå gillar inte kunder.....jag har då aldrig haft nå probs där och Peter hos dom verkar mycket kunnig inom området.... Då har du haft tur med GIK. De kan faktiskt vara lite speciella och slänga lite ogenomtänkta och dumma kommentarer eller så har jag haft oturen att ringa varje gång de är på väldigt dåligt humör. |
|
| Ett 16t på en m5 motor ger nog laddtryck på tomgång=) | |
BIMMER |
Burn Rubber, okej alla kan ju ha sina dåliga dagar..... jag kanske bara haft tur oxå, har faktiskt hört de förr att dom kan va lite aviga där , dock bara hört positivt om Peter där.... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.